Dominicaanse amazone stopt met dressuur na CAS besluit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Dominicaanse amazone stopt met dressuur na CAS besluit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 15:28

www.bokt.nl

De Olympische Spelen in Londen zijn al weer even voorbij, maar toch hebben ze nog een klein staartje. In Zuid-Amerika was een geschil over een wedstijduitslag die bindend was voor uitzending naar de Spelen. Slechts één ruiter uit Zuid-Amerika mocht uitgezonden worden. De Dominicaanse Yvonne Losos de Muñiz werd tijdens de kwalificatiewedstrijd op de tweede plaats gezet, onder de Braziliaanse Luiza Tavares de Almeida. De jury bestond grotendeels uit Brazilianen, waardoor de Dominicaanse Republiek van mening was dat er sprake was van voortrekkerij. Tevens stond in de dressuurranking Losos de Muñiz boven Taveres de Almeida. Klachten bij zowel het FEI tribunaal als bij het Court of Arbitration for Sport (CAS) mochten niet baten. De CAS haalde uit naar de FEI die duidelijk een fout hadden gemaakt, omdat de wedstrijd niet volgens de geldende regels was gehouden. De uitslag van de wedstrijd bleef echter wel staan en dus ging Tavares de Almeida en niet Losos de Muñiz naar de Spelen .

Losos de Muñiz heeft in een uitgebreide verklaring uitgelegd dat ze stopt met de dressuursport alsmede waarom ze stopt. Daarin legt ze uit dat het verliezen van het hoger beroep bij CAS niet direct de oorzaak is van het stoppen met de dressuursport. Echter de manier waarop de FEI omging met Losos de Muñiz tijdens het protest en het hoger beroep is dat wel.

De (Engelse) verklaring van Yvonne Losos de Muñiz kun je hier lezen.

Verwant artikel
[VN] Dominicaanse Republiek dient klacht in bij de FEI
[VN] Tribunaal heeft overleg over Dominicaans protest
[VN] FEI tribunaal verwerpt protest Dominicaanse Republiek
[VN] Dominicaanse Republiek legt zaak neer bij CAS

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:08

Toch eigenlijk belachelijk dat uit zo'n groot werelddeel maar 1 ruiter mee mag doen , raar.

Tendance

Re: Dominicaanse amazone stopt met dressuur na CAS besluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:05

Moeten ze maar beter zijn......

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:06

Tendance schreef:
Moeten ze maar beter zijn......

Wat is dat nou voor rare opmerking.
Het komt niet iedereen zomaar aanwaaien

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:23

Het komt de rest ook niet zomaar aanwaaien. Heb jij zin om naar heel veel ruiters van minder presterende landen te kijken?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:29

Volgens mij heeft het meer nut om hun ruiters naar Europa te sturen voor ervaring, stages en wedstrijden te laten rijden. Nu heeft het een boel geld gekost voor beroepen die ze aantekenden.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:38

Tja, oneerlijk of niet, echt een hart voor de sport zal ze dan niet hebben gehad.
Ze blaast het hele verhaal wel erg op..
Om zoiets (hoe frustrerend ook) je paarden gelijk aan de kant schuiven!?? :n

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:19

heb je het stuk met haar verklaring ook gelezen? Daar zijn dingen gebeurd die niet zo leuk over komen...

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:32

Ja die heb ik gelezen, en vind het een redelijk opgeblazen (en sowieso erg eenzijdig) verhaal.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:52

Er zijn best wel goede ruiters in zuid amerika zij is er een van. Reden wel " slechtere" mee op de spelen. Was iig wel een mexicaans jurylid aanwezig :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:58

Dan nog als ze niveau adelinde en Edward hebben, dan mochten ze echt wel meedoen.
Oftewel moeten ze maar beter worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:01

Zou bij zoiets juist extra drang voelen me te bewijzen, zodat ze gewoon echt niet om je heen kunnen, zodatje rio bij bent!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:02

Tendance schreef:
Dan nog als ze niveau adelinde en Edward hebben, dan mochten ze echt wel meedoen.

Tsjaa dan kunnen we allemaal hier wel stoppen :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:13

haike schreef:
Zou bij zoiets juist extra drang voelen me te bewijzen, zodat ze gewoon echt niet om je heen kunnen, zodatje rio bij bent!

Nee, niet mee eens. Wat is het je waard om een ander te laten zien dat ze verkeerd zitten? Sport is het niet waard om je gezondheid of je leven voor op het spel te zetten. Als er idioten op belangrijke posities zitten die je iets niet gunnen, als je beslist om bijv. niet mee te doen aan corrupte spelletjes, dan kun je er voor gaan, je compleet geven, een hartinfarct risceren, financieel er compleet aan onderdoor gaan: je gaat het niet redden.

En dan is de vraag weer: wat is het waard om je leven te geven voor een topsport (of is het tobsport?)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:50

jus schreef:
Tendance schreef:

Oh maar ik heb ook geen enkele verwachting, dat ik daar ooit mee mag doen hoor, maar ik ben dan ook niet zo kinderachtig om daarover boos te gaan zitten mokken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:54

jus schreef:

Waarom? Ik heb niet als doel om op de OS te rijden. :)
Prix St. Achtertuinia is voor mij voldoende. :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:57

Hahaha voor mij ook, alleen dan indeAchtertuiniaVanEenAnder

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:58

Tendance schreef:
Oh maar ik heb ook geen enkele verwachting, dat ik daar ooit mee mag doen hoor, maar ik ben dan ook niet zo kinderachtig om daarover boos te gaan zitten mokken.

