NVWA neemt ontwormingsmiddelen in beslag in Zuidlaren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

NVWA neemt ontwormingsmiddelen in beslag in Zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 16:00

http://www.vwa.nl/

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft op de paardenmarkt in Zuidlaren een partij van 954 verpakkingen antiwormmiddel in beslag genomen. Deze middelen mogen alleen op recept van een dierenarts worden geleverd, maar werden op de paardenmarkt verkocht zonder om de benodigde recepten te vragen.
De handelaar werd zelfs twee keer betrapt op het verkopen van het antiwormmiddel. Een half uur nadat inspecteurs de eerste partij middelen in beslag hadden genomen bleek dat de handel gewoon doorging vanuit een andere bestelbus. Hierop werd opnieuw ingegrepen en werd opnieuw een voorraad antiwormmiddelen in beslag genomen. Tegen de handelaar is proces-verbaal opgemaakt.

De NVWA heeft op en rond de paardenmarkt in Zuidlaren gecontroleerd met een team van 20 controleurs. Er is er onder meer gecontroleerd op dierenwelzijn en de overige regels die gelden bij aan- en afvoer van dieren. Tijdens deze controles zijn 14 waarschuwingen gegeven omdat vervoerders niet beschikten over de juiste papieren of omdat de gegevens in het paardenpaspoort niet overeen kwamen met de gegevens op de chip in het dier. Eén vervoerder heeft een boete gekregen omdat hij teveel pony’s in zijn wagen had. Er werden op 6m2 16 pony’s vervoerd, terwijl op deze oppervlakte maximaal zeven dieren zijn toegestaan. De politie heeft tijdens de aan- en afvoercontroles 19 processen verbaal opgemaakt voor technische gebreken.

In totaal werden er 2.352 paarden naar de markt gebracht. Twee paarden is toegang tot de markt ontzegd omdat de gezondheid van de dieren niet in orde was. Onder een tafel werd een mogelijk vervalst paardenpaspoort gevonden, de eigenaar van het paspoort heeft zich nog niet gemeld.

Het team van de NVWA dat de verplichte exportcertificering verzorgt heeft een aantal exporten niet kunnen toestaan omdat certificaten ontbraken of omdat paardenpaspoorten niet in orde waren of niet overeen kwamen met de gegevens op de ingebrachte chip.

Myfairytale

Re: NVWA neemt ontwormingsmiddelen in beslag in Zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:02

Goed dat de controles er zijn!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:03

jeetje, met alle verhalen die ik nu gelezen heb over zuidlaren, begin ik bijna een project x gevoel te krijgen... ;p

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:26

Ik ben in een kraam geweest met wormkuren.
Toen ik ze zag dacht ik:O dat is wel handig op de markt. :o
Kan je direct je pony ontwormen als je hem meeneemt.

Heb nog in twijfel gestaan om zelf wat mee te nemen. Maar vond het zonde van mijn geld :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:42

Gek hè, dat die dingen zonder recept veel aftrek vinden. Als ik de kans zou krijgen zou ik ze ook daar kopen. Ik begrijp nog steeds niet dat je voor die dingen een recept moet hebben. Dat hoeft voor je hondje of voor jezelf ook niet.... Volgens mij heeft het alleen maar iets te maken meet een of ander bureaucratisch idee om er toezicht op te willen houden.
Als ik naar mijn veearts ga en tien van die dingen wil, dan vraagt de assistente aan de balie wanneer mijn VA voor het laatst bij ons geweest is. Dat kan ze nakijken maar dat doet ze niet. Ik zeg dan dat... Pas nog geweest is en alle paarden gezien heeft. Dat is een leugen en dat weet zij ook. Maar we hebben weer voldaan aan de eisen en ik krijg mijn kuurtjes mee.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:11

Citaat:
Twee paarden is toegang tot de markt ontzegd omdat de gezondheid van de dieren niet in orde was.

