Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 14:00

Bron: Binnenlandnieuws.nl

(Novum) - In de afgelopen twintig jaar zijn nog nooit zoveel paarden geslacht als in 2012. In het eerste halfjaar werd het leven van 4500 paarden beëindigd in een slachthuis, terwijl dat er in heel 2011 3400 waren. Dat schrijft nrc.next vrijdag.

Volgens de krant is er sprake van een paardenoverschot in Nederland.Zo'n tien jaar geleden beleefden fokkers gouden tijden toen paarden niet aan te slepen waren. Nu is de markt, mede door de economische crisis, flink ingezakt. Veel paardenbezitters willen van hun dier af en bieden ze aan op internet of brengen ze naar het slachthuis.Bij slagers belanden steeds meer dieren die niet oud, moe of kreupel zijn maar eigenlijk nog best een tijdje mee kunnen. "Er zijn gewoon te veel paarden", zegt een slager in de krant.

Naar schatting van het Landbouw-Economisch Instituut lopen er zo'n driehonderd- tot vijfhonderdduizend paarden in Nederland rond.Het meldpunt dierenmishandeling van de KLPD zegt in navolging op het paardenoverschot dat er in de afgelopen jaren meer meldingen binnenkomen van verwaarloosde paarden en pony's. De Dierenbescherming zegt in de krant dat veel paardenbezitters het houden van een paard onderschatten.

leentje1975

Re: Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:02

Tja wat moet je hier nou op zeggen......

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:03

Liever slachten dan verwaarloost.

welmoed__

Ik las het al op het NU.nl.
Inderdada, wat moet je hier over zeggen.

LecyTinker

Beter naar de slacht dan ergens in een weilandje verwaardeloosd worden. Vind het wel erg voor die dieren, maar het leed dat ze bespaard blijft de beslissing misschien wel waard.

agieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:04

Echt zielig. Maar idd liever dan geslacht dan verwaarloosd omdat er geen geld meer is!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:07

"Naar schatting van het Landbouw-Economisch Instituut lopen er zo'n driehonderd- tot vijfhonderdduizend paarden in Nederland rond"

Hoezo naar schatting paarden/pony's moeten toch een chip hebben dan weten we toch hoeveel het er zijn??
O nee gelukkig zijn er nog ongehoorzame mensen die hun paard niet laten chippen.

En idd beter de slacht dan verwaarloosd in een weiland rondlopen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:08

En we gaan maar weer door met fokken.....we vergroten het probleem alleen maar. Steeds en steeds meer mensen kunnen het niet meer betalen en hebben een probleem. En toch blijven we maar fokken.

Mensen die willen fokken koop een veulen die te koop staat geef dat beestje een kans red die van de slacht.

Maar om ven hard te zijn misschien is het wel goed om nu even flink te ruimen (geldt voor alle dieren) dit geeft ruimte voor andere dieren die dan wel een kans maken.

Ga geen ziek dier helpen of een paard die nergens meer geschrikt voor is red een dier die nog een toekomst heeft maar nu een baas mist.

Slacht altijd nog beter dan verwaarlozen. Maar mensen vinden slachten zielig maar alleen in een weilandje zetten zonder iets niet. Ik snap het niet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:09

Dit speelt toch al een geruime tijd, vorig jaar was nog die slager uit Best in het Nieuws, dat er zoveel aanbod van paarden was.

Wordt nog teveel (lukraak) gefokt, de markten staan vol met jong spul zonder papieren en gaan voor een appel en een ei weg ..

Overigens zie ik ook lie ver een paard bij de slacht eindigen dan op de markt of in de handel...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:10

Wat ik zuur vind is dat de mensen die er de ballen verstand van hebben zich een paard of pony aanschaffen.En dan opeens valt het toch allemaal wel tegen en komt er toch meer bij kijken dan ze dachten...........tja en dan?Dan krijg je onnodige slacht of verwaarlozing want tja zooooo veel gaven ze dan toch niet om hun dier.Was weer es een impulsaankoop net als die hype met Dalmatiërs,leuk een hond met stippels maar velen wisten niks van hun échte karakter af en wat het aan zorg met zich mee bracht.Gevolg:Vele honden afgedankt naar het asiel,modegrill was afgelopen dus beessie ook maar weg!

