Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
funnyhorses schreef:Wat ik zuur vind is dat de mensen die er de ballen verstand van hebben zich een paard of pony aanschaffen.En dan opeens valt het toch allemaal wel tegen en komt er toch meer bij kijken dan ze dachten...........tja en dan?Dan krijg je onnodige slacht of verwaarlozing want tja zooooo veel gaven ze dan toch niet om hun dier.Was weer es een impulsaankoop net als die hype met Dalmatiërs,leuk een hond met stippels maar velen wisten niks van hun échte karakter af en wat het aan zorg met zich mee bracht.Gevolg:Vele honden afgedankt naar het asiel,modegrill was afgelopen dus beessie ook maar weg!
En ja tuurlijk zijn er ook vele bij die hun baan kwijt geraakt zijn en daarom hun dier weg moeten doen.Maar in de meeste gevallen wordt er echt niet goed over nagedacht wat het inhoud om een paard te houden.
Prisca schreef:Slacht altijd nog beter dan verwaarlozen. Maar mensen vinden slachten zielig maar alleen in een weilandje zetten zonder iets niet. Ik snap het niet.
fargo schreef:Ik denk niet zo zeer dat er een overschot is maar dat veel mensen zich geen paard(en) meer kunnen veroorloven en ze gedwongen wegmoeten doen. En door de crisis zijn er ook weinig mensen die paarden zullen aanschaffen op dit moment om dat het geld ze ook ontbreekt. Een overschot klinkt alsof er geen liefhebbers voor zouden zijn, maar ik denk dat die er wel zijn maar dat het geld er eenvoudig niet is zowel bij verkoper als bij potentiële koper..
Prisca schreef:funnyhorses schreef:Wat ik zuur vind is dat de mensen die er de ballen verstand van hebben zich een paard of pony aanschaffen.En dan opeens valt het toch allemaal wel tegen en komt er toch meer bij kijken dan ze dachten...........tja en dan?Dan krijg je onnodige slacht of verwaarlozing want tja zooooo veel gaven ze dan toch niet om hun dier.Was weer es een impulsaankoop net als die hype met Dalmatiërs,leuk een hond met stippels maar velen wisten niks van hun échte karakter af en wat het aan zorg met zich mee bracht.Gevolg:Vele honden afgedankt naar het asiel,modegrill was afgelopen dus beessie ook maar weg!
En ja tuurlijk zijn er ook vele bij die hun baan kwijt geraakt zijn en daarom hun dier weg moeten doen.Maar in de meeste gevallen wordt er echt niet goed over nagedacht wat het inhoud om een paard te houden.
Euh zitten ook genoeg wel paardenmensen bij hoor alleen sommige hebben een iets andere kijk op houden van paarden dan weer andere. Verschillende mensen verschillende meningen.
Zijn vaak paarden die gekocht zijn door mensen voor hun kinderen opeens worden die een leeftijd dat andere zaken belangrijker zijn dan paard (jongers, stappen). Vaak gaan ze dan af en toe niet en dat wordt dan steeds vaker.
Ouders gaan dan vaak niet eens meer mee en weten vaak ook van niets. Tja dit heb ik toch al zooooo vaak gezien.
Vind een hond kopen of een paard een mega verschil mensen kopen zo even een hond maar een paard is toch anders omdat ze er vaker veel voor moeten regelen een hond niet.
funnyhorses schreef:In zo'n geval vind ik dat een hele familie achter het dier moet staan en niet enkel het kind!
Juist omdat de kans groot is dat pubers opeens andere interesses krijgen.Vaak wordt dat door ouders niet vooruit gezien helaas.
En ik zie geen verschil tussen aanschaf hond of paard hoor,dier is dier en leed is leed.
s6801881 schreef:Liever geslacht dan verwaarloosd? Ergens in deze redenatie mis ik een stap: waar komt dat overschot vandaan? Paarden ploppen niet als paddenstoelen uit de grond! En voor een goed gefokt dier (correcte bouw, gezond, kwalitatief goede ouders) is er wel plaats. Waar het misgaat is dat er veel te veel ondoordacht wordt vermenigvuldigd. Een merriehouder die "voor het leuk" een veulentje fokt terwijl al duidelijk is dat ze de middelen niet hebben om moeder en kind te onderhouden. Een shetlandhengstje laten dekken omdat het kan, een willekeurig ras op een ander ras pleuren omdat kruisingen soms zo leuk uitpakken en vergeten dat het net zo vaak een disproportionele worst wordtJa leuk hoor, zo "fokken". Leuk voor de voedselindustrie...
Ik hoop dat mensen die overwegen lukraak te fokken dit artikel ook ter harte nemen, en niet alleen maar denken dat het loze kreten zijn die hun "fokproduct" nooit zal overkomen.