Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 10:18

Persbericht Sectorraad paarden


Deze maand staat het scheren van tastharen en de oren centraal in de voorlichtingscampagne ‘Ik zorg goed voor mijn paard! Wat doe jij?’, van de Sectorraad Paarden (SRP). De campagne informeert paardenhouders over belangrijke welzijnsthema’s via een website, posters en social media over de juiste verzorging van een paard.

De tastharen rond de mond en de haren in de oren bij paarden en pony’s hebben een functie. De haren in de oren beschermen tegen regenwater, vuil, insecten en parasieten. Wanneer de haren worden verwijderd hebben deze dus vrij spel. Het uitscheren van de oren is voor veel paardenhouders nog altijd gebruikelijk. Veelal omdat het mooier wordt gevonden en het hoofd meer uitstraling krijgt. Maar het is in wezen, een inbreuk op het welzijn van het paard. Net als het scheren van de tastharen. Onder de neus en mond kan een paard nauwelijks dingen met het oog waarnemen. De tastharen nemen de rol van de ogen over. Met de haren tast een paard of pony de omgeving af. Voelt het bijvoorbeeld oneffenheden op de grond, zijn voer in de bak of op de grond. Door de tastharen zal een paard zich minder snel stoten.

De Sectorraad Paarden (SRP) heeft het niet geheel uitscheren van de oren en het afscheren van de tastharen opgenomen in de Gids voor Goede Praktijken. In Duitsland is wettelijk vastgelegd dat het geheel uitscheren van de oren niet is toegestaan.

Het is geen probleem om de uitstekende haren te verwijderen maar het gehele oor uitscheren moet tot het verleden behoren. De samenwerkende partijen in de Sectorraad Paarden gaan dit vanaf nu actief bij leden onder de aandacht brengen. In de eerste instantie worden leden via voorlichting op de hoogte gebracht. Dit wordt aansluitend in reglementen van fokkerij, ondernemers en sport opgenomen. Een paard met geheel uitgeschoren oren, mag dan niet langer deelnemen aan fokkerij en sport evenementen.

De voorlichtingscampagne is een initiatief van de Sectorraad Paarden in samenwerking met het Nederlands Hippisch Kenniscentrum (NHS) en het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en richt zich met de website http://www.voorkompaardenleed.nl op het verbeteren van kennis over paardenwelzijn. De campagne is een vervolg op de Gids voor Goede Praktijken, die sinds vorig jaar een aantal praktische richtlijnen voor paardenwelzijn onder de aandacht brengt. De campagne is in juni van start gegaan met voorlichting over het natuurlijke gedrag van het paard. Deze maand staat de aard van het paard centraal, de komende maand wordt aandacht besteed aan de huisvesting van het paard.

Zie ook
[VN] SRP komt met aanvulling campagne: Voldoende water voor paard
[VN] Goed voor je paard zorgen, hoe doe je dat?
Laatst bijgewerkt door BartVB op 12-10-12 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Correcties in persbericht.

Aranel
Berichten: 20218
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:19

Goed dat hier aandacht aan wordt besteed :j
Ik haal de tastharen sowieso niet weg, de oren vouw ik dubbel en knip of scheer alleen de uitstekende haren eruit.

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:20

Ik scheer de oren wel volledig uit..

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:25

Scheer alleen de uitstekende haren weg.
Die kale oren vind ik niet mooi en de haren zitten er niet voor niets.

Jeanneee_
Berichten: 2893
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:26

Tastharen blijven hier zitten, maar oren gaan echt kaal.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:26

Ik scheer de oren ook volledig uit en de tastharen maak ik wel wat korter (wedstrijdpaarden, bij de overige niet)!
Hoop niet dat het verboden wordt....

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:28

Maar waarom gaan de oren kaal? En waarm de tastharen weghalen? Zou iemand je paard minder mooi vinden omdat er oorharen inzittenof omdat hij zijn tastharen nog heeft? Of moet het paard mee gaan doen aan de kaalmanie van mensen?

xDebora

Berichten: 816
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:28

Ik knip de uitstekende haren uit de oren en ik blijf van de tastharen af.
Alles zit er voor iets, denk ik maar.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:28

Lang leve de oornetjes!!! Ik knip en scheer dus helemaal niets meer aan zijn oren!

_Dingetje_

Berichten: 636
Geregistreerd: 11-06-12

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:30

Paarden met kale oren staan waarschijnlijk de hele dag binnen en krijgen nooit een regenbui op hun hoofd :+

Hier blijven tastharen en oorharen lekker zitten, alleen de uitstekende oorharen (vooral met vieze prutjes) gaan eraf!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:32

Simpelweg zorgen dat uitgeschoren oren en verwijderde tastharen minpunten opleveren op wedstrijd. Dan zijn we er zo van af.

