Ook in Belgie meer paarden naar het slachthuis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ook in Belgie meer paarden naar het slachthuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 12:34

http://www.express.be/ / http://www.bokt.nl

Door de economische crisis en de gevoelig gestegen prijzen van dierenvoeding brengen steeds meer eigenaars van paarden hun dieren naar de slachthuizen. Dat heeft de Federatie van het Belgisch Vlees (Febev) gezegd. Op dit ogenblik zouden ongeveer tweehonderd paarden per week worden geslacht. Dat is een stijging met één derde tegenover enkele jaren geleden. Thierry Smagghe, gedelegeerd bestuurder van Febev, merkt daarbij op dat traditioneel vlak voor de winter meer paarden naar het slachthuis worden gebracht, maar dat fenomeen is door de crisis volgens hem nog gevoelig toegenomen. De overwintering van een paard kostte volgens Smagghe een viertal jaar geleden nog gemiddeld 500 euro, maar door de duurdere dierenvoeding zou dat bedrag zijn verdubbeld tot verdrievoudigd. Hij voegt er aan toe dat het door een verzadiging van de markt ook moeilijk is om de dieren aan andere liefhebbers te verkopen. Die markt is verzadigd.

Volgens Smagghe krijg je in het Belgische slachthuis rond de 600 a 700 euro voor je paard.

Verwant artikel

[VN] Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Heleennn

Re: Ook in Belgie meer paarden naar het slachthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:36

Triestig, ben zelf ook een Belg... Erg jammer dat mensen er niet op voorhand aan denken wat paarden allemaal met zich meenemen qua kost en onderhoud...

Anoniem

Re: Ook in Belgie meer paarden naar het slachthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:42

700 euro :O Lijkt me wel veel...

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:43

Das beduidend een betere prijs dan in Nederland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:43

Nou, ik ben er bijna 100% zeker van dat dat niet klopt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:44

Dat is bijna overal zo ook in andere landen, daar waar een paard een luxe/hobby/huisdier is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:08

700 :D lijkt me niet.....hier in nederland vang je nog geen 100 euro voor een paard, dan zou iedereen zijn paard toch naar Belgie brengen ??? :)*

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:16

Ja triest zeg dat die crisis wat dat betreft daar ook zo goed te merken is..
Heel erg, het zijn wel levende wezens he, maar goed!

700euro lijkt me trouwens erg veel?!

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:02

ElCamino schreef:
700 :D lijkt me niet.....hier in nederland vang je nog geen 100 euro voor een paard, dan zou iedereen zijn paard toch naar Belgie brengen ??? :)*

is de slacht prijs €100,- ???
dan ben ik genept. Mocht mijn meisje overnemen voor slacht prijs €750,-
Ik wist dat ik een slachthuis moest bellen om de prijzen te controleren

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:02

ze is het dubbel en dwars waard hoor!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:10

Van de verzekering zeker.....( en voor mij geldt hetzelfde, dat ie het voor mij waard is bedoel ik....)

zalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:58

In Belgie en ook Duitsland krijg je inderdaad veel meer voor je paard wanneer je deze voor de slacht aanbied....

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:40

Het is wel zielig maar aan de andere kant wel goed dat het overschot aan paarden niet nog hoger wordt!

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:40

in belgie leveren de slachtpaarden inderdaad veel meer op dan in nederland,
het zijn dan meestal ook de belgen die op de grote markten de slachtpaarden kopen in nederland..

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:42

Heleennn schreef:
Triestig, ben zelf ook een Belg... Erg jammer dat mensen er niet op voorhand aan denken wat paarden allemaal met zich meenemen qua kost en onderhoud...

Dat doen ze wel, maar tijden kunnen veranderen he.

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:04

echt zielig

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:38

zalin schreef:
In Belgie en ook Duitsland krijg je inderdaad veel meer voor je paard wanneer je deze voor de slacht aanbied....

In Duitsland niet hoor, slachtprijs ligt ver onder de euro per kilo vlees, (dus niet per kilo gewicht dat je paard weegt).
Tenminste hier, laat ik niet voor heel duitsland spreken.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:57

Gemiddeld brengt paardenvlees in Nederland 1,50 euro per kilo geslacht gewicht op ,aldus vakblad " de Boerderij" van 9-10-2012

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:53

is a jaren zo dat slachtpaarden naar belgie gaan om daar geslacht te worden doordat de prijzen daar hoger liggen.
de meeste paarden die via een handelaar voor de slacht verkocht worden gaan naar belgie.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:46

Heleennn schreef:

Dit is dom om te zeggen je kan niet over iedere situatie oordelen. Als het gedwongen verkoop/slacht is denk niet dat de mensen dat leuk vinden. Liever slacht dan verwaarloost in weiland aan zijn lot overgelaten.

Wist jij al jaren geleden dat er een crisis aankwam?.

Er zijn diverse situaties dat het echt beter als het paard naar de slacht gaat ipv hand tot hand als dat al lukt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:14

Klinkt niet aardig maar de paarden zijn beter af dood dan in de handel, op de markt of bij mensen die ze slecht verzorgen omdat er eigenlijk geen geld meer is.
Bijkomend is ook dat wanneer het "overschot" nu eruity gewerkt wordt de prijs van een paard voor de verkoop weer wat beter wordt, en misschien houden mensen eens op met "voor de lol" een paard fokken wat niet te verkopen is... ik weet het, ik klink hard maar zo is het wel.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:57

Deze crisis is uitzonderlijk, ik vind niet dat je alle eigenaren over één kam kunt scheren, ik heb goedopgeleide keurige mensen, alles voor elkaar met een goede baan van de ene op de andere dag ontslagen zien worden.
Je hoort kritisch naar je omstandigheden te kijken voor je aan een dier begint, maar je kunt niet àlles incalculeren dan zou je nooit een paard kunnen kopen, ook maar niet aan een gezin beginnen, want stel dat...

Zo'n dier wordt 30 jaar, dat is een lange tijd waarin heel veel kan gebeuren.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:41

DeMolenhoek schreef:
Nou, ik ben er bijna 100% zeker van dat dat niet klopt.

Wat kreeg jij dan ? ;)

ElCamino schreef:
Bijkomend is ook dat wanneer het "overschot" nu eruity gewerkt wordt de prijs van een paard voor de verkoop weer wat beter wordt,

Dan ben je wel heel naief..

Er komen enkele generaties aan die de komende 20 jaren veel tegenvallers zullen moet aanvaarden..
Ze hebben haast allenmaal geleerd..geld, het komt van zelf...Maar niet meer via de banken.
Dus zullen ze hun handen vol hebben om de eerste levensbehoefte w.o. wonen voor elkaar te krijgen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:18

ElCamino schreef:

Je vergeet 1 ding, in nederland is totaal geen vraag naar paardenvlees. Alles wat hier geslacht wordt eindigd meestal in belgië omdat ze daar wel paardenvlees eten. Is dus gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Wat jij zegt die 100 euro dat zou dan betekenen dat er van een geslacht paard maar 66,67 kilo overblijft, nou dat klopt dus echt niet. Je hebt een kiloprijs van 1,50 geslacht gewicht.

En dat overschot dat blijft voorlopig nog wel hoor, want er zijn d'r genoeg die gewoon door blijven fokken in de zoektocht naar dat ene toppaard en alle paarden die niet binnen dat plaatje passen kosten teveel geld dus die moeten verkocht en anders geslacht worden.