Lanaken: de kloon van Levisto Z goedgekeurd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Lanaken: de kloon van Levisto Z goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 17:49

reiterrevue/bokt.nl

Afgelopen weekend stonden in Lanaken niet alleen de jonge springpaarden in het licht, maar vonden tijdens de wereldkampioenschappen ook de keuringen voor het fokregister van Zangersheide plaats.

Van de 86 aangemelde hengsten kregen slechts 23 een positief Keuringsoordeel. Bij die 23 hengsten zat ook Levisto Alpha Z, de kloon van de Holsteiner Levisto Z. Deze laatste werd door Judy-Ann, de dochter van Leon Melchior ( chef van Zangersheide) succesvol uitgebracht op grote wedstrijden. levisto Alpha Z is de tweede kloon in eigendom van Zangersheide die goedgekeurd is. De kloon van de overleden topvererver Chellano Z werd in september 2011 op de hengstenkeuring van Studbook Zangersheide goedgekeurd

De kloon Levisto Alpha Z wordt nu ook al voor de dekdienst ingezet. In Duitsland wordt het inzetten van klonen voor de fokkerij en de sport nog betwist. De FEI heeft zijn standpunt begin dit jaar duidelijk gemaakt, en staan klonen toe in de sport.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:52

Blijf het een lastig punt vinden... Is het karakter van deze dieren ook precies hetzelfde als de originele dieren? Vraag ik me zomaar af :)

Anoniem

Re: Lanaken: de kloon van Levisto Z goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:56

Nee maar dat maakt toch ook niet uit? Als je een veulen fokt is het karakter ook niet hetzelfde.

Met de huidige prijzen voor veulens en het midden en ondereind van de paardenstapel is het goed mogelijk dat ET en klonen de toekomst is van de sportpaardenfokkerij

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:21

Ik snap wat voorgaande zegt over dat klonen de toekomst kan zijn, echter door steeds dezelfde genen in te zetten creëer je een grotere kans op een kleine genenpoel variatie in aankomende jaren. Vernieuwing moet blijven dus enkel klonen is niet de toekomst alleen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:22

[***] schreef:
Nee maar dat maakt toch ook niet uit? Als je een veulen fokt is het karakter ook niet hetzelfde.

Met de huidige prijzen voor veulens en het midden en ondereind van de paardenstapel is het goed mogelijk dat ET en klonen de toekomst is van de sportpaardenfokkerij

Nee, maar mij lijkt dat als je exact edzelfde genen hebt, ook exact dezelfde karaktereigenschappen? Zomaar benieuwd hoor, is geen aanval op het klonen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:09

Tuurlijk niet. Karakter (net als sportprestatie) is nog altijd een combinatie van nature en nurture. Al heb je de beste genen in je paard zitten, als dat paard niet correct wordt opgeleid dan krijg je dat er nooit uit. Zelfde met karakter, een van de paarden kan bijvoorbeeld een ongeluk meemaken waardoor ie de kliniek in moet op jonge leeftijd, iets wat het andere paard niet hoefde. Dat beïnvloed het karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:48

Eeneiige tweelingen zijn toch ook niet identiek qua karakter? Vaak tegenpolen juist en die krijgen dezelfde opvoeding.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:57

Blijf het apart vinden, maar goed: als hij goed bevonden word als dekhengst is het blijkbaar toch een goed paard...
Ik vraag me wel af of hij ook bij het KWPN aangeboden gaat worden en wat hun mening over hem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:01

Waarom zouden ze er mee naar het kwpn?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:16

Op het linkje in de OP staat een foto, het is wel een prachtbeest om te zien.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:41

zie het nut er niet van in om van een hengst die nog leeft een kloon te gaan gebruiken....

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:02

Ik zou geen kloon gebruiken voor er meer onderzoek is gedaan naar afwijkingen. Dolly en Herman zijn volgens mij ook veel te vroeg gestorven en er is nog te weinig bekend over de nafok van klonen.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 07:32

[***] schreef:

verklaar je nader. want dit kan ik niet volgen. :?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 07:34

Ik ben ook heel benieuwd hoe het KWPN ermee omgaat, zeker nu er inmiddels al drie Jazz klonen zijn.....

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:39

Ik ben ook benieuwd hoe het zit qua gezondheid en gezondheidsvererving van een kloon. Bij een embryo halen ze gewoon het hele vruchtje uit de baarmoeder en plaatsen ze het in een andere baarmoeder. Bij klonen zijn ze toch echt met de genen aan het spelen. Of zit ik mis? Ik geloof dat een kloon ook slechts voor 96%-97% een kopie is van het origineel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:45

Klonen is niet kloten met genen, das meer richting genmanipulatie. Verder zijn klonen genetisch 100% identiek.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:14

De reden dat gekloonde dieren minder lang leven is omdat de telomeren al korter zijn, maar daar heeft het nageslacht geen last van (voldoende lange telomeren). Deze kortere telomeren komt van het splitsen van de cel.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:28

kun je dat iets meer toelichten Mizora? Ik ben heel benieuwd hoe het nou allemaal in zijn werk gaat!

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:15

Men neemt een ei-cel uit een merrie met daarin 50% van het genmateriaal van die merrie.
Nomaal zou daar bij een gewone bevruchting 50% van het genmateriaal van de hengst bijkomen.

Maar bij klonen verwijdert men het genetisch materiaal uit de ei-cel
En vervangt deze door 100% van het genmateriaal van het paard dat men wil klonen.

De rede dat men geen 100% haalt is dat genen kunnen beschadigen tijdens het leven en tijdens de transplantatie.
Daarnaast komt er bij sportprestaties meer kijken dan alleen maar genmateriaal.
(voorbeeld daarvan: hengsten die niet te rijden waren in de sport , maar als ruin wel 1,60 springen)
Na het klonen is het weer een hengst en kan men er mee gaan fokken.