Geen duidelijk verband vuurwerk en paardenongeluk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Geen duidelijk verband vuurwerk en paardenongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 11:52

http://www.dvhn.nl/ / http://www.bokt.nl

Het is niet vast komen te staan dat feestvuurwerk in het centrum van Coevorden iets te maken heeft gehad met de fatale crash vorige maand op de Europaweg, waarbij een automobiliste botste op een ontsnapt paard. Dat blijkt uit het politieonderzoek dat recent is afgerond. Voor het Openbaar Ministerie (OM) is de kous hiermee af. Er komt dus ook geen strafrechtelijke vervolging.

Het ongeluk gebeurde in de nacht van 22 op 23 september. Even na middernacht brak bij Manege Klinkenvlier een paard dat in de wei stond, los en rende de weg op. Zowel de 44-jarige automobiliste als het paard overleefde de klap niet.

verwant artikel
[VN] Automobiliste omgekomen na botsing met losgebroken paard

eenitraM

Re: Geen duidelijk verband vuurwerk en paardenongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:53

Omg, hoe hebben ze dat in hemelsnaam onderzocht :') Hilarisch dit! Kunnen ze in het hoofd kijken van een paard tegenwoordig?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:55

Misschien kwam het tijdstip van het afsteken van het vuurwerk niet overeen met het tijdstip van het ongeval. Blijft gissen, het was in ieder geval een heel tragisch ongeluk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:55

Getuigen? Tijdstip tussen vuurwerk en ongeluk? vuurwerk in weiland gevonden?
Er zijn zoveel manieren...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:59

Agnes75 schreef:
Misschien kwam het tijdstip van het afsteken van het vuurwerk niet overeen met het tijdstip van het ongeval. Blijft gissen, het was in ieder geval een heel tragisch ongeluk.

Ja, en hoe onderzoek je dat? Staat er op het draad een klok die stopt met lopen als het draad knapt? Of begint er een wekker te lopen in een auto als deze met een knal tot stilstand komt? En als er getuigen waren konden dezen met 100 % bevestigen of het wle of niet door het vuurwerk komt, maar schijnbaar waren er geen getuigen anders was er meer duidelijk geweest.

Dan nog, wie moet er aansprakelijk gesteld worden? De bestuurder omdat die mogelijk te hard heeft gereden? De organisatie van het evenement? De eigenaar van het paard? De maker van het weidedraad?

Vind het maar apart hoor. Kan misschien ook komen doordat ik té nuchter.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:35

Ik heb van mensen gehoord die er vlakbij woonden, dat eerst de sirenes afgingen van de ambulances. En dat toen pas het vuurwerk werd afgestoken!

En aansprakelijkheid.. Er stond laatst een heel stuk in het Dagblad van het Noorden. Als eigenaar ben je aansprakelijk voor de schade die je paard aanricht.. Dus heel zuur, maar de kans is groot dat ze het leed haar niet bespaard wordt..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:35

Als eigenaar ben je inderdaad aansprakelijk, tenzij je kunt aantonen dat er sprake is van overmacht.
Dus vuurwerk, iemand die opzettelijk de wei openzet, of iemand die de omheining omver rijdt en dat niet (tijdig) meldt.

Aansprakelijkheid is overigens niet hetzelfde als schuldig zijn aan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:39

waarom zou vuurwerk overmacht zijn, als er sprake is van een goede omheining en een paard voldoende ruimte heeft, gaat hij toch niet zomaar er doorheen?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:52

Over blinde paniek en wel of geen goede omheiningen zijn al talloze discussies geweest.
Een paard kan uitglijden en daardoor niet op tijd remmen, of ziet door de andere paarden voor hem de omheining pas als de rest ineens opzij gaat.
Dat laatste heb ik meegemaakt, paard probeerde nog te springen en maakte een salto over het hek.
Krabbelde overeind en rende in paniek naar een drukke weg.
De omheining was nog heel en gelukkig is er toen verder niks gebeurd.
Maar wat kun je doen in zo'n geval? Dat is toch pure overmacht?

