Menkampioenen op herhaling in Deurne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Menkampioenen op herhaling in Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 23:29

www.knhs.nl

Ben Gosschalk (tweespan) en Wilbrord van den Broek (enkelspan) bij de paarden en Bram Chardon (vierspan), Ewoud Boom (tweespan) en Melanie Becker (enkelspan) bij de pony’s mochten zich zondag laten huldigen als menkampioenen in de klasse 4 van de KNHS. Op het traditierijke terrein in Deurne waren ze de beste in een titelstrijd waarin de pittige marathon het afsluitende onderdeel vormde. En voor geen van de vijf was het eerste keer dat ze tot Nederlands beste menner in hun categorie werden gekroond.

Ben Gosschalk was blij verrast met zijn eerste plaats. Niet zo vreemd omdat Mieke van Tergouw na zaterdag nog met forse voorsprong het klassement aanvoerde. De menster uit Beekbergen verspeelde echter de kans op haar eerste mentitel sinds 1999 omdat ze in het staptraject geen helm droeg. De reglementen waren onverbiddelijk en Van Tergouw werd gediskwalificeerd. Gosschalk, die op alle drie onderdelen Mike en Woody inzette: “Mieke moest na mij en ik moest 33 seconden op haar goedmaken. Het is jammer als je zo wint. Misschien was het anders ook wel gelukt of net niet, maar het is altijd fijner als je gewoon op het scherpst van de snede met elkaar kunt strijden. Ik ben echter wel heel blij met dit kampioenschap, omdat het ’t laatste halfjaar een beetje met horten en stoten ging. Ik ben met een nieuw span begonnen en na Beekbergen kwamen de knoppen steeds meer op de goede plek. Dat kwam in Deurne tot uiting. In de dressuur bleek het span duidelijk te zijn gegroeid, in de vaardigheid hadden we alleen wat tijdfouten en de marathon liep echt super. Ik moest aanvallen omdat ik er twee voor me had en dat is prima uitgepakt.” Tom Engbers, terug na een elleboogblessure, kwam een kleine vier punten tekort tegen Ben Gosschalk die drie jaar geleden ook al nationaal kampioen werd.

Dat Wilbrord van den Broek met zijn enkelspan de titel zou opstrijken, was voor niemand een verrassing. Hij was immers al regerend kampioen en zijn vader Jan had de zeven keer daarvoor al gewonnen met de ondertussen zestienjarige Oscar. “Van druk heb ik niet zoveel last gehad, daar kan ik gelukkig goed mee omgaan”, aldus Van den Broek. “Maar je moet het nog wel doen”, aldus de Brabander die voor de marathon nog maar twee punten voorsprong had op zijn naaste concurrent. “Nadat de vaardigheid al lekker verliep, ging het ook in de marathon hartstikke goed. Het was een zwaar parcours, maar ik kon gelukkig goed doseren. Waar ik mijn paard rust kon geven, heb ik dat gedaan. Ik vond het wel extra mooi dat ik ook nog de schaal van de familie Van Doorne kreeg, omdat ik het beste eindresultaat van alle deelnemers in Deurne had.”

Bram Chardon verdween met zijn vierspan pony’s ver uit het zicht van de tegenstanders dankzij een superieure marathon. Na de dressuur moest hij Jan de Boer nog zes punten voor zich dulden, maar die achterstand had hij na de vaardigheid al omgezet in een voorspong van drie punten. “In de marathon heb ik niet te veel risico’s genomen”, vertelt Chardon, voor de tweede keer in deze klasse als nummer één van Nederland gehuldigd. “Maar waar ik vol gas kon geven, heb ik dat wel gedaan. Het was boven verwachting dat ik nog eens tien punten verder wegreed van Jan. Het was zwaar, maar mijn pony’s zijn in prima conditie en we hebben geen ballen laten vallen of oponthoud gehad. Het loopt het hele seizoen al strak en nu paste het weer mooi.”
Voor Bram Chardon is het WK van 2013 het volgende hoofddoel. “Mijn pony’s zijn nog jong, dus die kunnen nog even mee. Misschien dat we deze winter wel doorselecteren, maar een overstap naar de paarden zit er nog even niet in. De ambitie is er wel, maar zolang mijn vader nog met paarden rijdt en hij het nog steeds zo goed blijft doen, moet ik geduld hebben. Het is gewoon bijna niet mogelijk om twee vierspannen op de been te krijgen. Bovendien zijn we allebei wel zo eerzuchtig dat we ook altijd willen winnen.”

