Twee paarden aangevallen door bulterrier in Ettelgem, België

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Twee paarden aangevallen door bulterrier in Ettelgem, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 08:19

www.nieuwsblad.be / www.bokt.nl

Twee paarden zijn dinsdag zwaargewond geraakt nadat een bulterriër hen heeft aangevallen in een weide in Ettelgem, België. De paarden moesten uren onder het mes. Burgemeester Dereeper heeft de eigenaars bevolen om de hond binnen de 24 uur te laten inslapen.

De dieren verbleven gisteren nog steeds in het dierenziekenhuis van Jeannine Coudron in de Prins Roselaan in Oostende.

Fleur, een Amerikaans minipaard van vier jaar oud, is er het ergst aan toe. ‘Haar leven hing aan een zijden draadje. De dierenarts heeft meer dan drie uur moeten opereren. De wonden waren verschrikkelijk’, zeggen eigenaars Joan Becu en Marleen Verhanneman. Ook Trixi, een Amerikaanse quarterhorse van 27 jaar oud, kreeg op verschillende plaatsen hechtingen.

Beide paarden stonden in een weide langs de Schoolstraat in Ettelgem toen ze dinsdag werden aangevallen door een bulterriër.

‘De hond liep daar volgens getuigen los rond. Op dat moment waren er spelende kinderen in de straat. Ik mag er niet aan denken wat er kon gebeurd zijn’, zucht Joan. Toen de bulterriër de paarden in het vizier had, rende hij er plots zonder enige aanleiding naar toe. ‘De weide bevindt zich op zo’n vijfhonderd meter van de straat. De hond moest eerst nog een lange oprit en ander stuk grond voorbij. Het moet instinctmatig gebeurd zijn.’

De bulterriër viel meteen het kleinste paard aan. Hij beet haar in het hoofd, en sleurde haar zo tot twee keer toe achter zich aan. Op dat moment kwam buurtbewoner Daniël Jonckheere aangelopen. Hij slaagde er met een stok in om Fleur los te krijgen, waarna de hond het tweede paard aanviel.

‘Eigenlijk heeft Daniël geluk gehad. Voor hetzelfde geld viel de hond hém aan. We zijn hem dankbaar voor zijn tussenkomst’, zegt Joan, die thuis op de hoogte werd gebracht van de aanval. Toen hij en zijn vrouw op de plaats aankwamen, merkten ze de bebloede bulterriër op. ‘We wisten meteen dat het ernstig was. De feiten laten nog steeds een zware indruk op ons na. Ons hart brak toen we al die open wonden zagen.’

Joan en Marleen verwittigden meteen de politie. ‘De kans is immers groot dat een hond die bloed geproefd heeft, een tweede maal toeslaat. We zijn heel grote dierenliefhebbers, maar de mensen moeten hun verantwoordelijkheid nemen’, besluit Joan.

Burgemeester Ignace Dereeper (CD&V) heeft intussen de eigenaars van de bulterriër gevraagd om de hond binnen de 24 uur te laten inslapen bij een dierenarts en hem een attest te overhandigen. ‘Als de veiligheid van de buurt in gevaar is, moet er jammer genoeg ingegrepen worden. Het is niet de eerste maal dat het stadsbestuur deze maatregel oplegt. Nog dit jaar heeft een Duitse herder een andere hond doodgebeten in de Nieuwstraat in Roksem en moesten we ook ingrijpen’, besluit burgemeester Dereeper.

LecyTinker

Re: Twee paarden aangevallen door bulterrier in Ettelgem, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:27

Oh wat verschrikkelijk... voor iedereen, wat de eigenaar van de hond zal zich ook ellendig voelen. wat een rot situtie voor iedereen. Hopen dat de paarden er goed doorheen komen. Heb ook een mini en kan me niet voorstellen dat mn kleintje van 70cm aangevallen zou worden door een hond, hij is kleiner dan mn duitse herder, hij zou geen kans maken en ik denk dat deze mini dat ook niet had.
Wat een held dat hij ertussen stapte!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:27

Wat verschrikkelijk ... die arme paarden ... :(

En hulde voor de buurtbewoner dat hij Fleur ontzet heeft, daar is moed voor nodig +:)+

Hopen dat de dieren goed herstellen ...

