Canada weigert Amerikaanse paarden te slachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Canada weigert Amerikaanse paarden te slachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 12:36

http://www.horsetalk.zo.nz / http://www.bokt.nl

Waarom Canadese slachthuizen weigeren om Amerikaanse paarden te slachten is niet helemaal duidelijk, maar deze aankondiging komt één dag na een rapport van de Europese Unie (EU) over slachthuizen in Mexico.

De EU heeft een tijd terug aangegeven dat zij standaard aan traceerbaarheid verwachten bij geslachte paarden vanaf Juli 2013. Deze standaard is voor Amerikaanse moeilijk toe te passen, aangezien deze paarden niet bekend en/of gefokt staan als dieren geschikt voor consumptie.

Wil het vlees van de paarden volgend jaar geaccepteerd worden, dan is er documentatie bij deze paarden nodig dat aangeeft welk soort medicatie deze dieren hebben gehad. Deze documentatie is vergelijkbaar met ons paardenpaspoort. Het toedienen van sommige medicatie gedurende een paardenleven, waaronder phenylbutazone (bute), sluit deze paarden uit van de slacht (voor consumptie).

In het rapport van de EU staat dat de slachthuizen in Mexico op dit moment onvoldoende aan de EU eisen van traceerbaarheid voldoen. Dit geldt zowel voor Mexicaanse als voor Amerikaanse paarden. Hoewel het rapport over Mexico gaat (ge-audit in mei en juni van dit jaar) wordt verwacht dat dezelfde problemen zich voor zullen doen in Canada.

Sinds 2007 mag in Amerika geen enkel paard meer geslacht worden. Als gevolg worden er jaarlijks meer dan 100.000 paarden naar Mexico en Canada getransporteerd om daar geslacht te worden, de meeste voor menselijke consumptie.

In Noord-Amerika heerst nu enige verwarring over de hele situatie. Op korte termijn wordt niet verwacht dat het systeem van de Europese paardenpaspoorten haalbaar is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:40

Sammie schreef:
http://www.horsetalk.zo.nz / http://www.bokt.nl

Sinds 2007 mag in Amerika geen enkel paard meer geslacht worden. Als gevolg worden er jaarlijks meer dan 100.000 paarden naar Mexico en Canada getransporteerd om daar geslacht te worden. De meesten voor menselijke consumptie.

.

Hypocriete idoten. Hoe kún je zo´n domme wet verzinnen.

MiniMouse

Re: Canada weigert Amerikaanse paarden te slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:04

Ik zou de echte goede rede van deze regel wel eens willen weten. Klinkt nu inderdaad wel vreemd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:08

Stemmingmakerij door de US regering, zielige paardjes mogen niet geslacht worden..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:31

troi schreef:
Stemmingmakerij door de US regering, zielige paardjes mogen niet geslacht worden..

Productiesnelheid in Amerikaanse slachthuizen ligt heel hoog (100+ per uur dacht ik zelfs). Dan loop je heel snel tegen misschoten en alle bijkomende ellende aan. Voor dieren als paarden met een hoge aaibaarheidsfactor is dat onacceptabel, dus werd het verboden. US regering heeft weinig tot niks te zeggen over de levensmiddelenindustrie, dus productielijnen vertragen naar veilige snelheid voor de werknemers en het te slachten vee is onmogelijk.

Nu zitten de paardeneigenaren door de crisis met de ellende, hooi is erg duur, verkopen lukt eigenlijk niet, en inslapen is ook kostbaar. Er zijn fokkers die hun eigen fokproducten opvangen en ook andere fokkers oproepen om dat te doen, maar dan moet de huidige eigenaar dat wel weten en willen. De andere 80%? heeft gewoon pech.

Dacht trouwens dat er wel weer een paardenslachterij open was in US, maar weet niet of dat doorgegaan is/nog open is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:37

Maar die amerikanen zijn toch niet dom (nouja, je zou het bijna gaan denken)

In eigen land slacht verbieden omdat het niet goed gaat, en vervolgens alles naar Mexico transporteren waar het zéker niet goed gaat.

Schiet mij maar lek

(of is dat nu een té toepasselijke uitdrukking)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:42

De mensen die er bij de regering op aangedrongen hebben geen sielughe paadjes meer te slachten zijn niet de mensen die het besluit (moeten) nemen om paarden naar de slacht te sturen. Democratie heet dat, meerderheid telt met hier helaas als groot nadeel dat die meerderheid te ver van de natuur af staat en emotionele beslissingen neemt over andermans dieren en de verantwoordelijkheden daarvoor. Qua basiseisen voor verzorging valt daar wat voor te zeggen, maar niet dood mogen, want zielig gaat te ver en is ook erg kortzichtig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:40

troi schreef:

Maar die zielige paardjes mogen wel 1000en km's opgepropt in een vrachtwagen zonder water en dringen naar Mexico vervoerd worden.
Maar als je je kat mishandeld ga je de bak in.

Amerika is zo krom als een banaan.

marlindespot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:56

Cowgirl schreef:
troi schreef:

Maar die zielige paardjes mogen wel 1000en km's opgepropt in een vrachtwagen zonder water en dringen naar Mexico vervoerd worden.
Maar als je je kat mishandeld ga je de bak in.

Amerika is zo krom als een banaan.

