Stephen Clarke vergelijkt olympische dressuurscores

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Stephen Clarke vergelijkt olympische dressuurscores

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 17:44

http://www.academybartels.com/

Veel insiders in de internationale dressuurwereld kijken uit naar de presentatie van Stephen Clarke, voorzitter van de dressuurjury in Londen, tijdens het Global Dressage Forum op 29 en 30 oktober op Academy Bartels in Hooge Mierde. Zij beschouwen Londen 2012 als een overgang naar een nieuwe fase in deze sport. “Het niveau van de topcombinaties was nog nooit zo hoog. De Olympische kampioenen van Hongkong 2008, Anky van Grunsven en Salinero, waren in Londen even goed of zelfs beter dan in Hongkong. En toch werden ze 6e.”, zegt een expert. “Wat is de reden, kregen de eerste 5 ruiters te veel punten of zijn de nieuwe combinaties echt beter dan de combinaties van 4 jaar geleden?”, is de vraag van een van beste experts ter wereld, David Stickland.

Een van de 300 deelnemers uit de hele wereld aan het Global Dressage Forum, is de internationale dressuur analist en statisticus David Stickland. Hij zal sommige conclusies van zijn recente onderzoek presenteren. “Wij hebben enkele opmerkelijke feiten, bijvoorbeeld over Salinero die in Hongkong (82.4) en Londen (82.0) vrijwel exact dezelfde punten behaalde. In de kür scoorde Salinero vrijwel hetzelfde als 4 jaar geleden, de eerste keer voor goud, de 2e keer voor een 6e plaats. Dat is grappig, en het is vooral interessant dat de scores bijna onderdeel voor onderdeel hetzelfde waren. Ik denk dat dit een interessante waarneming is vanwege verschillende redenen. Salinero liep na 4 jaar nog steeds op zijn gouden niveau. Maar is dat een compliment voor de training van Anky en Sjef of hebben zij in Londen te weinig punten gekregen en zijn de concurrenten te hoog gewaardeerd?”, vraagt Stickland zich af.

Samen met zijn collega juryleden waaronder Wim Ernes, geeft Stephen Clarke tijdens het Global Dressage Forum uitleg over de uitvoering van de Olympische dressuurproeven. Zijn presentatie op dinsdag 30 oktober heeft als titel ”de perfecte 10”, tevens de titel van een van zijn boeken. Het lijkt interessant voor Clarke om de vergelijking tussen Athene 2004, Hongkong 2008 en Londen 2012 te maken, omdat hij daar iedere keer Olympisch jurylid was. David Stickland: “In Athene scoorde Salinero 85.825 %. Was hij toen beter dan in Hongkong en Londen? Ik vermoed dat de maatstaf van de juryleden redelijk constant gebleven is, mede omdat de scores per onderdeel nauwelijks verschillen tussen Hongkong en Londen, maar ik ben benieuwd naar de verklaring van de juryleden”.

Het Global Dressage Forum wordt op maandag 29 oktober om 13.30 uur geopend door Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Benedikte van Denemarken. De belangrijkste sportdemonstraties zijn op maandag met Olympisch medaillewinnaressen Adelinde Cornelissen en Ingrid Klimke. Op dinsdag 30 oktober geven de Zweedse Olympische topper Patrik Kittel en de nummer 4 van Londen, Helen Langehanenberg, hun clinics.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:52

Beetje jammer van het bericht dat de conclusies niet meteen gedeeld worden.. :o

Anoniem

Re: Stephen Clarke vergelijkt olympische dressuurscores

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:54

Lijkt mij een interessante discussie.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:04

zimbabwe schreef:
Beetje jammer van het bericht dat de conclusies niet meteen gedeeld worden.. :o

Precies wat ik ook dacht, vind het wel een erg interessant stuk en benieuwd naar de discussie (als we daar iets van mee gaan krijgen).

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:03

Heel interessant. Jammer dat de kaarten zo duur zijn!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:34

Jasmijn1989 schreef:
Heel interessant. Jammer dat de kaarten zo duur zijn!

Inderdaad, daar baal ik elk jaar weer van. Lijkt me echt super om een keer heen te kunnen!