En ja tuurlijk zijn er ook vele bij die hun baan kwijt geraakt zijn en daarom hun dier weg moeten doen.Maar in de meeste gevallen wordt er echt niet goed over nagedacht wat het inhoud om een paard te houden.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:11

toch vind ik het erg jammer dat er gewoon gezonde paarden naar de slacht gaan. vooral als je nagaat dat er ook een heleboel paarden rond lopen die niet gezond zijn, en deze worden wel aangehouden en in een weide gestopt.

maar goed liever naar de slacht dan verwaarloost worden!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:12

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:15

Blijft niet fijn om te lezen, maar ik zie ze ook liever geslacht dan verwaarloosd...

Dat hobbyfokken blijft toch een probleem. Slechte merries worden gedekt omdat een nakomeling zo leuk is. Merries met een blessure? Daar moet een veulen in! Allemaal prima, maar dan moet je wel zeker weten dat je dat veulen een leven kan bieden en niet na een paar jaar verkoopt omdat het toch wat tegenvalt...

_Noah

Ja of particulieren die gaan fokken, de paarden uiteindelijk niet verkocht krijgen en ze dan zelf niet meer kunnen onderhouden. Terwijl ik mij al afvraag hoe sommige particulieren bij een pensionstal zoveel paarden kunnen houden en "onderhouden".

UrbanL

funnyhorses schreef:
Wat ik zuur vind is dat de mensen die er de ballen verstand van hebben zich een paard of pony aanschaffen.En dan opeens valt het toch allemaal wel tegen en komt er toch meer bij kijken dan ze dachten...........tja en dan?Dan krijg je onnodige slacht of verwaarlozing want tja zooooo veel gaven ze dan toch niet om hun dier.Was weer es een impulsaankoop net als die hype met Dalmatiërs,leuk een hond met stippels maar velen wisten niks van hun échte karakter af en wat het aan zorg met zich mee bracht.Gevolg:Vele honden afgedankt naar het asiel,modegrill was afgelopen dus beessie ook maar weg!

En ja tuurlijk zijn er ook vele bij die hun baan kwijt geraakt zijn en daarom hun dier weg moeten doen.Maar in de meeste gevallen wordt er echt niet goed over nagedacht wat het inhoud om een paard te houden.

Euh zitten ook genoeg wel paardenmensen bij hoor alleen sommige hebben een iets andere kijk op houden van paarden dan weer andere. Verschillende mensen verschillende meningen.

Zijn vaak paarden die gekocht zijn door mensen voor hun kinderen opeens worden die een leeftijd dat andere zaken belangrijker zijn dan paard (jongers, stappen). Vaak gaan ze dan af en toe niet en dat wordt dan steeds vaker.
Ouders gaan dan vaak niet eens meer mee en weten vaak ook van niets. Tja dit heb ik toch al zooooo vaak gezien.

Vind een hond kopen of een paard een mega verschil mensen kopen zo even een hond maar een paard is toch anders omdat ze er vaker veel voor moeten regelen een hond niet.

Achterom

Prisca schreef:
Slacht altijd nog beter dan verwaarlozen. Maar mensen vinden slachten zielig maar alleen in een weilandje zetten zonder iets niet. Ik snap het niet.

Ik ben het met je eens dat slacht beter is dan verwaarlozen. Maar ergens op een wei zetten vind ik niet sneu, ergens in een stal kieperen zonder dagelijkse mogelijkheid tot onbelaste beweging dan weer wel...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:16

Goede paarden worden toch wel verkocht. Paard lijdt niet veel aan het slachten.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:17