Dan vraag ik me af waarom er zo'n bruin paardje stond, hartstikke mager. Het was een zak met botten. En hij stond er passief en ongelukkig bij. Had ook nog een dikke wond aan het been. Gezondheid was allesbehalve in orde, dat zelfs een blinde het kon zien. Maar die stond wel op de markt. Eigenaar was nergens te vinden. De handelaren er naast zeiden dat ze de eigenaar/handelaar de hele dag nog niet hadden gezien.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:49

ik zag inderdaad een kraam met wormmiddelen, maar daar stond wel een bord bij met dat het op recept verkrijgbaar was, dus zal wel om een andere kraam zijn gegaan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:56

Ik vind het ook zooo nergens op slaan dat die dingen op recept moeten! Echt geldklopperij als je het mij vraagt. Bij ons op de pensionstal gaan ze het nu centraal regelen, zodat de klanten zich er niet druk over hoeven maken. Ze beginnen met een verplicht mestonderzoek bij alle paarden op stal en daarna wordt er bepaald welke anti wormspuit je paard krijgt. Dit wordt dan bijgehouden zodat ze weten welk middel ze de volgende keer moeten hebben. Ik hoop dat deze manier werkt en dat het de kosten drukt om het met zijn allen te regelen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:55

Overal is het als je het met een paar man, of op je bedrijfsnaam, handig aanpakt gewoon onderhands te regelen, zelfs bij je hoefsmid.

Het is inderdaad totale burocratie en geldklopperij. En belachelijk.

Uiteraard is het wel handig als je VOOR JE EIGEN PAARD(EN) niet gewoon stomweg met de rest meedoet, maar wel even uitzoekt waar je wat voor werkzame stof voor nodig hebt.

Die veelgeroemde mestonderzoeken, detecteren het merendeel van de ernstige gevallen nu juist NIET.

Bedrijven (je stal of zo) kopen meestal op 1 recept groot in.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-10-12 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:58

ik heb ook wel zielige scharminkels gezien en vraag me dan echt af hoe die dieren eruit zagen die niet op de markt mochten..

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:02

opisop_shop schreef:
ik zag inderdaad een kraam met wormmiddelen, maar daar stond wel een bord bij met dat het op recept verkrijgbaar was, dus zal wel om een andere kraam zijn gegaan.

Die kraam bedoelde ik ook.
Maar toen ik met de eigenaar aan het praten was.
Werden door het andere personeel de wormkuren opgeruimd.
Dat was om 11.00 a 11.30 vond dat wel vreemd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:08

Supervixen schreef:
Ik vind het ook zooo nergens op slaan dat die dingen op recept moeten! Echt geldklopperij als je het mij vraagt. Bij ons op de pensionstal gaan ze het nu centraal regelen, zodat de klanten zich er niet druk over hoeven maken. Ze beginnen met een verplicht mestonderzoek bij alle paarden op stal en daarna wordt er bepaald welke anti wormspuit je paard krijgt. Dit wordt dan bijgehouden zodat ze weten welk middel ze de volgende keer moeten hebben. Ik hoop dat deze manier werkt en dat het de kosten drukt om het met zijn allen te regelen.

Er is groeiende resistentie tegen de op de markt zijnde middelen en er zijn geen nieuwe middelen in ontwikkeling. Reden is dus heel begrijpelijk, maar kennis loopt bij zowel sommige DA's als bij aantal eigenaren achter. Mestonderzoek werkt wel, mits je het 5 dagen achtereen doet elke 6-8 weken. Dat is als je het laat doen veel te kostbaar, zeker met meer paarden. Zelf leren om mestonderzoek te doen is optie, of je goed inlezen, leefomgeving paarden elke dag uitmesten en 2-3 kuren per jaar toe kunnen.

Zelf leren staat hier op de wensenlijst, maar ondertussen is het elke dag uitmesten en bijbehorend schema aanhouden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:13

Het viel dit jaar wel mee met de scharminkels. Er wordt vrij streng gecontroleerd. Ja, niet op wel of niet ontwormd natuurlijk! Die ellende-gevallen zag je ook niet want die waren al voor dat de "kijkers" en "toeristen" kwamen om 06 uur al massaal in de trucks naar Italie geladen. Daar maalt toch niemand om een wormenkuur meer?

Zo'n standhouder met wormenkuren voor de openbare koop, geloof maar dat die zijn zakken heeft gevuld in die paar uur voordat die (weer) betrapt werd. Dat gaat daar met hele DOZEN tegelijk hoor, niet per 10 spuiten. En kan na de Markt ook nog 24 dozen bij jou komen afleveren. Is overigens dezelfde, die het vorig jaar ook aanbood. En daar toen ook op werd aangesproken.

Ik snap het wel, door dat verbod, moet nu in feite iedere paardenhouder eerst naar de DA om een wormenkuur te krijgen? Ja, daahaag.

Dat kost weer extra geld.

Daar is werkelijk niemand blij van geworden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:22

De dierenarts wel neem ik aan? Die incasseert wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:34

Supervixen schreef:
De dierenarts wel neem ik aan? Die incasseert wel.