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:02

Er staat helemaal nergens dat er is uitgesloten door onderzoek dat er een verband bestaat. Het enige wat in dit artikel staat is dat "niet vast staat" dat er wel een verband is. Tja en dan krijg je de regel dat jein Nederland godzijdank nog altijd onschuldig bent tenzij het tegendeel bewezen is

Vuurwerk zou overmacht kunnen zijn maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet...is er een vergunning voor verleend en misschien zelfs wel aangekondigd dat er vuurwerk zou komen?? kortom het is allemaal iets ingewikkelder dan de meesten hier lijken te denken...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:24

Zulke zaken liggen nooit makkelijk.

Hier is elk jaar achter de wei een demonstratie van het vuurwerk wat het tuincentrum verkoopt voor oud en nieuw.
Dat gaat gelukkig nooit heftig, maar ik zorg altijd dat ik bij de wei ben.

Er staat altijd een aanvraag en aankondiging in de krant zodat ik de datum weet.

Tot nu toe geen paniek of problemen gehad, maar wanneer dat wel zou gebeuren kan ik ook niet zo veel, dat besef ik wel.
Ik kan er voor springen, maar ik denk dat ze me in geval van paniek niet eens zien staan.

In dit geval kan niet bewezen worden dat het vuurwerk de oorzaak is van het uitbreken, maar dat betekent niet automatisch dat de eigenaar schuldig is.
De eigenaar is wel aansprakelijk.

Maar hoe dan ook, de kinderen van die mevrouw moeten zonder moeder verder en de eigenaar van het paard zonder paard en met een ongetwijfeld enorm schuldgevoel.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:22

voor een paniekerig paard springen zal niet zoveel zin hebben nee, paarden binnen/weg halen van tevoren wel...maar dat is en blijft een inschatting afweging die je maakt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:25

Absoluut, tot nu toe kijken ze er alleen even naar en gaan weer eten.
Vanmorgen waren ze aan het jagen, ze geven er niks om.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:56

ik kom zelf uit de buurt en de personen die in de auto zaten waren goede kennissen van ons. Eerst was het verhaal dat er 7 paarden waren ontsnapt. Dit bleek niet waar de zijn, het laatste verhaal wat ik heb gehoord was dat er een paard daar gestald stond omdat dat paard als de dood voor vuurwerk enz. was. maar omdat het nog geen oud&nieuw was stond hij nog gewoon buiten. Door dat er vuurwerk was afgestoken wat het paard zo in paniek over het draad heen gesprongen (draad was niet kapot) en dus zo voor de auto terecht gekomen. Dat paard kwam al jaren bij die man rond oud en nieuw en nog nooit wat zoiets gebeurd. ,, als ik dat eerder had geweten, had ik hem binnen gezet" waren de woorden van deze man heb ik mij laten vertellen.
Desondanks, het blijft zeer tragisch.

Intjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:17

Klopt Cavalia ;-) Er was geen vergunning voor het vuurwerk en het was ook niet aangekondigd.. Zeer tragisch..
De aansprakelijkheid is bij paardeneigenaren heel krom vastgelegd in de wet vind ik zelf. Maar uiteindelijk is volgens mij de eigenaar van het paard aansprakelijk voor hetgeen wat een paard aan richt bij derden. Maar ja.. Wat als ze een contract heeft bij Klinkenvlier? Was het hek te laag? Ik denk dat we uiteindelijk nooit te weten komen hoe dit verder afgehandeld wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:26

LBLGypsyCobs schreef:
Als eigenaar ben je inderdaad aansprakelijk, tenzij je kunt aantonen dat er sprake is van overmacht.

Dát is nu niet aantoonbaar gebleken.

Citaat:
Aansprakelijkheid is overigens niet hetzelfde als schuldig zijn aan.

Waarbij de ´deugelijke omheining´ en dergelijke de kritische factoren bij de omstandigheden waaronder het gehouden werd zijn.
Is er wat mis dan is er sprake van een verwijtbare situatie.

Al met al een heel triest voorval wat hopelijk paardeigenaren kritisch naar de omstandigheden waaronder diens paard gehouden wordt doet kijken.