Wat is de reden dat je dit "kinderachtig" vindt?
Misschien is de inzet van de ruiter wel buitenproportioneel hoog.
Misschien heeft ze wel meer ingezet dan gezond voor haar is.
Misschien ervaart ze wel meer weerstand dan normaal, of moet ze wegen bewandelen om daar te komen waar ze zou willen die net buiten haar mogelijkheden liggen of waar ze nu net niet bereid toe is. Om via het bed van een official hogerop te komen, of veel steekpenningen te betalen.
Ik kan het haar niet kwalijk nemen. De vraag is dan: waar zou jij toe bereid zijn om daar te komen waar je wilt komen?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:21

Dat zou kunnen, maar blijkbaar is ze toch niet goed genoeg om niet om haar heen te kunnen.
Als ik niet goed genoeg ben voor de OS, dan leg ik me daarbij neer (doe ik nu ook) en rijd wedstrijden op niveau wat ik wel kan.
Als zij denkt, dat ze het wel kan, dan kan ze ook nog altijd proberen aan een andere nationaliteit te komen, waardoor ze wel mee mag doen voor een ander land. Dat is al eerder gebeurd.
Verder was mijn reactie in het begin op iemand, die zei dat er meer startbewijzen naar zo'n groot land moeten. Nou als het niveau er niet naar is, dan moet dat vooral niet gebeuren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:26

Meer of minder startbewijzen naar een land dat daar niet klaar voor is, is een ding.
Bewust mensen de toegang tot de OS ontzeggen omdat er politiek spelletjes spelen is een tweede.
En wie ben jij om te beoordelen of het een of het ander gaande is?

Er zijn bij de kwalificatie voor de OS meer factoren die een rol spelen. Zoals bijv. wildcards die wel of niet gegund worden, en de sporters die deze wildcards krijgen dat wel of niet waard blijken te zijn.
Meteen te gaan wijzen naar een sporter en dat hij niet goed genoeg is voor de OS is zo ontzettend makkelijk.
Er zijn meer aspecten bij een selectieprocedure die de uitslag geven. Politieke spelletjes, geluk, wildcards en persoonlijke inbreng van hoogstaande functionarissen spelen daar zeer zeker een rol in....en of deze beslissingen gedaan worden al dan niet via het bed van deze hoogstaande functionarissen, daar wil ik me even niet over uitlaten...:D

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 04:20

waarom de os daar komen toch niet alle besten van de wereld
dan moet je naar een wereld kampioenschap daar kan ze wel naar toe toch
in andere sporten is dat ook al duidelijk
als een land de 19 neste van de wereld heeft mogen er toch maar een paar die
anderen mogen ook niet
geef mij maar wk

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:36

Laten we naar andere sporten kijken , doen ook mensen aan mee die minder goed zijn als andere , dus die laten we ook maar thuis ,wie gaf er een paar jaar terug een gouden plak voor Engeland in de dressuur ? Ben fan van Edward maar had hij mee mogen doen als hij niet een goede sponser had gehad die Undercover toen gekocht heeft ? Waarom had NL 4 ruiters die laatse had toch geen kans laat ook maar thuis.
Zuid Amerika is een heel groot werelddeel met een hele boel landen , vond het raar dat er maar zo weinig ruiters mee deden op de os

Yvonne is een talentvolle amazone die echt van de dressuur houdt dus dit doet ze niet zomaar omdat ze een driftbui heeft oid

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:02

Ieder interpreteert het stuk op zijn manier en ik doe dat op mijn manier.
Ik vind haar niet heel professioneel in haar stuk en daarom noemde ik haar kinderachtig.
En als jullie mijn eerste bericht hadden gelezen, dan weet je, dat ik zei dat ze maar betere ruiters moeten hebben/ zijn als ze meerdere starts naar een land willen trekken.
Ik ga mij niet uitlaten over dingen, die wel of niet gedaan zijn of moeten worden om heen te mogen. Ik ben er niet bij geweest, dus weet niet wat een ander ervoor over moet hebben.
We kennen haar kant van het verhaal, de andere kant niet.

Als we ons dit soort dingen af gaan vragen of af gaan keuren, hoe kijken we dan aan tegen Sjef als bondscoach. Was hij dit geweest als hij niet met Anky was. Of had Anky alle keren wel mee gedaan al Sjef geen coach was geweest.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind Sjef een goede coach en Anky een goede amazone, maar als we dingen gaan insinueren, dan kunnen we dat ook gaan doen met dingen veel dichterbij huis.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:14

Topic is ook niet om hier discussie over te maken is alleen jammer voor haar dat het "waarschijnlijk" niet eerlijk gegaan is en ik het raar vind dat zuidamerika maar 1 deelnemer heeft (ook al zijn ze niet zo goed als europa :D ) maar goed , heb vaak zelfs op bokt topics gelezen dat mensen stoppen met wedstrijdrijden omdat ze het niet eens zijn met jury en dat zijn nog amateurplezierrijders.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:17

Dan denk ik dus, voor wie doe je je sport?
Als je zelf tevreden bent, dan is dat toch goed?!?!
Regelmatig zie ik het ook terugkomen hier op bokt, maar als ik dan filmpjes of foto's zie, dan denk ik... Oeps maar dan ben je ook niet heel realistisch tegenover je eigen rijden.