Die heeft er inkomen bij misschien, maar de kuren zijn hier niks duurder dan eerst.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:59

Welnee, natuurlijk niet, daar heeft geen enkele DA zin in ook: ja hoor: een DA schrijft zeker PER PAARD een afzonderlijk recept voor een wormenkuur uit, dat zou wel moeten, volgens de wet, maar kan hij bij de meeste paardenbedrijven gewoon ook voor de rest van de diensten: vertrekken, dus hoe gaat dat: de DA schrijft voor een bedrijf 1 recept uit voor... roept u maar..? hoeveel wormenkuren. Het gaat namelijk niet PER wormenkuur, maar per uitgevaardigd recept. Of op dat recept nou 1 of 30 wormenkuren staan. Dat afzonderlijke gedoe is toch niet te betalen voor een paardenhouderij? Of voor de DA, als die zijn klanten wil houden, hij krijfgt vet geld voor elk AFZONDERLIJK uitgeschreven kuurtje, althans, dat mag hij in rekening brenegen., Maar paardenbedrijvenb zewggen dan al gauw: JA DAG, kost me te veel (je zal maar 70 paarden hebben staan, en dan enkele malen per jaar?) Het behoort volgens de wet echter wel te gaan PER individuele paardenhouder. En PER voorgeschreven wormenkuur.
Zijn jullie nou zo naief?

Vertel me nou niet dat als jullie een opf meerdere paarden hebben, dat je daar de wormenkuren netjes per keer op recept bij de DA bestelt?

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:10

Bij onze dierenarts gaat het heel makkelijk hoor. Ik bel en zeg, ik heb zoveel wormenmiddel nodig, zij vraagt wat was het ook alweer de vorige keer? ik geef het betreffende middel op en zij legt weer andere klaar voor deze keer. ophalen, spuiten betalen en klaar. geen extra kosten. Deze dierenarts komt al 9 jaar bij ons en weet precies hoe wij werken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:35

Zo kan het ook en zo gaat het meestal ook...Moet je dan ook betalen voor het uitschrijven van dat recept voor die wormenkuren?
IK mag aannemen van niet?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:48

Nee, ik heb eenmaal een wormenonderzoek laten doen voor mijn shet a 19 euro.
Toen is besloten dat 1 kuur het beste was voor mijn pony en die heb ik meegekregen voor 7 euro.
Het mestonderzoek hoefde ik niet nogmaals uit te voeren aangezien mijn pony alleen staat ivm zijn chronisch hoefbevangenheid.
Dus zoveel duurder is het echt niet! En je hebt er gratis advies bij! :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:50

Okee, weer wat geleerd, dus, ik betaal te veel.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:52

stalbluemoon schreef:
Bij onze dierenarts gaat het heel makkelijk hoor. Ik bel en zeg, ik heb zoveel wormenmiddel nodig, zij vraagt wat was het ook alweer de vorige keer? ik geef het betreffende middel op en zij legt weer andere klaar voor deze keer. ophalen, spuiten betalen en klaar. geen extra kosten. Deze dierenarts komt al 9 jaar bij ons en weet precies hoe wij werken.

Wat je gehad hebt zou in de computer moeten staan dan toch? als dat al niet eens geregistreerd wordt heeft het toch geen nut?

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:58

Een dierenarts hoeft voor zijn eigen patienten geen recept uit te schrijven, maar kan de wormspuiten zo meegeven. Als iemand niet bij zijn eigen DA wormspuiten wil halen, dan pas moet hij bij de verkoper een recept overleggen van zijn eigen DA.

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 06:49

Ze noteren idd wel wat je gehad hebt, maar vragen nog altijd even of je het zelf nog weet.
Er zijn geen extra kosten ook niet voor het recept.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:41

Ook ik heb een wormspuit (equest pramox) bij deze man gekocht, ik was er blij mee dat hij ze 'zo' verkocht. Scheelt weer een ritje DA en deze man was niet eens duur.
Ik vind het nog steeds belachelijk dat de wormspuiten op recept moeten en probeer het ook zo lang mogelijk uit te stellen om bij de DA te moeten halen.
Het was op de markt ook wel te zien dat de gemiddelde handelaar/eigenaar zijn paarden ook niet meer of veel minder omtwormt, ik heb veulens/enters zien staan met behoorlijke wormenbuik :(

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:08

het ronduit belachelijk dat je een wormkuur enkel op recept kan krijgen tegenwoordig,
het is gewoon weer iets om de burger meer geld uit zn zak te kloppen, want nu zijn ze 2x zo duur...