Een vader en twee zoons van respectievelijk 65, 35 en 29 jaar hebben van de Britse rechter een boete gekregen. Samen, met de veroordeling om overige kosten te betalen, is de totale geldsom dat de familie moet betalen 42.000 Britse Pond. De Britse dierenwelzijnsorganisatie, RSPCA, nam vorig jaar juni twee Shire merries en een ruin in beslag. De paarden waren ondervoed, kreupel en hadden huidproblemen.
Opvallend is dat de twee zoons lid zijn van de Shire Horse Society (SHS), zij zijn showjury’s bij deze organisatie. Volgens de RSPCA voldoende reden om te zorgen dat deze mensen geen paarden meer mogen houden. Volgens de RSPCA hadden ze beter moeten weten, aangezien ze in de Shirewereld zitten.
Eén van de paarden, een 24-jarige merrie, is op veterinair advies ingeslapen. De andere twee paarden gaan terug naar de familie. Hoewel de rechter van mening is dat de dieren inderdaad verwaarloosd zijn en dat ze daarom een boete en alle andere kosten moeten betalen, heeft de rechter de drie mannen niet verboden om paarden te houden. De RSPCA zal de paarden dus terug moeten brengen. De RSPCA heeft in een verklaring laten weten enorm teleurgesteld te zijn.
Van de SHS hebben de twee zoons, waarvan één niet als eigenaar van de paarden geregistreerd staat, een brief ontvangen. De precieze inhoud is niet bekend, maar een woordvoerder van de SHS heeft aangegeven dat dergelijke mishandelingen en verwaarlozingen niet geaccepteerd worden.
wat zielig, waarom zou je je paarden zo iets aan doen? en ik denk bij een shire altijd aan grote, stevige, en wat breeder gebouwde paarden, daar voldoen ze op de foto dus niet aan.
nou ja! Ook al ben je niet de eigenaar, als iemand die je kent dit zijn paard aan doet dan doe er wat aan, zeker als je genoeg paarden verstand hebt om te zien dat deze dieren ernstig te kort komen. Schandalig!
r_lolita
Geplaatst: 16-10-12 17:02
Zwaar triest, net wat veronique100 zegt : ik denk bij een shire altijd aan grote, stevige, en wat breeder gebouwde paarden, daar voldoen ze op de foto dus niet aan.
DaT ene paard was al 24 jaar. De leeftijd van de anderen staat er niet bij. 24 is een behoorlijke leeftijd voor een koudbloed, had dat niet een reden kunnen zijn van het magere uiterlijk? Ik zie geen verwondingen, matte vacht of slechte hoeven.