Dierenarts in de fout op paardenmarkten: €2000 boete

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Dierenarts in de fout op paardenmarkten: €2000 boete

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 18:50

www.levendehave.nl

Het veterinair tuchtcollege heeft een dierenarts een boete van €2.000 opgelegd omdat hij recepten voor ontwormingsmiddelen heeft verstrekt op paardenmarkten.

De dierenarts schreef op twee paardenmarkten in totaal 337 recepten uit voor ruim zesduizend middelen voor paarden, schapen, runderen en varkens. Voor het uitschrijven van de recepten moet een zorgvuldige diagnose worden gesteld. De dierenarts was op dat punt nalatig.

Het tuchtcollege wijst erop dat de werkwijze van de dierenarts in strijd is met de regelgeving voor het gebruik van diergeneesmiddelen die uitsluitend op recept van dierenarts (URA) mogen worden verstrekt. De dierenarts kreeg van het tuchtcollege een onvoorwaardelijke boete van € 2.000 opgelegd.

nynke55

Re: Dierenarts in de fout op paardenmarkten: €2000 boete

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:56

Koopje! Ik denk dat hij heel wat meer verdient heeft aan die recepten.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:59

Ja ik denk dat hij heeeel veel meer heeft verdiend..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:01

Volgens mij zit die dierenarts daar nou helemaal niet mee..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:23

moonfish13 schreef:
Volgens mij zit die dierenarts daar nou helemaal niet mee..

en gelijk heeft hij....je wil niet weten hoeveel dierenartsen het verkeerde ontwormmiddel voorschrijven
aan de hand van de situatie...leeftijd/weidebeheer/jaargetijde

paardeliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:25

Haha die dierenarts doet het volgende x gewoon weer. Die 2000 euro doet hem echt helemaal niets!! Wat een grap.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:31

Ze moeten vooral doorgaan met al die regels rond het ontwormen.
Degenen die al niet ontwormden, gaan dat nu echt niet ineens wel doen en degenen die goed willen ontwormen, worden aan alle kanten ontmoedigd.

Ik snap dat resistentie een groot probleem is, maar zoek het in goede voorlichting en goede onderzoeken op wormbesmettingen.
Als je nu 100 dierenartsen vraagt hoe te ontwormen, krijg je 100 verschillende antwoorden en mestonderzoeken hebben helaas ook al laten zien niet altijd even betrouwbaar te zijn.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:37

Tja, echt schandalig dat mensen hun dieren willen ontwormen en dat een dierenarts daar dan ook nog aan mee wil werken! :roll:

Het ontwormen moet nu gewoon zo omslachtig, zeker als je veel dieren hebt. Ze kunnen verwachten dat hiermee buiten de regeltjes om gewerkt gaat worden, werkt zo'n arts daar niet aan mee, dan zullen vele van deze mensen hun dieren gewoon niet ontwormen.
Ik zie het probleem niet zo, mensen willen hun dieren ontwormen, maar willen niet bij elk dier de torenhoge da kosten hebben incl de voorrijkosten. Vaak weten deze mensen wel hoe ze hun dieren moeten ontwormen, maar ze hebben alleen even het papiertje nodig om de kuren te verkrijgen.

Denken jullie nou echt dat op grote sportstallen en fokkerijen de dierenartsen elk paard aankijken om te beslissen welke wormkuur ze nodig hebben?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:43

schoentje schreef:
Denken jullie nou echt dat op grote sportstallen en fokkerijen de dierenartsen elk paard aankijken om te beslissen welke wormkuur ze nodig hebben?

:n
Ze zeggen gewoon: Welke wil je hebben? Oh die? Oke die gooi ik vanmiddag even bij je af.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:51

Ik zie maneges al braaf van elk paard mest opsturen, PostNL is dan gered hoor!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:52

Ik zeg altijd aan de balie bij de da welke spuit ik wil hebben, en die krijg ik altijd kritiekloos mee. Moet altijd wel even kijiken of de assistente de goede heeft gepakt, dat is al een paar keer fout gegaan. dus en gedegen onderzoek en diagnose... Niet echt. De eerste keer dat ik daar kuren ging haken was die da al drie jaar niet meer bij mijn paard geweest.
Op het moment weet ik echt niet wat ik moet qua ontwormen. Je weet nu echt niet meer wie je moet geloven.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:56

Ik ken inmiddels helaas al een hoop mensen die niet meer of te weinig ontwormen nu. Dus tja...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:02

LBLGypsyCobs schreef:
Ze moeten vooral doorgaan met al die regels rond het ontwormen.
Degenen die al niet ontwormden, gaan dat nu echt niet ineens wel doen en degenen die goed willen ontwormen, worden aan alle kanten ontmoedigd.

