Sportpsychologie: Stel je functionele doelen (3/3)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Sportpsychologie: Stel je functionele doelen (3/3)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 18:45

http://www.paardenlifestyle.com/

Stel je doelen zo om te kunnen peaken op concours

In de vorige twee delen is besproken wat spanning met je lichaam doet en waar het vandaan komt. Maar ook wat het met je paard doet. Te weinig spanning is niet goed want dan ben je niet genoeg geconcentreerd, maar bij te veel spanning krijg je ook nare effecten zoals verkrampen. Belangrijk is dat je probeert om op het optimale spanningsniveau te komen. Sportpsycholoog Sanne Beijerman geeft daarvoor een goede oefening wat je kan helpen om er voor te zorgen dat je tijdens een wedstrijd op dat niveau kunt komen.

We zijn nog steeds bij de presentatie/workshop die sportpsycholoog Sanne Beijerman aan de finalisten van de MacRider Cup uit het team van Maarten van Stek geeft. In dit laatste deel gaat Sanne in op het stellen van je doelen voor een wedstrijd. Een functioneel doel kan er namelijk voor zorgen dat het jou als ruiter of amazone de handvaten biedt om op het optimale spanningsniveau te komen.

Een eerste stap is om te bedenken wat jouw doel is voor je eerstvolgende, belangrijke wedstrijd. De finalisten uit het team van Maarten werd deze vraag ook voorgehouden. Zij werden gevraagd wat hun doel was voor de finale van de MacRider Cup op 25 augustus. Antwoorden die gegeven werden waren onder andere winnen, de sterke punten van het paard benutten en zo goed mogelijk presteren.

De tweede stap is dat je aangeeft wat je lange termijn doel is. Met andere woorden, waar wil je met dit paard, of met een volgend paard, naar toe werken? Waar ben je in je paardrijcarrière naar op weg?

De derde stap is om te kijken of je je doelen op een juiste manier hebt geformuleerd zodat die doelen er ook daadwerkelijk aan bijdragen dat je je optimale spanningsniveau kunt bereiken en dus leiden tot een optimale prestatie op mentaal gebied.

Sanne legt uit, “Een functioneel doel voldoet aan vijf kenmerken, namelijk ten eerste, je persoonlijke doel moet haalbaar zijn en, ten tweede, uitdagend. Je doel moet je een duidelijk handvat geven voor wat je in de ring wilt gaan doen. Ook moet je doel onderdeel uitmaken van je lange termijn doelstelling en, als laatste, je moet zorgen dat alleen jij controleert of je het doel bereikt of niet,” legt Sanne uit.

Lees de rest van het artikel

Verwant artikel
[VN] Sportpsychologie: een must voor wedstrijdruiters (1/3)
[VN] Sportpsychologie: wat gebeurt er als je spanning hebt? (2/3)

Angeline1990

Re: Sportpsychologie: Stel je functionele doelen (3/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 07:43

Nuttige artikelen die Sanne plaats. Kun je veel uithalen.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:24

Voor mij was het ook heel leerzaam. Sommige dingen klinken heel logisch, maar toch bedenk je het vaak zelf niet. Bokker Zooist heeft ook een leuk artikel over wedstrijdspanning geschreven, vandaag gepubliceerd: http://www.paardenlifestyle.com/wedstrijdspanning/

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:00

echt leerzaam, deze artikelen

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:33

:))))

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:34

dat artikel van zooist is echt maf om te lezen voor mij: ik doe (iets onbewuster) precies met mijn leven om het presteren op wedstrijden zo goed mogelijk te laten verlopen!!! ik rij maar 2 paarden en 1 op wedstrijd, maar het is grappig om te lezen!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:42

Dat is toevallig!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:32

Ik heb net alle artikelen gelezen, erg interessant!