Michael Jung houdt voorsprong vast in military van Boekelo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Michael Jung houdt voorsprong vast in military van Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 17:15

www.knhs.nl

De military van Boekelo werd een feest voor paarden, ruiters en tienduizenden bezoekers. Van de 112 combinaties die van start gingen wist maar liefst een dozijn ruiters de cross country binnen de tijd te rijden. Een even groot aantal viel uit en met een top tien klassering van de Nederlander Andrew Heffernan en met een voorlopige vierde plaats voor het team onderstreepte het Oranje kwartet de gestage opmars in deze discipline.

De cross country begon onder ideale omstandigheden, een gematigde temperatuur, amper wind en een mooi opgedroogde bodem. Halverwege de lange dag ging het regenen, maar de bui dreef vlot over. Toch leken donkere wolken zich boven de cross samen te pakken toen de Engelse amazone Coral Keen na een roterende val van haar paard Aphrodisicac op de tweede wateruitsprong het paard boven op de ruiter terechtkwam. De amazone werd ter plaatse door het traumateam gestabiliseerd en daarna overgebracht naar het Medisch Centrum Twente te Enschede. Daar constateerden artsen lichte verwondingen en achtte men het raadzaam om Keen een nacht in het ziekenhuis te laten verblijven om haar te observeren. Feitelijk het enige probleem in de gehele cross.

De Duitser Michael Jung was één van de twaalf ruiters die geheel binnen de tijd de pittige cross foutloos wist uit te rijden. De verwachting dat de cross naarmate er meer combinaties waren gestart zwaarder zou worden werd niet bewaarheid, want Andrew Heffernan, die als 104de combinatie van start ging, kreeg slechts 2 strafpunten voor overschrijding van de tijd toegevoegd aan zijn dressuurtotaal en de Nieuw Zeelander Andrew Nicholsson moest 2.4 strafpunt accepteren voor hetzelfde feit. Beide ruiters waren van mening dat de bodem van de cross uitermate goed was gebleven voor de paarden en dat het mogelijk iets meer energie had gekost om de optimale tijd zo dicht te benaderen. Op de derde plaats in de tussenstand staat nu de Duitser Dirk Schrade met Edino, het paard dat vorig jaar in Breda nog door Madeleine Brugman naar de Nederlandse titel werd gereden. "Ik heb dit paard nog niet zo lang tot mijn beschikking, maar het klikt erg goed tussen ons", aldus Schrade.

Voorzitter Robert Zandstra van de military Boekelo - Enschede was ook zeer tevreden over het verloop van deze dag. "We hopen altijd dat het vol wordt in de landerijen rond Boekelo en dat was ook nu weer het geval. Het is moeilijk te zeggen hoeveel bezoekers dit jaar zijn geweest, maar volgens schattingen van de politie hebben we wederom tussen de 30 en 40.000 mensen weten te trekken. Dat is heel mooi, mede omdat de weersomstandigheden niet perfect waren voor enorme publieksaantallen, maar de mensen in deze regio willen de wedstrijd niet missen", aldus Zandstra. Ook de Engelse parcoursbouwer Sue Benson was tevreden. "Van tevoren had ik, gelet op het hoge niveau van het deelnemersveld, verwacht dat twaalf combinaties foutloos en binnen de tijd zouden weten te eindigen. Dat is exact uitgekomen. Daar ben ik blij mee. Maar ik ben nog meer ingenomen met het feit dat ik een cross heb weten te bouwen waar de paarden met een goed gevoel aan terugdenken. Paarden die nu van hun vakantie gaan genieten moeten met een lach op hun gezicht terugdenken aan deze cross", aldus Benson.

In het Nederlands kampioenschap staat Andrew Heffernan aan de leiding met Millthyme Corolla, voor Rabo Talent van het Jaar Elaine Pen met Vira. Heffernan staat in het overall klassement tiende en Pen 21ste. Raf Kooremans, die met Cavalor Chase The Moon nu derde staat, neemt de voorlopige 27ste klassering in en omdat de verschillen tussen Heffernan en Kooremans gering zijn - exact één balk in het afsluitende springen - zijn daarin nog verschuivingen mogelijk.

Bondscoach Martin Lips kon breed lachen. "Dit geeft een goed gevoel. Drie ruiters bij de eerste dertig en met het team een voorlopige vierde plek, op geringe achterstand van de Fransen die derde staan. Dat is in het verleden wel eens anders geweest. Het geeft aan dat we op een goede weg bezig zijn. Ik ben ook blij dat Heffernan met de eigenaren van zijn paard overeenstemming heeft bereikt dat zijn Corolla voor hem behouden blijft, dus kan ik met hem rustig doorwerken richting de Olympische Spelen van 2016 en de internationale kampioenschappen daar tussenin", aldus Lips.

Meer info zie: www.military-boekelo.nl

Tussenstand CCI3* (na dressuur en cross country):

1) Michael Jung (Dui) - Halunke FBW - 32.00
2) Andres Nicholson (Nw.Z) - Quimto - 38.80
3) Dirk Schrade (Dui) - Edino - 41.00
4) Nicolas Touzaint (Fra) - Princesse Pilot - 43.40
5) Ingrid Klimke (Dui) - Tabasco - 43.60

Tussenstand Nederland Kampioenschap eventing senioren:

1) Andrew Heffernan (Nantwich, Cheshire UK) - Millthyme Corolla - 49.80 (10e)
2) Elaine Pen (Voorschoten) - Vira - 51.60 (21e)
3) Raf Kooremans (Turnhout B.) - Cavalor Chase The Moon - 53.80 (27e)
4) Tim Lips (Made) - Keyflow - 55.20 (30e)
5) Alice Naber-Lozeman (Biddinghuizen) - Coral Estate Mitok - 57.20 (34e)

Tussenstand FEI eventing Nations Cup:

1) Duitsland - 137.00
2) Nieuw Zeeland - 146.60
3) Frankrijk - 149.00
4) Nederland - 156.60