Ewoud Boom raakt ook na zijn zevende titel met zijn tweespan pony’s niet verveeld door het succes. “Het is nog steeds leuk. Het was voor ons een goede wedstrijd. Nadat eind vorig seizoen een van onze pony’s tijdens zijn werk is overleden, ben ik een soort samenwerking aangegaan met Yvonne de Ruyter. Zij had in haar enkelspan wat problemen met de pony Dynostables Valdino. Ik mocht hem een poosje proberen en dat paste me prima. Hij heeft deze dagen op alle onderdelen meegelopen en het super gedaan. De beste manier om mijn voorsprong te verdedigen was in de marathon voor de aanval te kiezen. Ik heb wel met de kop gereden, want je weet dat in zo’n marathon altijd onvoorziene dingen kunnen gebeuren. Het was een topweekend. Vroeger stond ik me in Deurne te vergapen en hoopte dat ik er ooit zelf zou mogen rijden. Nu word ik er kampioen, geweldig.”

Melanie Becker reed dit seizoen eerder alleen in Beesd met haar tienjarige pony Ostara’s Sandor en haalde in Deurne - net als in 2009 - maar meteen het kampioenslint op. “Ik ben ontzettend blij. Voor mij komt dit een beetje onverwacht. Ik heb dit seizoen een paard voor een Spanjaard mogen rijden en daardoor weinig met mijn pony kunnen werken. Sinds een maand ben ik op stage bij de FRNS en Ostara’s Sandor is met me meegegaan. We hebben een heel goede band en zijn dikke maatjes van elkaar. Na de dressuur stonden we nog vierde. Maar dat zijn we wel gewend, want dat is niet onze sterkste kant. Daarna wonnen we de vaardigheid en toen dacht ik dat we met een tandje harder in de marathon ver moesten kunnen komen. Maar dat we kampioen zouden worden, durfde ik niet dromen.”
De kans is wel groot dat het haar laatste titelstrijd met Ostara’s Sandor is geweest. “Ook het enkelspan paard trekt me erg, dus ik denk dat ik overstap. Mijn vader rijdt echter ook en hij kan de pony prima gebruiken.”

Uitslagen NK mennen klasse 4 Deurne 29 & 30 september 2012

Tweespan paarden
1) Ben Gosschalk (Epe) 127,59 punt
2) Tom Engbers (Vasse) 131,48
3) Gerard Leyten (Eersel) 137,26

Enkelspan paarden
1) Wilbrord van den Broek (Nistelrode) 115,57
2) Frank van der Doelen (Nuland) 123,44
3) Frans Hellegers (Straelen, Dld.) 128,13

Vierspan pony’s
1) Bram Chardon (Schipluiden) 124,03
2) Jan de Boer (De Vecht) 136,60
3) Jannes Kinds (Balloo) 148,64

Tweespan pony’s
1) Ewoud Boom (Nijkerk) 124,90
2) Karel van Kekem (Hoogblokland) 125,64
3) Woutera van de Kamp (Ermelo) 137,22

Enkelspan pony’s
1) Melanie Becker (Klaaswaal)
2) Yvonne de Ruyter (Rotterdam) 125,64
3) Arjo van Kekem (Hoogblokland) 131,22

MelanieB

Re: Menkampioenen op herhaling in Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:32

Citaat:
De menster uit Beekbergen verspeelde echter de kans op haar eerste mentitel sinds 1999 omdat ze in het staptraject geen helm droeg. De reglementen waren onverbiddelijk en Van Tergouw werd gediskwalificeerd.

Oef, da's wel heel erg zuur en iets wat je nooit meer fout zal doen :(:)

Mooie uitslagen, gaaf, iedereen gefeliciteerd! :D