Dressuuruiters willen meer deelnemers in Rio

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Dressuuruiters willen meer deelnemers in Rio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 15:34

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Internationale dressuurruiters zien graag meer deelnemers tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro, Brazilië 2016. Leden van het FEI dressuurcomité zien graag tussen de 50 á 60 deelnemers in Rio. Maar aangezien er door het Internationaal Olympische Comité (IOC) maar 200 paarden mogen deelnemen aan de Spelen, zou dat betekenen dat het aantal paarden bij het springen en bij de eventing naar beneden moet. Daar doen momenteel in beiden disciplines rond de 75 combinaties mee.

Het idee bestaat al vrij lang en is in 2008 reeds eerder geopperd, doelend op de Spelen in Londen. Maar toen werd het door het FEI weggewuifd. Momenteel mogen 50 ruiters deelnemen in de dressuur tegenover 75 combinaties in de springen en de eventing. Het springteam heeft echter wel vier ruiters, met wegstreepmogelijkheid. Eventers hebben een team van maximaal vijf man.

Dressuurruiters zijn al langer ontevreden over hoe de sport gepresenteerd wordt tijdens de Spelen. Zo mogen momenteel maar drie ruiters uitkomen voor een team, waarbij het team uit een valt omdat er geen reserve is. Een vierde ruiter mag echter wel uitkomen, als het land hiervoor in aanmerking komt, maar deze ruiter start individueel.

Een woordvoerder van de FEI heeft aangegeven dat er nog geen beslissing is genomen over een eventuele verandering. Wel verklaarde hij dat de kans dat een dergelijke aanpassing zal komen twijfelachtig is.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:03

Het zou pas interessant worden als er vier deelnemers per team mee mogen doen en dat de topdressuurlanden als bijvoorbeeld Nederland, Duitsland, Engeland en Denemarken, nog een extra individuele deelnemer mogen aanbrengen. Die apendressuur uit de dressuurontwikkelingslanden is natuurlijk absoluut niet interessant voor het publiek. Soms is het zelfs gênant om te zien hoe sommigen rondrijden terwijl andere topruiters aan de kant staan.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:08

Ik vind dat het er bij de olympische spelen juist om gaat dat elk land mee mag doen, hoe slecht ook..
Het draait niet alleen om topsport, maar ook om verbroedering. Het brengt de wereld een beetje bij elkaar.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:12

Jullie hebben beide gelijk! Het gaat niet altijd om topsport. Toch vind ik 4 in een team ook wel waar en een individu! En wat ze ook in Rio mogen veranderen is het jurysysteem, want kiezen voor het artistieke terwijl het ook om de techniek gaat kan iedereen goud winnen met een mooie kur!

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:57

Vudress schreef:
Het zou pas interessant worden als er vier deelnemers per team mee mogen doen en dat de topdressuurlanden als bijvoorbeeld Nederland, Duitsland, Engeland en Denemarken, nog een extra individuele deelnemer mogen aanbrengen. Die apendressuur uit de dressuurontwikkelingslanden is natuurlijk absoluut niet interessant voor het publiek. Soms is het zelfs gênant om te zien hoe sommigen rondrijden terwijl andere topruiters aan de kant staan.

Pardon?!

Tendance

Re: Dressuuruiters willen meer deelnemers in Rio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:48

Ik vind het allemaal helemaal niet zo verkeerd, hoe het nu is.
Als je dan toch gaat kijken naar aantal deelnemers en regels om je te kwalificeren, ga dan eerst eens aan de gang met het turnen.
Iemand die gewoon bijna een garantie op goud heeft, mag niet meedoen omdat hij op een wk 2e wordt ipv 1e, doordat hij toen nog terug moest komen van een blessure, of wat was het ook alweer?

Nou dan hebben de paardensportmensen volgens mij geen klagen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:55

Tendance schreef:
Ik vind het allemaal helemaal niet zo verkeerd, hoe het nu is.
Als je dan toch gaat kijken naar aantal deelnemers en regels om je te kwalificeren, ga dan eerst eens aan de gang met het turnen.
Iemand die gewoon bijna een garantie op goud heeft, mag niet meedoen omdat hij op een wk 2e wordt ipv 1e, doordat hij toen nog terug moest komen van een blessure, of wat was het ook alweer?

Nou dan hebben de paardensportmensen volgens mij geen klagen.

Als je zo gaat beginnen redeneren mag er nergens verbetering of verandering komen want er is altijd wel iemand die het slechter heeft.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:30

Jawel hoor, maar eerst verbetering daar waar het echt belachelijk is, hoe het gaat.

Met 5 deelnemers aan de start en 50 starts in het totaal vind ik prima.
Waarom zou je dat willen verbeteren? Waarom zou je meer starts willen hebben?
Naar Nederland kijkend, omdat je dan meer kans maakt? Dat lijkt me niet. Nederland had momenteel van de 5 starts, 4 starts, die geen kans maakten op individueel goud. Moet daar dan nog een extra bij?
En dat dan ten koste van wat? Springen? Eventing?

Ik heb liever dat ze zich hard gaan maken voor het feit, dat een topsporter, bijvoorbeeld turner, die echt kans maakt op goud, zilver of brons, mee mag, dan een ruiter mee te nemen, die geen kans maakt op een medaille.

En dat zegt dus iemand, die eigenlijk altijd achter de paardensport staat.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:33

En natuurlijk willen dressuurruiters meer deelnemers in Rio, dan is de kans alleen maar groter, dat ze mee mogen.
En het zal hun een zorg zijn ten koste van wat, als het er eenmaal op aan komt.

Ik vind 50 mooi zat! We zien er nu al een aantal bij lopen waarvan we denken: Nou doe maar niet!
Wat krijgen we als we er nog meer gaan laten starten?

Laten we alsjeblieft de sport mooi houden en laten we er geen saaie bende van maken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:56

Tendance schreef:
Jawel hoor, maar eerst verbetering daar waar het echt belachelijk is, hoe het gaat.

Met 5 deelnemers aan de start en 50 starts in het totaal vind ik prima.
Waarom zou je dat willen verbeteren? Waarom zou je meer starts willen hebben?
Naar Nederland kijkend, omdat je dan meer kans maakt? Dat lijkt me niet. Nederland had momenteel van de 5 starts, 4 starts, die geen kans maakten op individueel goud. Moet daar dan nog een extra bij?
En dat dan ten koste van wat? Springen? Eventing?

Ik heb liever dat ze zich hard gaan maken voor het feit, dat een topsporter, bijvoorbeeld turner, die echt kans maakt op goud, zilver of brons, mee mag, dan een ruiter mee te nemen, die geen kans maakt op een medaille.

En dat zegt dus iemand, die eigenlijk altijd achter de paardensport staat.

Ben het hier helemaal mee eens. Verbeteringen van de qualificaties zal de sport spannender en leuker maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:58

Vudress schreef:

Ik zat er bij, de eerste twee dagen, dus ik heb alle deelnemers gezien.
En zoals die Oekraïner in 2006 op de WEG in Aachen, zat er geen één bij!! Van apendressuur kon je dit jaar niet spreken.