Indd ..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:46

Ik ben niet tegen die nieuwe wet hoor. De manier waarop paarden daar geslacht werden was gewoon vreselijk. Net zoals in Canada en Mexico trouwens, maar goed, daar gaat het niet over. Inslapen kost in Amerika geen drol. Er zijn zelfs dagen dat je gratis je dier kan laten inslapen daar := Het probleem is dat mensen geld willen verdienen aan hun 'afgeschreven' paard, en bij de slacht in Canada krijgen ze er dus schijnbaar nog genoeg voor.. Ook vroeger gingen er heel veel paarden op transport naar Canada omdat het meer opbracht dan in Amerika.. net zoals er hier vanuit Nederland hele vrachtwagens slachtpaarden naar Italië gaan. Sja, wat doe je er aan? Paarden niet langer aannemen vind ik een prima begin. Dat ze ze maar netjes laten inslapen, of de goede paarden ergens lekker van hun oude dag laten genieten, grasland genoeg daar.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:26

Ik woon in Amerika en vindt het heel jammer dat slachten in Amerika verboden is. Bij mij op stal was er een actviste die zelfs naar Washington ging om er voor te zorgen dat slachten niet meer werd toegestaan. Ik kon niet met haar discussieren. Wat is er erger zei ik tegen haar, paarden 1000en km vervoeren naar Mexico en Canada en dan eenzelfde maar waarschijnlijk nog slechtere manier van slachten of hier in de US. Maar voor haar was het, nee, mensen zullen dan hun paarden laten inslapen en daarmee was de kous af. Maar dat is dus niet altijd het geval. Ik heb beelden gezien van een slachthuis in Mexico dat ze een hamer gebruiken om het paard te doden met alle gevolgen van dien (waarschijnlijk om de schietkosten (munitie kost geld) te drukken).

In bepaalde staten woont een dierenarts ook erg ver weg en de dierenarts laat ook niet zomaar gezonde dieren afmaken omdat men "er vanaf" wil, en ja, dan blijf je toch aangewezen op de slacht.

Daarnaast wordt er veel gefokt, paarden worden voor een habbekrats verkocht aan mensen die totaal geen verstand van paarden heb. Paarden krijgen allerlei "issues", paard wordt onhandelbaar maar is verder "gezond" en tja, eindigt dan meestal ook enkele reis Mexico / Canada. Ook veel auctions hier.

Tevens zou het fijn zijn als er een paardenpaspoort zou komen, er worden hier naar mijn mening veel te veel middelen in de paarden gespoten. Bute kun je "zo" van de dierenarts kopen (ik tenminste wel; no problem) en het zou me niets verbazen als veel op Bute gereden wordt. En ja, zo'n paard zou niet in de voedselketen moeten komen.

Ik hoop dat het slachten weer toegestaan wordt, maar dan wel op een eerbiedige wijze. Slachthuizen uitsluitend voor paarden bestaan hier niet. Op dit moment zou ik dus zeker kiezen voor inslapen, ook als de slachthuizen terug zouden keren, tenzij je er bij mag zijn maar met de liability is dat denk ik ondenkbaar, helaas.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 04:35

Hier in Canada is moreel gezien ook onacceptabel om een paard te laten slachten.
Onder het motto van "je laat je hond/kat/cavia toch ook niet slachten?" (vleeshoeveelheid achterwege gelaten).
Het paard is hier een huisdier en die laat je niet slachten.

Ook hier willen ze paardenvlees voor menselijk consumptie gaan afschaffen.

Zelf ben ik het hier niet mee eens, vooral niet als ze een 4-jarige chronisch kreupele ruin met pijn laten lopen tot ie uiteindelijk van ellende omvalt... :n

Maar als het hier afgeschaft gaat worden, dan gaat alles naar Mexico :\

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:25

luckyfarm schreef:
Ik heb beelden gezien van een slachthuis in Mexico dat ze een hamer gebruiken om het paard te doden met alle gevolgen van dien (waarschijnlijk om de schietkosten (munitie kost geld) te drukken)..

Een klap met een hamer is niet om een paard te doden, maar om te verdoven (klinkt raar maar is wel waar).
Een schietmasker heeft geen munitie en maakt paarden ook hier weer niet dood, maar verdoofd. De dood treed pas in als de halsslager doorgesneden, maar daar vernemen ze niets van. Een dier eerst doden en dan de ader doorsnijden heeft geen zin, je hebt het hart (pomp) nodig om het dier dood te laten bloeden.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:37

Ok. Het schietmasker schiet een ijzeren pin erin. Zo'n pin kost geld (ik neem aan dat je dat niet er weer uithaalt? en ook dat kost tijd mocht het wel het geval zijn en tijd kost geld), een hamer niet.
Als je een pin goed schiet, is het paard meteen hersendood.
Het probleem met een hamer dat ze een paard vaak tijdelijk buiten bewust zijn slaan (niet hersendood) omdat het moeilijk is het paard rustig te houden en het hameren dus vaak verkeerd gaat. Met het gevolg dat sommige paarden wel pijn hebben, paard wordt opgehangen en bij de daadwerkelijke slachting bij bewustzijn (hals doorsnijden) is. Daarnaast vind ik het slaan met een hamer op een hoofd van het paard niet echt diervriendelijk.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 23:23

Luckyfarm, die pin komt weer terug en kan dus bijna oneindig gebruiikt worden. Die blijft dus niet in het paardenlichaam achter.

Ik vind het ook krom dat je in de V.S. je paard niet naar de slacht mag brengen, al dan niet voor menselijke consumptie, maar dat je wel je paard mag ( laten) transporteren naar landen als Canada en Mexico. Ik snap wel dat Canada het aan banden wil leggen.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 02:25

Ja, maar dan heb je geloof ik nog wel een patroon nodig voor het schietmasker en de nodige expertise, tenminste dat las ik in een ander stuk over het schietmasker op bokt.

Ik hoop dat ze het slachten weer gaan toelaten in de US maar dan op een humane wijze.