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:03

Ik ben vorig jaar geweest. Heb toen geholpen vanuit school. Maar ik zou zeker nog wel een keer willen!\

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:26

Lijkt mij echt zeer interessant! Zou er graag bij zijn geweest als ik geen tentamenweek had..

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 06:22

Ik ben erbij!! Ben benieuwd!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:13

Citaat:
"... of hebben zij in Londen te weinig punten gekregen en zijn de concurrenten te hoog gewaardeerd?”

Zeker te weinig punten, maar laat de 'discussie' vooral gaan over Laura Bechtolsheimer.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:31

Dat is inderdaad de vraag die ik me ook stelde na de OS. IK zou er graag bij zijn, maar dat lukt spijtig genoeg niet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:21

Anky te weinig en anderen dan weer teveel vind ik.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:12

Kaja schreef:
Citaat:
"... of hebben zij in Londen te weinig punten gekregen en zijn de concurrenten te hoog gewaardeerd?”

Zeker te weinig punten, maar laat de 'discussie' vooral gaan over Laura Bechtolsheimer.

Dat zeker, en over de afwijkende punten van het Duitse jurylid bij Anky en over de wassen neus die de z.g. Arbiters zijn nu de punten direct bekend zijn en daar nauwelijks nog op ingegrepen kan worden

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:23

Je kunt scores vergelijken, maar verschil zul je altijd blijven zien.
Het is een jurysport en dus een kwestie van 'smaak'.
Smaken verschillen.......... dat is niet te betwisten.

Maar de juryleden zaten vast en zeker met een ENORME roze bril naar Laura en haar uiterst brave Mistral te kijken.
Belachelijk! Helemaal gezien het statement wat ze dit jaar wilde maken....

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:32

Laat het dan ook maar gaan over dat getrek van Adelinde. Het is niet voor niets dat ze nu bezig is geweest om meer lichtheid in de aanleuning te krijgen en er zo positief wordt gepraat over haar optreden met haar nieuwe manier van rijden in de wereldbekerwedstrijd. Misschien heeft zij dus ook wel te veel punten gekregen....
Ze komt zelf ook, dus laat haar daar maar iets over zeggen zou ik zeggen.
Verder zou het leuk zijn om er naar toe te gaan, maar voor dat geld pieker ik er niet over. Veel zal oude wijn in nieuwe kruiken zijn. Het antwoord van Stephen zal echt niet voor een eureka-moment gaan zorgen. Daar ben ik van overtuigd.

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:27

uiterst interessant, hoop dat er veel over naar buiten komt voor diegenen die er allemaal niet bij (kunnen) zijn, want denk dat we hier allemaal wel willen weten welke uitspraken daarover gedaan gaan worden door de betrokkenen :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:54

Ik ben er elk jaar al bij geweest en het is voor mij telkens weer elke cent waard, het is het enige evenement per jaar waar ik reikhalzend naar uitkijk, altijd wel iets nieuws hoor, en altijd super geinspireerd en gemotiveerd van thuiskom, en dan kunnen we er weer een jaar tegenaan!

Ben ook heel benieuwd naar deze discussie, ik was erbij in Londen dus hoop ook dat er een aantal van mijn vraagtekens beantwoordt worden!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:34

Je zou toch zeggen dat alles al wel een keer gezegd is. Ik ben benieuwd wat je dit jaar weer voor nieuws hoort. Veel plezier!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:15

Nee, dat is nu juist het leuke van het GDF, er zijn altijd wel weer interessante nieuwe onderzoeken en inspirerende mensen te zien en te horen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:30

Ach je kent het gezegde: alleen een wijze erkent dat er nog altijd veel te leren is

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:50

So true!

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:25

Interessant, ik ben benieuwd!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:56

En? hoe was het? Nog nieuws gehoord?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:59

Iets nieuws van Stephen Clarke? Denk ut nie.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:12

Tja, ik weet het niet. Ik hoopte eigenlijk dat Horseyfries wat nieuws met ons kan en wil delen. Ik sta namelijk zeer open voor nieuwe dingen leren. Je bent nooit te oud om te leren. Ik hoor de laatste jaren eigenlijk zo weinig nieuws meer. Alles lijkt al wel een keer gezegd.