Verband tussen zadelverschuivingen en kreupelheid gevonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Verband tussen zadelverschuivingen en kreupelheid gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 00:17

http://horsetalk.co.nz/ www.bokt.nl

Onderzoekers hebben ontdekt dat kreupelheid aan de achterbenen kan zorgen voor het verschuiven van het zadel.
Het is gebleken dat bij sommige paarden die problemen hebben in de achterhand het zadel constant verschuift, zelfs wanneer de kreupelheid bijna of helemaal niet waarneembaar is.

Het verschuiven van het zadel is een bekend probleem in de paardensport en het kan optreden vanwege verschillende redenen waaronder asymmetrie in de vorm van de paardenrug, scheefzittende ruiters en slecht passende zadels.

Sue Dyson, hoofd van de Clinical Orthopaedics at the Centre for Equine Studies at the Animal Health Trust in Groot-Brittannië, heeft ontdekt dat zadelverschuivingen ook kunnen optreden als gevolg van kreupelheid aan één van de achterbenen van het paard.

Het onderzoek werd gedaan met 128 paarden van verschillende grootte, leeftijd en type.
De mate van kreupelheid bij elk paard werd beoordeeld. De symmetrie van de rug werd gemeten en de zadels werden beoordeeld op symmetrie en pasvorm. Elk paard werd gereden door tenminste twee ruiters. Van deze ruiters werd het "recht zitten" geregistreerd evenals hun gewicht.
De ligging van het zadel werd ook beoordeeld evenals de beïnvloeding van de ruiter op het zadel. Dit laatste werd met meerdere ruiters getest.

Bij de paarden die aan één van de achterbenen kreupel waren verschoof 54% van de zadels, bij paarden die aan één van de voorbenen kreupel verschoof 4% van de zadels.
Bij paarden die niet kreupel waren en die na onderzoek ook geen blessures aan de rug en SI gewricht hadden verschoof geen enkel zadel.
Na het geven van pijnstillers aan de kreupele paarden was er nog maar 3% aan zadelverschuivingen.

Volgens Dyson geeft de uitslag van dit onderzoek de eigenaars, dierenartsen, fysiotherapeuten, trainers,ruiters en zadelpassers de kans om problemen in de achterhand te ontdekken voordat ze zichtbaar zijn.

Verdere wetenschappelijke studies zijn gepland, met de steun van de Saddle Research Trust.

Hannanas

Re: Verband tussen zadelverschuivingen en kreupelheid gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:18

Interessant zeg!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 01:05

Zeker interessant, is dit alleen zijwaarts verschuiven of ook naar voren?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 01:49

interessant onderzoek

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:27

Dus dan is de conclusie dat je paard waarschijnlijk een kreupel achterbeen heeft als je zadel schuift?!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:36

Sinds wanneer gaan we kreupele dieren gebruiken voor een onderzoek waarbij ze moeten werken / pijn hebben ?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:43

Sammyoo schreef:
Dus dan is de conclusie dat je paard waarschijnlijk een kreupel achterbeen heeft als je zadel schuift?!

Of dat je zadel niet goed past, of dat de ruiter scheef zit. Kortom, het is een van de vele mogelijke oorzaken.

Wel heel interessant!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:52

Dacht dat dit al lang bekend was. Zadels schuiven doorgaans altijd naar de bolle/lange kant van je paard (bij een rechtsgebogen paard naar links). Daarmee zit je met veel meer gewicht op de slappe kant van je paard. Bij rechtsgebogen paarden zie je ook meestal links blessures.

Afbeelding

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:56

Dat is wel interessant...

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:01

Vind dit ook wel een interessant onderzoek!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:04

Kreupel lijkt me hier wat sterk uitgedrukt, mijn ervaring is dat het zadel al schuift wanneer een paard niet helemaal recht onder de ruiter loopt. Ik wordt dan "op links" of "op rechts" gezet. Wanneer het paard niet helemaal recht loopt dan neemt hij wat meer gewicht op 1 van de achterbenen om de ander iets te ontlasten, kreupel zou ik het niet meteen willen noemen. Mijn paard doet dit als ze een tijdje niet bereden is geweest, een weekje rustig, gericht trainen lost het meestal weer op.

