Hoge betrouwbaarheid bij geslachtskeuze veulen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

Hoge betrouwbaarheid bij geslachtskeuze veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 18:57

Bron: Thehorse.com/Bokt.nl

Dat het in de toekomst mogelijk zal worden om voorafgaand aan de dekking het geslacht van het veulen te bepalen was middels diverse artikelen al bekend. Recent onderzoek naar het sorteren van sperma heeft uitgewezen dat de betrouwbaarheid erg hoog is. Namelijk 90-95% van elke sortering levert het gewenste geslacht op.

Er wordt gebruik gemaakt van de ‘high-speed flow cytometry’. In feite gebeurt er niks anders dan het scheiden van de X- en Y-chromosomen. Dit wordt mogelijk gemaakt door een sorteermachine die een betrouwbaarheid heeft van bijna 95%. Bij testen in de praktijk bleken zelfs bij 97,3% van de merries de veulens het gewenste geslacht te hebben. Het onderzoek wordt onder andere uitgevoerd door Juan Samper van het Canadese Veterinary Reproductive Services en het bedrijf Sexing Technologies.

Echter brengt deze nieuwe technologie ook nadelen met zich mee. Het duurt namelijk circa twee tot drie uur, voordat het sperma gesorteerd is en de hoeveelheid sperma is aanzienlijk minder dan bij een standaard inseminatie. Dit betekent dat er nieuwe technieken zullen moeten komen voor het insemineren en dat deze technologie nog niet inzetbaar zal zijn.

Daarbij zijn de resultaten van dit onderzoek gebaseerd op vers sperma. Om ook met diepvries sperma aan de slag te kunnen zijn verdere onderzoeken nodig. Ook zal er nader onderzoek gedaan worden naar het sorteren van het sperma. Onder andere de structuur en functionaliteit wordt hierin meegenomen.

troi

Re: Hoge betrouwbaarheid bij geslachtskeuze veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:01

Super ontwikkeling!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:03

Vind je? Ik denk dat wij mensen niet alles moeten willen bepalen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:11

Vind je? Bij de koeien wordt dit al jaren gebruikt..........maar niet bij ons. Wij laten het ook gewoon aan de natuur over.

l0esje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:51

Dan is het toch ook geen verrassing meer!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:52

Ben benieuwd waar dan het meeste voor gekozen wordt, voor een merrie of hengstveulen. Heb een vermoeden dat er dan meer merries worden geboren, maar dat kan ook door mijn eigen voorkeur komen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:53

ik zou dan ook wel een merrie willen hoor (maar om mij heen lees ik nog steeds dat mensen vaker een ruin zoeken...)

Lizzll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:54

Ik denk dat het in sommige gevallen we nuttig kan zijn maar ik ben het persoonlijk met Charaz eens.

sasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:56

Ik denk bij sportpaarden dan juist meer hengsten, omdat ze dan als het een heel goed paard blijkt te zijn heel veel gaan verdienen aan het dekgeld.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:11

suffie schreef:
Vind je? Bij de koeien wordt dit al jaren gebruikt..........maar niet bij ons. Wij laten het ook gewoon aan de natuur over.

Moment van dekking doet ook veel.
Als er een stier tussen een koppel koeien loopt worden er relatief veel stierkalveren geboren.
Mannelijk zaad zwemt sneller, maar leeft korter.
Als er kort voor of op de eisprong gedekt wordt, is de kans op een mannelijke nakomeling het grootst.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:14

suffie schreef:

In Amerika doen ze het ondertussen bij mensen ook :-)

Ik vind het alléén nuttig als je weet dat er een medisch probleem bekend is enkel en alleen bij mannelijke of vrouwelijke nakomelingen...

Verder is dit als voor God spelen en daar kan ik niet akkoord mee gaan :n

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:37

tienus63 schreef:
suffie schreef:

Als er een stier tussen een koppel koeien loopt worden er relatief veel stierkalveren geboren.
Als er kort voor of op de eisprong gedekt wordt, is de kans op een mannelijke nakomeling het grootst.

Waarom zijn er dan niet meerdere hengstenveulens geboren dan?
Als een merrie geinsemineerd wordt, is het meestal op echografie onderzoek, op het juist momement...er zijn trouwens zoveel merrie als hengsten geboren...

