Paarden van slag door vliegbasis Volkel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

Paarden van slag door vliegbasis Volkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 17:35

Omroepbrabant.nl

VOLKEL - Een paardenhouder in Linden is bang voor een aantal vroeggeboorten, omdat zijn net drachtige dieren in april in de stress raakten door laagvliegende helikopters. De toestellen kwamen van de Vliegbasis Volkel.

Een maand later raakte een sportpaard van een inwoner van Volkel zo in paniek van de herrie van vliegtuigen dat het dier een mogelijk blijvende blessure heeft opgelopen. Dit blijkt uit de overzichten van klachten over het verkeer van en naar Vliegbasis Volkel.

Bijna honderd klachten
De cijfers geven aan dat van april tot en met augustus 99 klachten zijn ingediend. Dit is gemiddeld iets minder dan de zeven voorgaande maanden. In beide periodes ging het in de meeste gevallen over vliegtuigen die te laag vlogen of die te veel geluidsoverlast veroorzaakten.

Overlast door trainingsvluchten
De meeste klachten werden in juli en augustus doorgebeld, met 1 augustus als piek toen er zesmaal aan de bel werd getrokken. Er waren toen veel trainingsvluchten, net als op 9 mei toen er vijf keer werd gereclameerd.

Ook de activiteiten rondom Volkel in de Wolken, op 20 mei, leidden tot vijf klachten. Vrijwel alle mensen die geklaagd hebben, hebben tekst en uitleg gekregen. Er waren klagers bij die hierop niet zaten te wachten

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:26

Mijn paarden staan onder de polderbaan vlak bij de Zwanenburgbaan en mijn merrie heeft gewoon een levend veulen op de wereld gezet. Er zijn hier dagen dat ze om de 1 á 2 minuten voorbij komen.
Zelfs straaljagers en helikopters veroorzaken geen paniek, ook niet dat ze er net stonden.

TJolieke

Re: Paarden van slag door vliegbasis Volkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 06:09

Die trainingsvluchten komen hier ook soms over. Zeer indrukwekkende helikopters die laag over komen. Heel angstaanjagend zeker als je paarden ingesloten staan door bos en dus eerst het geluid aan horen komen maar pas op het laatst zo'n joekel van een machine boven zich zien. Kan me heel goed voorstellen dat daar paniek door ontstaat.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 06:15

Ja maar dat weet je toch als je bij een vliegveld in de buurt gaat staan?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:12

Wij zitten denk ik zo'n 30-40 km van Volkel af. Niet echt in de buurt dus.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:55

Wat een onzin.......zit vlakbij basis Leeuwarden,en de paarden reageren helemaal niet op de vliegtuigen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:00

Ik kan me best voorstellen dat een laagvliegende helicopter of straaljanger onrust bij paarden veroorzaakt. Maar schade hierdoor bewijzen is natuurlijk niet altijd makkelijk. En zeker in dit geval met veulens, de melding is gedaan, maar er is nog geen sprake van daadwerkelijk geleden schade...

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:53

Tja, je weet van te voren dat je in de buurt van zo'n vliegveld woont.. Cq de paarden daar hun onderkomen hebben
Kan me wel voorstellen dat paarden ervan kunnen schrikken,, al zal het per paard verschillend zijn of/ hoe sterk ze reageren

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:57

Tsja, onzin? Misschien wel, totdat je degene bent wiens paard door alle draden gaat en zich fataal verwondt, dan noem je het geen onzin meer. We hebben het hier in de buurt ook meegemaakt door heli's van Gilze Rijen en er zijn toen toch weleens wat nare ongelukken gebeurd.