Wat doet zo'n hond ook los ???

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:30

Shirley, ik denk dat bijna elke honden eigenaar wel een keertje heeft dat zijn hond per ongeluk onsnapt terwijl je boodschappen aan het uitladen bent of zo iets.
Ik spreek het niet goed, maar ontsnappen gebeurd nou eenmaal wel eens.
Dit hoeft natuurlijk niet een onbezonnen actie te zijn van de eigenaar van de bullterrier, het kan werkelijk per ongeluk zijn gebeurd.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:33

er staat nergens dat ie ontsnapt was..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:36

Vreselijk! En wat dapper dat de buurtbewoners ertussen is gekomen, het zijn niet eens zijn eigen paarden, fijn dat er zulke mensen bestaan!
Hopelijk herstellen de 2 paarden voorspoedig

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:05

Heel erg voor die twee paarden, maar een hond die bloed geproeft heeft is wat anders dan een hond die aanvalt om te doden. (vers gevoerde honden vallen ook niet alles aan wat los en vast zit).

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:13

Verschrikkelijk!!

Wij hebben ook buren gehad die hun honden niet konden binnen houden. Die honden hebben we dan ook meermaals uit onze wei moeten gaan jagen, ze gingen de paarden ook achterna. Tot één van hun honden er toch eens in geslaagd was om onze paarden door de draad te jagen. Gelukkig viel het al bij al nog mee, maar ik moet er niet aan denken wat er kon gebeuren!
Zo'n mensen zouden hun verantwoordelijkheid moeten nemen! Zeker diegene met zulke honden!!

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:21

Oh bah wat verschrikkelijk zeg.. wel goed dat de politie direct in grijpt met zo een besluit. Zo een hond is levensgevaarlijk. Stel je voor wat hij met die kinderen had kunnen doen pff.. ben wel opgelucht dat ze het hebben overleefd. Dat dankzij daniël :)

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:23

Jee wat een nachtmerrie hopelijk komt alles goed met de paardjes. Jammer dat het ras van deze hond zo nadrukkelijk genoemd wordt is geen goede reclame :(

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:24

Och wat erg zeg! :oo Arme paardjes! Gelukkig zijn de kinderen ongedeerd gebleven.En moedig van die man er tussen gekomen is.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:28

Verschrikkelijk! Hopelijk komt het weer helemaal goed met de paarden. Misschien dat het toch een goed idee is dat het verplicht wordt om honden aan de lijn te houden. Er gebeuren genoeg ongevallen me t honden, omdat baasjes denken dat hun hond toch niet wegloopt. Maar het zijn wel dieren. Hoe goed ze ook getraind zijn, als ze ergens hun zinnen op hebben gezet kan je roepen wat je wilt. Echt jammer dat dit ras zo een slechte naam krijgt, het zijn over het algemeen hele leuke honden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:47

spicegirl schreef:
er staat nergens dat ie ontsnapt was..

Ik bedoelde hiermee te zeggen dat we niets meer over de hond weten dan wat vermeld werd, dus hoe het heeft kunnen gebeuren dat de hond bij de paarden was zonder supervisie is niet bekend en ook niet aan ons om over te speculeren, als je het mij vraagt.
Want dan krijg je weer een heel topic over hoe mensen op hun honden moeten letten en ik geloof dat dit niet de reden van dit bericht is.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:51

Wat is een vreselijk naar bericht..... bah

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:56

bah wat vreselijk arme paardjes.
hoop dat ze er weer helemaal bovenop komen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:17

Ik vind het ook sneu voor de hond, 1 bijtindicent en meteen inslapen?
Je weet helemaal niet wat er voorafgaand aan het verhaal is gebeurd.
Een hond die bijvoorbeeld een kat achterna gaat is iets wat wel vaak gebeurd, stel dat daarbij gebeten wordt moet de hond dan ook meteen ingeslapen worden?
Hij heeft in dit verhaal geen mensen of kinderen aangevallen ookal kon hij ze wel zien, is dit dan een valse/gemene hond? Imo niet

Sneu voor de eigenaren, van beide partijen
Ben je je hond even kwijt, vind je hem terug met het bericht dat hij binnen 24 uur moet worden ingeslapen.
Daar sta je dan als eigenaar..