Ik snap dat resistentie een groot probleem is, maar zoek het in goede voorlichting en goede onderzoeken op wormbesmettingen.
Als je nu 100 dierenartsen vraagt hoe te ontwormen, krijg je 100 verschillende antwoorden en mestonderzoeken hebben helaas ook al laten zien niet altijd even betrouwbaar te zijn.

Idd, vroeger had je als houder van meerdere paarden (ik iig) alle verschillende wormenkuren op voorraad, want als je ze per doos kocht scheelde dat ook best veel. NU kun je 1 spuit bij je DA krijgen voor een euro of 5 meer ....geweldig.

Inmiddels heb ik weer dezelfde voorraad aangelegd, maar die komt dan niet uit BE of NL ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:14

Ik weet wel dat ik door de bomen het Bos niet meer zie . En daarom echt niet weet wat nu wijsheid is .
Vroeger ontwormde we 3/4 X per jaar en dan afhankelijk van het jaargetijde kozen we de kuur uit .

Nu moet ik geld uitgeven aan een mestonderzoek wat niet betrouwbaar is , en vervolgens ontworm je wel of niet .
Ik ga gewoon terug naar mn oude manier . En doe het wel in overleg met mijn DA omdat het niet anders meer kan .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:02

paar maanden gelden nog kunnen bestellen op internet via prolako. Vreemde site, niet duur. Het duurde heel lang, maar de kuren kwamen wel binnen. En gelukkig betaling achteraf.

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:25

Ze moeten de regel snel weer afschaffen. Heb dit jaar aantal paarden gekocht en die zaten vol wormen. Veel mensen gaan niet naar de dierenarts voor een wormkuur

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:45

Ik heb nog een oude voorraad wormspuiten liggen.
En daarnaast een blanco, ondertekend recept voor heel veel wormspuiten.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:52

Ik hoef ook maar de praktijk binnen te lopen en zeggen welke wormenspuit ik graag zou willen, krijg hem zonder moeite mee.
Als de dierenarts op stal is en ik vraag om een wormenspuit vraagt ze altijd wel netjes welke ik vorige keer ontwormt hebt en welke ze me dan aanraad maar daarna geeft ze hem zonder alle poespas gewoon mee.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:02

Soms denk ik wel eens, is dat hele ontworm gebeuren een grote en oude hype ??

Een serieuze paarden fokker, paarden houder weet echt wel waar hij of zij mee bezig is.

Maar de EU te Brussel wil graag regeltjes opleggen.

En nu moet mijn DA gaan bepalen waar ik mee moet ontwormen ??
Heel veel DA's zijn er op ingesprongen.

Mest onderzoek. :7

Maar ik weet doordat er heel veel info op internet aanwezig is hoe te ontwormen.
En dat de resistentie tot nu toe heel beperkt is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:04

Maar deze DA is er dus op betrapt dat hij wormkuren verkocht zonder de paarden echt onderzocht te hebben.

Dus als ik hier neerzet dat mijn DA ze ook zo meegeeft en in een andere post is te vinden welke DA dat is, is hij of zij dan ook de pineut?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:04

Maar het zou toch ook van de zotte zijn als het verkrijgen van wormkuren anders zou gaan dan de meeste hier aangeven?!
Stel nou dat iedereen voor elke wormkuur een mestonderzoek en dierenarts analyse moet doen, dan word er toch helemaal niks meer ontwormd.
Daarom begrijp ik dit soort persberichten niet zo. Deze arts en de personen die die de recepten aan hebben genomen willen waarschijnlijk gewoon het beste voor de dieren.
Dat zo'n arts dan een boete krijgt en dat er dan mensen reageren alsof hij een crimineel is vind ik echt schandalig!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:10

Mijn dierenarts wil ook eerst een mestonderzoek doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:16

LBLGypsyCobs schreef:
Maar deze DA is er dus op betrapt dat hij wormkuren verkocht zonder de paarden echt onderzocht te hebben.

Dus als ik hier neerzet dat mijn DA ze ook zo meegeeft en in een andere post is te vinden welke DA dat is, is hij of zij dan ook de pineut?

Als het goed is moet de DA de paarden zeker 1x per jaar zien, dus jaarlijkse vaccinatie is genoeg.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:17

nynke55 schreef:

Mijn DA is nog van de oude stempel.

En vergeet niet, mest onderzoek is de kosten van een goede wormenspuit.
Maar mest onderzoek ziet niet de ingekapselde bloedworm larf in de darmen.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:31

nynke55 schreef:

Gelukkig die van mij ook, die draait er zijn hand voor om ;)