Liever geslacht dan verwaarloosd? Ergens in deze redenatie mis ik een stap: waar komt dat overschot vandaan? Paarden ploppen niet als paddenstoelen uit de grond! En voor een goed gefokt dier (correcte bouw, gezond, kwalitatief goede ouders) is er wel plaats. Waar het misgaat is dat er veel te veel ondoordacht wordt vermenigvuldigd. Een merriehouder die "voor het leuk" een veulentje fokt terwijl al duidelijk is dat ze de middelen niet hebben om moeder en kind te onderhouden. Een shetlandhengstje laten dekken omdat het kan, een willekeurig ras op een ander ras pleuren omdat kruisingen soms zo leuk uitpakken en vergeten dat het net zo vaak een disproportionele worst wordt :r Ja leuk hoor, zo "fokken". Leuk voor de voedselindustrie... :n Ik hoop dat mensen die overwegen lukraak te fokken dit artikel ook ter harte nemen, en niet alleen maar denken dat het loze kreten zijn die hun "fokproduct" nooit zal overkomen.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 26-10-12 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:19

Ik denk niet zo zeer dat er een overschot is maar dat veel mensen zich geen paard(en) meer kunnen veroorloven en ze gedwongen wegmoeten doen. En door de crisis zijn er ook weinig mensen die paarden zullen aanschaffen op dit moment om dat het geld ze ook ontbreekt. Een overschot klinkt alsof er geen liefhebbers voor zouden zijn, maar ik denk dat die er wel zijn maar dat het geld er eenvoudig niet is zowel bij verkoper als bij potentiële koper..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:22

fargo schreef:
Ik denk niet zo zeer dat er een overschot is maar dat veel mensen zich geen paard(en) meer kunnen veroorloven en ze gedwongen wegmoeten doen. En door de crisis zijn er ook weinig mensen die paarden zullen aanschaffen op dit moment om dat het geld ze ook ontbreekt. Een overschot klinkt alsof er geen liefhebbers voor zouden zijn, maar ik denk dat die er wel zijn maar dat het geld er eenvoudig niet is zowel bij verkoper als bij potentiële koper..

En een goede zakenman (fokstal/hobbyfokker) past het beleid daar toch op aan? Maar dat is iets dat ik in deze crisis zelden zie gebeuren. Er wordt gefokt alsof we in de jaren '90 leven, terwijl de financiële situatie er niets meer van weg heeft. Soms lijkt het fokbeleid tegenwoordig wel wat op goedkoorts: gewoon blijven doorgaan, het volgende veulen is vast een ton waard!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:25

Prisca schreef:
funnyhorses schreef:

Euh zitten ook genoeg wel paardenmensen bij hoor alleen sommige hebben een iets andere kijk op houden van paarden dan weer andere. Verschillende mensen verschillende meningen.

Zijn vaak paarden die gekocht zijn door mensen voor hun kinderen opeens worden die een leeftijd dat andere zaken belangrijker zijn dan paard (jongers, stappen). Vaak gaan ze dan af en toe niet en dat wordt dan steeds vaker.
Ouders gaan dan vaak niet eens meer mee en weten vaak ook van niets. Tja dit heb ik toch al zooooo vaak gezien.

Vind een hond kopen of een paard een mega verschil mensen kopen zo even een hond maar een paard is toch anders omdat ze er vaker veel voor moeten regelen een hond niet.

In zo'n geval vind ik dat een hele familie achter het dier moet staan en niet enkel het kind!
Juist omdat de kans groot is dat pubers opeens andere interesses krijgen.Vaak wordt dat door ouders niet vooruit gezien helaas.
En ik zie geen verschil tussen aanschaf hond of paard hoor,dier is dier en leed is leed.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:29

@Wendy
Zijn ernu dus genoeg in een weiland gezet niet naar omgekeken en laat maar lopen omdat die dan niet in de weg staan. Ik heb liever op een stal daar is toezicht en mensen die bijspringen en zodra er niet betaald wordt komt het paard er wel uit. Deze mensen nemen dan toch vaak er iemand bij om aandacht en beweging tegeven soms met kleine bijdrage. In een weiland ergens achteraf dus niet die paarden hebben het zwaarder.

@fargo
Oww dat zeker....dat is dan toch ook een overschot?. Paarden worden niet meer verkocht minder vraag...