Er heeft immers ook ooit iemand verzonnen dat we graag uitgeschoren oren zien op wedstrijd, en dat is voor veel mensen de reden om het te doen.
Dus als we nu zorgen dat de jury graag ongeschoren oren ziet, past men zich heus wel weer aan. :)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:33

_Dingetje_ schreef:
Paarden met kale oren staan waarschijnlijk de hele dag binnen en krijgen nooit een regenbui op hun hoofd :+

Hier blijven tastharen en oorharen lekker zitten, alleen de uitstekende oorharen (vooral met vieze prutjes) gaan eraf!


Hier precies hetzelfde: die haren zitten er niet voor Jan Joker.

_Dingetje_

Berichten: 636
Geregistreerd: 11-06-12

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:35

Goed idee van Gypsy

Kathleen_vW

Berichten: 4288
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:35

Tastharen blijven zitten en de grote plukken knip ik uit de oorschelp, maar de rest laat ik zitten.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:36

De meeste juryleden die ik hier op wedstrijd zie rijden, doen het zelf ook....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:37

Gypsy schreef:
Simpelweg zorgen dat uitgeschoren oren en verwijderde tastharen minpunten opleveren op wedstrijd. Dan zijn we er zo van af.

Er heeft immers ook ooit iemand verzonnen dat we graag uitgeschoren oren zien op wedstrijd, en dat is voor veel mensen de reden om het te doen.
Dus als we nu zorgen dat de jury graag ongeschoren oren ziet, past men zich heus wel weer aan. :)


Het lukt al amper om juryleden op 1 lijn te krijgen of nagevelijk een vereiste is in de B, laat staan dat dit gaat lukken.

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:38

ik vind kaal toch het mooist :) Maar kan er ook mee leven als er nog wat haar moet blijven zitten.
Alhoewel dat wel een beetje ras bepaald is bij mij

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:39

Tja als het in de regelementen opgenomen word zal het wel moeten he.
Net zoiets als stang en trens, ik neem aan dat alle jurys het er wel over eens zijn dat dat niet mag in de B. Niet of wel nagevelijk lijkt me eerder een rijtechnische discussie.

tienus63

Berichten: 12342
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:41

Volgens mij heeft het zelfs in de reglementen gestaan bij de deelname van veulenkeuringen van het KWPN, er werd dringend geadviseerd de oren, tastharen en veulenhaar van deelnemende veulens niet weg te scheren.

Tot mijn grote verbazing staan er ieder jaar weer dergelijke veulens voorop IDS.
Ik heb in 2007 deelgenomen aan een veulenkeuring.

_Dingetje_

Berichten: 636
Geregistreerd: 11-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:41

Ik vraag me af of de mensen die de oren uitscheren van het paard het zelf lekker vinden om water in hun oren te hebben??!!!
Mooi of niet denk dat het toch om het welzijn van het beest gaat :j

eenitraM
Berichten: 10952
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:42

Bij mij gaan ze ook helemaal kaal.

God heeft vergeten haarloze paarden te ontwerpen :(

eenitraM
Berichten: 10952
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:43

karuna schreef:
Maar waarom gaan de oren kaal? En waarm de tastharen weghalen? Zou iemand je paard minder mooi vinden omdat er oorharen inzittenof omdat hij zijn tastharen nog heeft? Of moet het paard mee gaan doen aan de kaalmanie van mensen?


Omdat het verschrikkelijk lelijk en onverzorgd is :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:45

Paard is geperfectioneerd door miljoenen jaren evolutie, een echte survivor, maar wij kneuzerige mensjes die bij 10 graden al een jas moeten gaan zoeken, vinden het dier maar lelijk en onverzorgd. Tja...

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:47

Ik vind dat een paard wat op wedstrijden of keuringen verschijnt tiptop getoiletteerd hoort te zijn. Ik heb nog nooit anders gedaan dan de oren uitscheren en de tastharen inkorten, nog nooit hebben mijn paarden problemen daardoor gehad. Als uit ervaring zou blijken dat een paard er wel hinder van ondervindt, dan was nog iets anders, maar ik ben tot op heden nog nooit iets raars tegengekomen. Ze moeten het allemaal niet zo overdrijven...ze kunnen beter aandacht besteden aan goede hoefverzorging e.d., daar help je de paarden meer mee!

WolinLotte

Berichten: 4305
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Kranenburg, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:48

Neehoor, alles blijft lekker zitten.. Zelfs de plukken erbuiten, tenzij er een vieze oorsmeer klont aan hangt.. Tastharen heb ik van mijn levensdagen nog nooit weggeknipt, wat een onzin zeg.. :n