De veelbelovende KWPN-goedgekeurde hengst Carambole (Cassini I uit Normandie VI van Concerto II) is verkocht. Het goede nieuws is dat hij niet over de grens verdwijnt. De achtjarige springhengst wordt voor Nederland behouden dankzij Gerard en Gerda Korbeld uit Nijverdal, die ook mede-eigenaren zijn van de hengst Ukato (Stakkato uit Leona van Literat).
Met deze eigenarentransfer blijft Willem Greve met Carambole rijden en dat is sportief gezien een hele geruststelling voor de ruiter. Carambole ontwikkelt zich zeer positief op de internationale wedstrijden en heeft zijn eerste 1.50m-parcoursen al succesvol afgelegd. Er was steeds zoveel vraag naar dat de eigenaren Jan Greve uit Haaksbergen, Gerardus Post uit Groningen en Tjeert Rijkens uit Elmshorn een afweging moesten maken.
“Ik had het niemand kwalijk genomen als ze besloten hadden om Carambole te verzilveren en dat hij daarmee naar het buitenland was vertrokken, maar dit is voor iedereen een mooi scenario”, vertelt Willem Greve. Carambole blijft namelijk voor de fokkerij beschikbaar via de verkopers. “Ik denk dat Carambole een heel, heel goed paard is. Voor de sport, maar ook in de fokkerij. Ik heb er jarenlang tijd en energie in de opleiding gestoken en ik ben blij dat hij nu blijft. Het is een super goede deal, waarin hopelijk alleen maar winnaars zijn.” Willem Greve leerde Gerard en Gerda Korbeld kennen via de hengst Ukato die hij naar de Grand Prix reed en die herstellende is van een blessure.
“Het zijn fantastische mensen. Gerard is een man van de sport. Toen ik een balletje opgooide, had hij daar zeker oren naar. Ik hoop dat Carambole straks ook de laatste paar stappen omhoog gaan maken. In elk geval is er nu rust om dat paard. De druk is eraf. Het is een geweldig gebaar van Gerard en Gerda.” “Iedereen is blij”, vertelt Gerard Korbeld. “Ik had Carambole al heel lang op de korrel en was al een heel tijdje met Willem aan het stoeien. Uiteindelijk zijn we er op een heel mooie, plezierige manier er uitgekomen. Ik ben gek op de sport. Ik heb al meer paarden met Willem samen en dat klikt gewoon. Het is geenszins de bedoeling om Carambole straks door te verkopen. Hij wordt verder opgeleid voor de toekomst. Ik hoop dat we met elkaar nog wat mooie dingen gaan meemaken in de komende jaren. Dat is de intentie!”
Jeetje, wat fijn dat hij op zo'n positieve manier is verkocht. De fokkers van mijn paard waren mede-eigenaar, en erg trots op dit paard. Op deze manier is iedereen erbij gebaat, het paard wordt verder opgeleid in de sport, de ruiter kan verder in de sport, en de vorige eigenaren kunnen hem nog inzetten voor de fokkerij.