@s6801881
Dat valt dus tegen die tientallen die 3 jaar geleden werden gefokt toen het nog goed was komen nu naar stal en daar is minder vraag naar. Als we dus nu minder gaan fokken merken we dat pas over 3/4 jaar.

En een goed paard verkoopt wel alleen die goede staan ook op mp tussen de slechte dus je moet alles uit de kast trekken om die te laten opvallen. Mensen gaan ook meer en meer naar prijs kijken dus die in hun ogen "goede"kan er ook een zijn van een particulier zonder papier. Is maar net wat de mensen zoeken en wat ze hebben te besteden.

Nu de winter gaat komen zal het lastiger gaan worden de "weiland" [paarden en niet meer geschrikt zijn voor iets krijgen een probleem. Op stal is te duur dsu waar gaan deze heen?.

Zou wel eens een werkelijk overzicht willen zien wat voor een paarden er geslacht worden in catogorieen in niet meer geschrikt of overschot enz..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:31

funnyhorses schreef:
In zo'n geval vind ik dat een hele familie achter het dier moet staan en niet enkel het kind!
Juist omdat de kans groot is dat pubers opeens andere interesses krijgen.Vaak wordt dat door ouders niet vooruit gezien helaas.
En ik zie geen verschil tussen aanschaf hond of paard hoor,dier is dier en leed is leed.

maar dat gebeurt dus niet...

Nou best wel een groot verschil?. paard hou je niet in huis en laat je even snel een blokje uit rond het huis bij haast. Die neem je niet makkelijk mee enz.. verzorging staat dichterbij en makkelijker dan een paard waar je heen moet en ook nog meer kost dan een hond.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:33

s6801881 schreef:
Liever geslacht dan verwaarloosd? Ergens in deze redenatie mis ik een stap: waar komt dat overschot vandaan? Paarden ploppen niet als paddenstoelen uit de grond! En voor een goed gefokt dier (correcte bouw, gezond, kwalitatief goede ouders) is er wel plaats. Waar het misgaat is dat er veel te veel ondoordacht wordt vermenigvuldigd. Een merriehouder die "voor het leuk" een veulentje fokt terwijl al duidelijk is dat ze de middelen niet hebben om moeder en kind te onderhouden. Een shetlandhengstje laten dekken omdat het kan, een willekeurig ras op een ander ras pleuren omdat kruisingen soms zo leuk uitpakken en vergeten dat het net zo vaak een disproportionele worst wordt :r Ja leuk hoor, zo "fokken". Leuk voor de voedselindustrie... :n Ik hoop dat mensen die overwegen lukraak te fokken dit artikel ook ter harte nemen, en niet alleen maar denken dat het loze kreten zijn die hun "fokproduct" nooit zal overkomen.

Toch kun je van te voren nooit weten hoe een fokproduct uitpakt. Het is nu eenmaal geen simpele optelsom.
Ik ben het met je eens dat er teveel gefokt wordt, maar waar ik het niet mee eens ben is dat het alleen maar met correcte paarden zou moeten mogen (doet me denken aan het fokbeleid van het kwpn, wat niet bepaald bedoeld is voor de gemiddelde recreatieruiter). Fokken met een gewoon huis, tuin en keukenpaard is in mijn ogen helemaal niets mis mee, maar pretendeer dan ook niet dat het iets anders is dan dat, en vraag er dan ook niet de hoofdprijs voor.
En tjsa... als mensen hun veulens niet meer kwijt kunnen, dan houden ze vanzelf wel een keer op met fokken.
Bij honden en katten is het allemaal wat minder duidelijk, die kunnen niet geslacht worden. Maar wat denk je dat met die fokproducten gebeurt, waar mensen niet vanaf komen?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:39

Leed is niet alleen bij de paarden maar bij alle diersoorten en juist de kleine soorten worden gewoon gedumpt en voor vuil achtergelaten.
En crisis of niet,zo is het altijd al geweest,zelfs pony's worden nu gewoon losgelaten en aan hun lot overgelaten.De grote paarden hebben dan vaak "het geluk" dat ze de kop af krijgen en geen verdere lijdensweg moeten gaan.