Odense: Cornelissen en Gal aan kop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Odense: Cornelissen en Gal aan kop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 18:14

http://www.knhs.nl

In de openingswedstrijd van de Reem Acra FEI wereldbeker competitie voor dressuurruiters, die in het Deense Odense werd verreden, hebben Adelinde Cornelissen en Edward Gal de kopposities opgeëist. Cornelissen liet met Jerich Parzival een zeer ontspannen gereden Kür zien, die beloond werd met een waardering van 88.175%, terwijl Gal met Blue Hors Romanov een eveneens indrukwekkende Kür reed, die met 80.650% werd gewaardeerd. Feitelijk declasseerden de twee Nederlandse topcombinaties het gehele deelnemersveld, want de als derde eindigende Deense Anna Kasprzak met Donnperignon kwam niet verder dan 77.825%, terwijl zij in de Grand Prix net als tweede voor Gal wist te eindigen.

Dat Parzival zeer ontspannen oogde was het resultaat van het werk van de afgelopen maanden na Londen. "We hebben na de Spelen er extra hard aan gewerkt om het beeld in de wedstrijdring ontspanner te laten ogen en die arbeid werpt nu vruchten af. Ook in de Grand Prix van gisteren was die grotere ontspanning al zichtbaar, maar dat leidde soms tot een communicatiestoring. Zo diende Parzival vanuit de passage aan te gaan galopperen, maar viel hij even terug in stap. In de Kür hadden we die communicatiestoringen niet en leverden we volgens mij een helemaal foutloze rit af", aldus Adelinde. De drafreprises oogden sterk maar ongedwongen, de stap was ruim en ontspannen en ook in de pirouettes was de lichtheid nadrukkelijk aanwezig. In piaffe was Parzival zowel voor als achter hoog van de grond en volkomen taktzuiver. De wissels werden ruim en zuiver gesprongen en mede daarom was het geen wonder dat vier van de vijf juryleden met hun artistieke waardering royaal boven de 90% gingen. In de Intermédiaire I wist Adelinde Tiara naar een tweede plaats te rijden.

Voor Edward Gal was het met Blue Hors Romanov hun debuut op wereldbekerniveau. "Na het Nederlands Kampioenschap in Hoofddorp en het CHIO Rotterdam hebben we thuis hard door geoefend en dan hier met een score van ruim 80% de baan verlaten is een mooie beloning voor het hard werk van de afgelopen maanden!", lachte Edward. "Het kostte me geen moeite om een zuivere piaffe en passage te rijden. Ook in de appuyementen pakte Romanov heel goed aan. Voor mijn gevoel hebben we een proef neergezet waarin mijn paard er vanaf het begin tot en met het einde hard aan trok. Ik ben er super blij mee, alhoewel we nu wat aandacht aan de stap gaan besteden, want die oogde iets onrustig".

Patrick van der Meer eindigde met Uzzo als tiende. "Ik ben redelijk tevreden. Gisteren leverden we een prima Grand Prix af en toen deed Uzzo echt zijn best. Nu moest ik er harder aan werken en kregen we een paar foutjes. Zo gingen de changementen om de twee beide keren de mist in en waren de eners ook niet helemaal top. Daar kreeg ik in de Grand Prix achten voor. Voor mijn gevoel zijn dat hoofdzakelijk foutjes die hun oorspong vinden in een gebrek aan routine", aldus Patrick, die in de Grand Prix als zesde was geëindigd.

Op de elfde plek eindigde Marlies van Baalen met BMC Miciano. Marlies reed een goede proef, waarin met name de uitgestrekte galop sterk werd gereden, maar waarin de piaffe iets geprononceerder getoond had mogen worden. De Kür was mooi op de muziek, maar door de kleine piste ontstond tussen sommige onderdelen door iets spanning. In de Grand Prix Special reed Marlies BMC Everything is Possible naar een fraaie derde plaats.

Uitslag Reem Acra World Cup Kür (zo):

1) Adelinde Cornelissen - Jerich Parzival (Jazz x Ulft) - 88.175
2) Edward Gal - Blue Hors Romanov (Rohdiamant x Grundstein II) - 80.650
3) Ann Kasprzak (Den) - Donnperignon (Donnerhall x Mozart II) - 77.825
10) Patrick van der Meer - Uzzo (Lancet x Indoctro) - 74.675

Uitslag Grand Prix Special (zo):

1) Mattias Jansson (Zwe) - Brisbane (Briar x Amiral) - 68.178
2) Bo Höstrup (Den) - Cajo (Camron x Calato) - 66.687
3) Marlies van Baalen - BMC Everything is Possible (Ehrentanz I x Florestan I) - 65.378

Amytj

Re: Odense: Cornelissen en Gal aan kop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:20

Is er ergens een filmmateriaal beschikbaar? Ben wel benieuwd naar de rit van Adelinde. :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:22

En ik naar die van Edward! :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:23

Same.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:25

Leuk! Ben inderdaad benieuwd naar beide proeven.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:45

Ik vind het knap van Adelinde, dat ze Parival op een voor hun nieuwe manier probeert te rijden.
En het knapste is nog, dat het zo goed uitwerkt :)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:59

Super goed gepresteerd allebij! Vond Romanov er super op vooruit zijn gegaan en parzival heel ontspannen!

En voor de gene die beeldmateriaal willen zien, zal ik de site www.topdressage.tv in de gaten houden. Gisteren zette die ook al vrij snel beeld materiaal neer!

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:50

Wat super dat ze aan de ontspanning werkt.
Want dat was de grootste reden dat Dujardin heeft gewonnen. En eerlijk gezegd was het ook fijner om naar ben te kijken. Maar Parzival beweegt wel met veel expressie!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:21

Ben nog niet kapot van Adelinde's manier van rijden, maar het ziet er inderdaad wel een stuk meer ontspannen uit met heel wat meer lengte in de hals :)

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 06:37

Ik ben geen fan van adelinde's rijden, maar het is een aanzienlijke verbetering qua ontspanning en harmonie. Eindelijk niet meer de hele weg de mond wagenwijd open en aanzienlijk minder getrek, gepluk en gehang aan de voorkant. En Romzanov is er ook erg op vooruit gegaan.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 07:25

wat een groot verschil tussen de nrs 1-2-3

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:21

super!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:24

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:19

Sorry dat ik er weer over begin, maar deed Totilas niet mee? Ze waren toch al weer aan het trainen? :o

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:41

antje_vip schreef:
Sorry dat ik er weer over begin, maar deed Totilas niet mee? Ze waren toch al weer aan het trainen? :o

Het is maar waar je je druk om kan maken..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:36

Bomba schreef:
antje_vip schreef:

Het interesseert mij wel. Ik ben gewoon benieuwd hoe lang ze nog volhouden dat ze een goede combi zijn.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:21

Bomba schreef:
antje_vip schreef:

Het interesseert mij wel. Ik ben gewoon benieuwd hoe lang ze nog volhouden dat ze een goede combi zijn.

Maar waarom zou je daar hier in dit topic over beginnen? Het gaat hier om Cornelissen en Gal, nergens wordt de naam Totilas bedoeld en er is nooit gezegd dat hij in Odense mee zou doen.. Op deze manier kan je ieder topic binnen wandelen met de vraag of Rath vandaag niet aan start is gekomen, niet echt relevant. Als het zover is komt dat vast weer uitgebreid in de media, valt dan vast niet te missen :)