Voor beide partijen veel sterkte gewenst Y;(

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:22

Dit mogen ze van mij hier in nederland ook doorvoeren, sneu voor de hond, maar ik vind het sneuer voor de paarden en de eigenaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:30

Gatdarrie wat naar.......

wel raar gedrag trouwens van een hond om paarden aan te vallen, paarden zijn geen natuurlijke prooi voor een hond......

overigens, dat bloedproeven verhaal ben ik het niet zo mee eens hoor, mijn hond wordt natuurlijk rauw gevoerd, en proeft dus regelmatig bloed...... zou levensgevaarlijk moeten zijn dan.
denk wel dat een hond die eens een wezen aangevallen heeft wat niet een natuurlijke prooi is (en dan is er verschil tussen aanval en aanval, bij een echte aanval heb je dingen zoals dit, bloed en vreselijke wonden) dat weer zal doen..... als ie er een kick van had dan toch.

een hond die dat doet en direct een knal krijgt van een paard doet het niet weer, die kijkt wel uit.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:34

dit is meer als een incident.hij heeft 2 paarden meer dan flink gebeten.een bijtincident, is als een hond hapt, en weer loslaat. hier heeft hij geprobeerd 2 paarden te verscheuren.
met bloed "proeven" is het niet letterlijk bedoeld, zoals in vers vlees voeren. hiermee word bedoeld, dat een hond een prooi opjaagt, en aanvalt/verscheurd.als een hond dat eenmaal heeft gedaan, blijft ie het doen.
imo is er geen plek voor zo 'n hond.er lopen altijd katten, andere honden, en kinderen.geen risico lopen !

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:36

Hond heeft flink huisgehouden... en dan nog in zijn eentje ook... zulke aanvallen verwacht je eerder van een groepje honden.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:38

Och wat vreselijk, wat een nachtmerrie moet dat voor die paarden zijn geweest.. wat een angst.
Hopelijk komen ze er goed doorheen (en dan ook nog zo'n oudje, 't is zonde).

Ik heb zelf ook altijd al honden gehad en toch lijkt het me terecht dat die hond afgemaakt wordt.
Dat een hond die eenmaal bloed heeft geproefd, gevaarlijk is, is natuurlijk onzin.

Maar een hond die zo doelgericht op iets afgaat en er dan zo mee tekeer gaat.. dat is inderdaad niet normaal en dan is toch afmaken het enigste verantwoordelijke wat je kan doen lijkt me.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:39

Heel goed, meteen inslapen.
Ik vind ook dat die regel hier zou moeten zijn.
Een ernstig bijtincident of doden, de hond inslapen.

Verschrikkelijk voor de eigenaren van de 2 paarden, sterkte!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:48

Ik ben het er absoluut niet mee eens dat als een hond een keer goed aangevallen heeft hij dit ook zal blijven doen. Wij hebben altijd duitse herders gehad, en een daarvan greep onze eigen schapen en heeft zelfs een keer een kalf aangevallen.
Dat was ook de keus, inslapen of aanpakken.
mijn moeder had in dit geval een goede oplossing, de betreffende herder werd in een paardenbox gezet met de schapenram. Die heeft de herder alle hoeken van de box laten zien. Nooit meer naar een schaap gekeken. Dus het kan wel, alleen werd het bij ons wel even rigoreus aangepakt.
Dat een bullterrier een paard aanvalt is voor dat ras niet zo opmerkelijk, ze zijn nergens bang voor. Het ras heet niet voor niets bull-terrier, ze vochten vroeger tegen stieren.
Gelukkig ken ik ze als vaak hele leuke honden.
In dit geval vind ik het heel treurig voor de paarden, maar ook voor de eigenaren van de hond en de hond zelf. Er was denk ik nog wel een andere oplossing geweest dan meteen de hond in te laten slapen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:53

en terecht dat die hond ingeslapen moet worden
de volgende keer is het een kind :oo

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:58

Ik begrijp niet dat hier nog mensen vinden dat die hond niet moet ingeslapen worden.. Als ze hem hadden laten doen had'ie wel twee paarden dood gedaan hé..