Michael Jung/Foto: Fei.org
Op de eerste wedstrijddag van de military Boekelo kwamen 57 combinaties aan de start in de dressuur en regerend Europees, wereld- en Olympisch kampioen Michael Jung (Duitsland) groeide uit tot de absolute smaakmaker. Met zijn zwarte Halunke reed hij niet alleen een foutloze, maar ook uiterst fraaie dressuurproef, waarmee hij de concurrentie direct op een straatlengte achterstand zette. Temidden van het internationale geweld wisten Merel Blom met Umberto DB en Raf Kooremans met Cavalor Chase The Moon zich goed staande te houden. Zij bezetten de zesde en zevende plaats na de helft van de deelnemersveld. Ook de Duitser Dirk Schrade leverde met de in Nederlands bezit zijnde Edino een zeer goede prestatie en staat tweede.
Merel Blom reed een vlotte en uiterst ontspannen proef. "Ik ben heel erg tevreden, want Umberto was gedurende de gehele proef erg braaf. Na de wedstrijd in Bramham heb ik hem rust gegeven, hij had een zwaar seizoen achter de rug. Dat houdt wel in dat ik risico heb genomen, want voor hetzelfde geld was hij nu te fris geweest. Maar daar was gelukkig geen sprake van en de stap en de draf waren volgens mij zelfs uiterst expressief. Aan het galopgedeelte begonnen we goed, maar aan het einde verloren we een beetje de extra flow die we nodig hebben om nog beter te scoren. Met deze voorlopige zesde plek ben ik dik tevreden", aldus Merel Blom.
Ook Raf Kooremans reed een zeer fraaie proef, waarmee hij oprukte naar een voorlopige zevende plek in de tussenstand. "Dit was een proef waarmee ik heel erg tevreden ben", vertelde Kooremans, direct nadat hij de ring had verlaten. "Ik heb voor mijn gevoel in onze sterkste bewegingsvorm, de galop, een paar puntjes laten liggen. Daarin was Chase The Moon net niet actief genoeg en kwam hij iets tegen de hand. Maar in draf, normaal altijd net iets minder als de galop, was mijn paard werkelijk briljant", aldus Kooremans.
Tim Lips staat nu 19de en Keyflow en was na zijn rit met tevreden. "Ik ben vanmorgen al om zeven uur met hem begonnen te werken en heb hem vanaf dat moment afwisselend gereden en gelongeerd. Ik wilde niet dat Keyflow in de dressuurring zou exploderen, dus moest ik zorgen dat hij eerst voldoende stoom had afgeblazen. Dat is gelukt, alhoewel ik eerlijk gezegd wel moet toegeven dat daardoor de galopponderdelen iets vlak oogden. Maar liever dit, dan een verprutste proef omdat hij te fris was", aldus Lips.
Florinoor Hoogland, die in Boekelo debuteert, staat met Captain Henessy nu 38ste en was gematigd tevreden over haar debuut. "Ik denk dat het een proef was met hoogte- en dieptepunten. De beide changementen gingen volledig de mist in, maar de middendraf was goed en de uitgestrekte galop voelde perfect aan. Maar om Captain Henessy dan weer mooi terug in de verzameling te krijgen is een moeilijke opgave", aldus Hoogland.
Jan van Beek werd geconfronteerd met een net te brave Rinus. "Mijn paard was te braaf en trok er niet echt aan. Het halthouden en achterwaarts gaan ging goed, maar alle andere onderdelen zijn voor veel verbeteringen vatbaar". De combinatie staat voorlopig op de 40e plaats in het klassement.
Alice Naber-Lozeman had met Peter Parker op een iets betere waardering van de juryleden gehoopt, maar de drievoudig kampioen van Nederland was ook zo reëel om toe te geven dat haar prestatie onder de maat was gebleven. "We hebben samen een paar betere dressuurproeven gereden, maar Peter Parker schrok ineens van zijn eigen schaduw. Daarnaast hadden we een paar knullige foutjes die echt punten hebben gekost, zoals het in de verkeerde galop de laatste lijn oprijden. Belangrijkste oorzaak van de tegenvallende waardering is volgens mij het gebrek aan ervaring bij Peter Parker", aldus Lozeman. Aan de andere kant moet ook worden vastgesteld dat de jury behoorlijk wisselvallig was in haar beoordeling en daarnaast was het uitermate nadelig voor Lozeman dat ze zo vroeg in de wedstrijd van start moest gaan. Lozeman staat nu 48e, maar had als ze later had moeten rijden wellicht ergens rond de 30e plek kunnen staan.
Althea Bleekman leverde met [***]'s Lad,een typische Ier, ook een tegenvallende prestatie en is met een 55e plaats te vinden in de staart van het klassement.
Het tweede gedeelte van de dressuur start vrijdag 12 oktober 2012 om 8.30 uur:
Ilonka Kluytmans - Canna Pride - 09.19 uur
Elaine Pen - Vira - 10.43 uur
Alice Naber Lozeman - Coral Estate Mitok - 12.07 uur
Tim Lips - Skorpio - 13.22 uur
Althea Bleekman - Ziomf - 13.57 uur
Merel Blom - Sagnol - 14.11 uur
Andrew Heffernan - Millthyme Corolla - 15.49 uur
Meer info zie: http://www.military-boekelo.nl
Tussenstand CCIO3* na 1e dag dressuur:
1) Michael Jung (Dui) - Halunke FBW - 32.00
2) Dirk Schrade (Dui) - Edino - 41.00