Maar ja, heb ook al gehoord dat mannen vlugger zwemmen maar korter leven, vind het gewoon raar dat het aantal merrie niet minder dan aantal hengsten bij inseminatie op het juiste moment.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:43

Denk dat een stier/hengst die bij de dames loopt, heel goed aanvoelt wanneer hij erop mag.
Is het volgens de dame te vroeg, dan mag hij niet.
Een half uur later mag het misschien wel.

Bij KI moet het sperma nog besteld worden dus er gaat altijd verloren.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 23:30

tienus63 schreef:

Het is volgens mij precies andersom. Dek je vroeg in de hengstigheid/tocht, dan heb je meer kans op op vrouwelijke nakomelingen. Voor of net tijdens de eisprong zit de eicel nog heel hoog in de eileider. Omdat vrouwelijke zaadcellen groter zijn, zijn ze trager. Maar omdat ze langer meegaan, hebben zij meer kans om de eicel te bereiken. De mannelijke zaadcellen sterven onderweg.
Dek je later in de hengstigheid/tocht, dan zit de eicel als in de baarmoeder of net ervoor. Op dat moment zijn de mannelijke zaadcellen in het voordeel, omdat ze snel zijn over korte afstand.

Anyway, ik ben van mening dat je sowieso niet moet lopen klooien met dit soort dingen. Geslachtskeuze vooraf leidt tot een overschot aan 1 van de geslachten. Ik vind dit, net als klonen, echt een achteruitgang in de fokkerij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 07:25

Kon denk ik wel eens een ongewenst bijeffect kunnen hebben voor het aanleveren van hengsten op de hengstenkeuring.
Er zullen minder hengstjes geboren gaan worden. Ook nu komen op de hengstenkeuring hengsten waarvan de fokker aanvankelijk gehoopt had dat het een merrie zou zijn.

Denk ik dan he.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 07:28

belachelijk zeg........hierin hoort de natuur zijn gang te gaan.....net als bij natuurlijke dekkingen.
De mens gaat zich er veel te veel mee bemoeien, kan alleen maar fout aflopen

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:26

Als geslachtskeuze bij mensen mogelijk zou zijn, denk ik toch dat veel mensen de ethische bezwaren overboord zetten en zeker bij een tweede of derde kind het geslacht willen kiezen.

mb1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:34

Ik vind dit ook veel te ver gaan en wat denk je dat al die onderzoeken wel niet kosten....
Laat ze liever meer onderzoeken doen naar een genees middel voor kanker, dat zou veel nuttiger zijn ipv geslacht bepaling.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:40

Als er vraag naar geslachtskeuze is, zal daar ook voor betaald gaan worden. Commercieel kan zo'n onderzoek dus interessant zijn.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:01

Sammyoo schreef:
Als geslachtskeuze bij mensen mogelijk zou zijn, denk ik toch dat veel mensen de ethische bezwaren overboord zetten en zeker bij een tweede of derde kind het geslacht willen kiezen.

Sammyoo: het gebeurd wel degelijk hoor :j Maar je moet er zooooo'n grote som tegenaan gooien want het gebeurd nog niet legaal ;)

Op zich vind ik dat wel een mooie vooruitgang, mijn man geeft bvb. aan zijn mannelijke nakomelingen 50% zenuwproblemen door en 50% extreme O-benen.
Dus stél dat dit er legaal doorkomt en ik zou ooit een kinderwens hebben, dan is dit voor mij een prachtige oplossing :-)

Ik keur het nog steeds niet goed, maar ben het er wel over eens dat het ergens een oplossing kan zijn voor bepaalde problemen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:52

Mi-Amore, dan hoop ik echt voor jou dat dit in de toekomst een oplossing kan zijn!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:58

ik vind het ook een super ontwikkeling!
bij de koeien doen ze dit al best lang jaa..en wij maken daar ook gebruik van :)

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:06

Klopt, ik doe dit werk met stiersperma..
Heel handig omdat er meer vraag is naar koeien dan naar stieren!

Ben benieuwd of dit door gezet gaat worden, ik weet dat ze wel het al vaker geprobeerd hebben :D

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:12

Bij koeien is het nog enigszins gerechtvaardigd, immers de meeste stieren belanden anders bij de slacht.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:47

Ach ja laten we gaan spelen voor god...

Waarom moeten wij mensen ons toch altijd mengen in de gang van de natuur...
Laat de natuur gewoon natuur zijn. (medische redenen daar gelaten natuurlijk)