www.knhs.nl
In het Deense Odense maken de springwedstrijden een bescheiden deel uit van het concours, dat voor het overgrote deel in het teken staat van de dressuursport. Op zaterdagavond werd de Grote Prijs voor de springruiters verreden en dat was een zwaar parcours, want slechts vijf van de veertig combinaties wisten de barrage te halen. Onder hen Rabo Talententeam lid Hendrik-Jan Schuttert met de schimmelmerrie Cerona HS.
In de ogen van Schuttert was het een zwaar basisparcours. "De piste in Odense is vrij klein en mede daardoor komen de hindernissen snel achter elkaar. Er waren twee grote problemen in het parcours en daar werd dan ook het merendeel van de fouten gemaakt. Het eerste probleem was een dubbelsprong, steil en dan een oxer, die heel kort uit de hoek gebouwd stond. Het tweede was de driesprong aan het einde van het parcours, die driesprong bestond uit een oxer, een steilsprong en dan weer een oxer, met beide malen één galopsprong. Omdat de oxers erg breed waren tikten veel paarden de achterste paal eraf", aldus Schuttert.
In de barrage met vijf ruiters moest Schuttert als derde van start, in de wetenschap dat de Duitser Marcus Ehning en de Brit John Whitaker na hem moesten rijden. "Ik heb echt getracht een snelle tijd te realiseren, maar uiteindelijk dook eerst John Whitaker met Argento onder mijn tijd en tenslotte nestelde Marcus Ehning zich met Cornado tussen mij en Whitaker in op de tweede plek. Ik ging voor mijn gevoel echt hard, maar zij gingen nog net iets harder. Jammer, maar ik ben dik tevreden met mijn derde plek en de daarbij behorende 6.500 euro". Voor Whitaker lag een cheque klaar van ruim 13.000 euro.