Eventingruiter Lips blijft dromen van goud

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Eventingruiter Lips blijft dromen van goud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 14:01

http://www.volkskrant.nl

Afbeelding
Tim Lips Foto: http://www.sjoert.com

Bij wijze van uitzondering in het moderne tijdperk van de military is eventingruiter Tim Lips de komende week in Boekelo nu eens niet de uitgesproken nummer 1 van Nederland. Na de Olympische Spelen van Londen zette hij zijn toppaard Concrex Oncarlos op rust. 'Ik kom met jongere paarden. Dat heeft wel als consequentie dat ik niet de favoriet ben voor de nationale titel.' .

Desondanks kan de jeugdige ruiter uit Made (27) zonder twijfel het boegbeeld van zijn sport worden genoemd. Bij de Spelen van 2008 zorgde Lips ervoor dat Nederland in de discipline voor het eerst in jaren weer was vertegenwoordigd. Onlangs in Londen trad hij zelfs aan met een equipe. Dat was voor het eerst sinds Barcelona 1992, toen zijn vader en huidige bondscoach Martin nog meedeed.

In aanloop naar de military van Boekelo kijkt Lips junior met voldoening terug op het avontuur in de Engelse hoofdstad. 'Het gaat beter met de eventing in Nederland. De grootste vooruitgang in 4 jaar was dat we ons nu met een volwaardige formatie kwalificeerden, terwijl ik in Hongkong nog de enige was. Dat betekent dat de top breder wordt.''

Zijn individuele prestatie van destijds overtrof Lips niet. 'In Hongkong eindigde ik als 15e. Vervolgens zag ik veel Nederlanders met een medaille rondlopen. Dat wilde ik ook. Het zat er in Londen niet in. Achteraf moet ik zeggen dat het niet reëel was daarop te rekenen. Oncarlos is inmiddels op leeftijd, 16. Iets te oud om het podium te halen.''

Desondanks was hij tevreden. 'De grootste teleurstelling was eigenlijk dat we ons niet als team in het eindklassement plaatsten. Het doel, een plaats bij de eerste acht, was waarschijnlijk niet gehaald maar de top 10 nog wel. Dat neemt niet weg dat we vergeleken met Hongkong aardig op schema liggen. Richting Rio 2016 moeten we nog wel flink doorpakken.''

Paarden behouden, de faciliteiten voor topruiters verbeteren, zorgen dat de atleten zich voor een belangrijk deel kunnen richten op topsport. Lips: 'We hebben allemaal een bedrijf. Vooral in deze tijden van crisis is het moeilijk veel tijd vrij te maken voor de topsport. De premies voor het winnen van wedstrijden zijn laag. Het zou jammer zijn als daardoor talenten verloren gaan.''

Op weg naar Rio wil Lips zich met zijn jongere paarden richten op zijn missie: de wereldtop halen. 'Dit jaar hebben we bij een olympische kwalificatiewedstrijd aangetoond dat we er incidenteel dicht bij zitten. Uiteindelijk willen we gaan strijden om de medailles. Het moet mogelijk zijn.''

Eerst deze week de military van Boekelo. Nog nooit won een Nederlander deze wedstrijd. Lips: 'Eens de nummer 1 zijn in Boekelo is ook een droom.''

Sim

Re: Eventingruiter Lips blijft dromen van goud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:31

Wat een onzin dat de leeftijd van het paard een podiumplaats in de weg staat.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:58

ja dat kan ik mij ook niet echt vinden. Ja hij is oud, maar ik ken ook wel andere paarden die ook rond die leeftijd zaten en ook een podiumplaats nog konden veroveren.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:07

Inderdaad nonsens, paard van Karin Donckers was 18.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:07

Maar dit paard heeft ook nog eens een internationale springcarriere relatief jonge leeftijd achter de rug he, voor elk paard is het verschillend wanneer hun top komt en wanneer dat voorbij is, gemiddeld zijn paarden tussen hun 8e en 12de op hun best. En natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen :) .

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:22

Inderdaad Eef_Bam! En denk dat hij zelf dat beter kan beoordelen dan wij. Hij kent immers het paard.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:23

Rodger van de Aerbosch (of zoiets :+ ) liep op 23 jarige leeftijd als C pony nog een EK tussen de Dtjes.