Maar leuk dat het verband nu wetenschappelijk is aangetoond.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:04

Als ik er zo over nadenk, het lijkt me heel logisch. Toen mijn paard net beleerd werd, dan zakte mijn zadel steeds naar links. En laat links toen zijn heel slechte kant zijn. Nu is dat zowat helemaal weggewerkt dat verschil en is zijn linkerkant heel wat sterker, en ja hoor, zadel schuift niet meer opzij!
Kreupel was hij zeker niet in die achterhand, linkerachterbeen, maar wel een stuk zwakker dan de rechtse. Toch weer een weetje om te onthouden en in het oog te houden!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:34

Ik wist het eerst niet tot mijn bijrijdpaard onregelmatig begon te lopen. Toen hebben we diverse zadels geprobeert tot we bij een wintec zadel kwamen en nu loopt ze super.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:13

Dit is toch niets nieuws onder de zon en ook te beredeneren met logisch verstand?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:16

Jasmijn159 schreef:
Dit is toch niets nieuws onder de zon en ook te beredeneren met logisch verstand?

dat was nu ook mijn eerste gedachte...
goede foto ter illustratie vonnie! :j

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:29

Jasmijn159 schreef:

Ja en nee. Ik dacht eerder dat een zadel verschoof omdat de bespriering van de schouders en rug niet gelijk waren. Als je logisch denkt, zit daar natuurlijk ook een achterhand en paar achterbenen aan een paard. Maar zover had ik dus niet gedacht, mensen leren bij hé.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:04

Marga schreef:
Het verschuiven van het zadel is een bekend probleem in de paardensport en het kan optreden vanwege verschillende redenen waaronder asymmetrie in de vorm van de paardenrug, scheefzittende ruiters en slecht passende zadels.

Sue Dyson, hoofd van de Clinical Orthopaedics at the Centre for Equine Studies at the Animal Health Trust in Groot-Brittannië, heeft ontdekt dat zadelverschuivingen ook kunnen optreden als gevolg van kreupelheid aan één van de achterbenen van het paard.

Er staat hier juist dat er naast de al bekende oorzaken voor verschuiving van het zadel, zoals asymmetrie, een andere mogelijke oorzaak gevonden is, namelijk kreupelheid aan 1 van de achterbenen.

En dat het belang van deze uitkomst is, dat bij verschuiving van het zadel wellicht kreupelheid aan het achterbeen ontdekt kan worden.

Dat staat dus los van asymmetrie, sterke en slappe kant, etc. Is een heel ander aspect, en daarom nieuw.

Enige wat ik niet goed begrijp, dat is het aspect van oorzaak-gevolg in dit verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:06

Ik vind het een onderzoek van niets. :o Is een beetje een open deur intrappen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:09

Rizette schreef:
Sinds wanneer gaan we kreupele dieren gebruiken voor een onderzoek waarbij ze moeten werken / pijn hebben ?

Hoe wil je het anders onderzoeken?

Onderzoek naar kanker/oplossingen voor kanker doe je ook bij o.a. zieke mensen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:16

gummie schreef:
Marga schreef:

Er staat hier juist dat er naast de al bekende oorzaken voor verschuiving van het zadel, zoals asymmetrie, een andere mogelijke oorzaak gevonden is, namelijk kreupelheid aan 1 van de achterbenen.

En dat het belang van deze uitkomst is, dat bij verschuiving van het zadel wellicht kreupelheid aan het achterbeen ontdekt kan worden.

Dat staat dus los van asymmetrie, sterke en slappe kant, etc. Is een heel ander aspect, en daarom nieuw.

Enige wat ik niet goed begrijp, dat is het aspect van oorzaak-gevolg in dit verhaal.

Idd kip-ei verhaal.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:40

Ik dacht ook dat dit (binnen een aantal stromingen althans) al veel langer bekend was.

agieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:41

Erg interessant!! :)

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:10

Geldt dit voor engelse zadels of westernzadels? Zijn beide zadels gestest dan? Of is het het zadel in het algemeen.
Of lees ik er over heen.. :o

En met schuiven bedoelen ze van naar links en rechts?

*edit* zie nu dat het een onderzoek gedaan is in Groot Britannie... :+ engelse zadels dus...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:45

In Engeland wordt ook western gereden hoor ;)
Maar wil je een representatief onderzoek wetenschappelijk onderbouwen zul je het van de grotere aantallen moeten hebben en dan heb je met Engels meer kans :)

Overigens is het woord kreupel natuurlijk subjectief; een paard kan 'ongelijk' lopen zonder kreupel te zijn, aan de andere kant kan het ook wel degelijk pijn voelen zonder dit te laten blijken.
Bij ´het beoordelen van de zadels op symmetrie en pasvorm´ kijkt men dus eigenlijk niet alleen of het zadel recht/goed gebouwd is(wat wel eens vies tegen valt), maar des te meer hoe 'krom' het paard is (en waarom).

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 00:19

Ik vraag me wel af of het écht schuiven is of het afzakken van een zadel?
Engels of western maakt volgensmij niets uit, mijn paard haar zadel zakt altijd naar links zowel dressuur als western. Ookal is dit wel minder geworden na veel training. Maar ook mijn paard is niet 100% goed in de achterhand,niet kreupel maar wel slap. Dus vind het wel een interessant stukje!