België: Ongeval met paard door slecht ruiterpad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

België: Ongeval met paard door slecht ruiterpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 10:06

www.nieuwsblad.be

André De Loor (52) en zijn dochter zullen zich het tochtje met hun paard op het ruiterpad in Sint-Gillis-Waas, België nog lang heugen. Hun paard raakte verstrikt in een rondslingerende ijzeren afsluitingsdraad en werd in de sloot gekatapulteerd.

‘We waren rustig aan het stappen op het ruiterpad vanuit de Laarstraat richting Sint-Gillis-Waas, maar in de Blauwe Staakweg ging het fout’, doet André De Loor zijn verhaal.

‘Plots trapte mijn paard Ganesh, een vijfjarige ruin, in een ijzeren afsluitingsdraad die iemand over het pad moet hebben gegooid. Mijn paard hing vast, raakte in paniek en steigerde. We kantelden over de kop de naast het pad gelegen sloot in. Het paard kwam bovenop mij terecht, maar gelukkig genoeg was de sloot diep en smal genoeg, zodat toch niet het volle gewicht op mij kwam. Anders was ik hier niet meer geraakt. Ik heb een goede engelbewaarder gehad’, weet De Loor. Volgens de krant is van de Loor 14 dagen tot een maand arbeidsongeschikt.

‘Het paard raakte ongedeerd uit eigen kracht weer uit de sloot en sloeg op de vlucht, maar mijn dochter kon hem nog terugroepen. Ikzelf kwam er niet zonder kleerscheuren van af. Een paar ribben zijn gebroken en mijn nier is beschadigd. Ik ben veertien dagen tot een maand arbeidsongeschikt.’

‘Ik vind het schandalig hoe erbarmelijk slecht het ruiterpad erbij ligt’, zucht André De Loor.

‘Het werd een tiental jaren geleden aangelegd ten tijde van de ruilverkaveling, maar blijkbaar is er nu geen geld of personeel beschikbaar om het fatsoenlijk te onderhouden. Wij en nog andere mensen hebben al herhaaldelijk naar de gemeente gemaild om de wantoestand aan te klagen, maar er is tot nu nog nooit iets aan gedaan.’

Schepen van Openbare Werken Egide Vonck (CD&V) erkent het probleem. ‘We zullen het ruiterpad inderdaad eens grondig moeten opruimen en afmaaien en de rondslingerende afsluitingsdraden moeten verwijderen, want die zijn levensgevaarlijk.’

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:08

Ja, ik weet niet hoe het in Belgie zit.... Maar hier zijn ruiters de enige die moeten betalen om het bos in te mogen, maar mogen evengoed niet echt rekenen op enig onderhoud.....

Ine23

Re: België: Ongeval met paard door slecht ruiterpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:12

Als ruiter betaal je helemaal niets in België, dus het is inderdaad erg jammer dat de ruiterpaden er zo bijliggen, maar wij als ruiters betalen er ook niet voor en genieten enkel van de "voordelen" van het aanwezige ruiterpad. Dat het er slecht bijligt vind ik ook altijd heel erg jammer, maar zo'n afsluitingsdraad kan er ook bij wijze van spreken net gelegd zijn.
Moeilijk om geld te vinden bij de gemeenten als wij als ruiters niet moeten betalen, dus daar zal eerst over moeten worden nagedacht denk ik (het is ook niet zo dat die ruiterpaden echt leiden tot veel meer inkomsten voor de dorpen waar ze heenlopen, want de meeste ruiters rijden er door en blijven niet ergens staan om iets te drinken).
Ik wens de man wel veel beterschap, want zoiets wens je niemand toe.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:13

Natuurlijk valt het slechte onderhoud niet goed te praten en al helemaal niet wanneer de betreffende instantie dus echt wel weet wat er loos is. Maar wanneer ik zou weten dat het zo slecht en gevaarlijk is daqn zou ik er niet meer op gaan rijden.
En wanneer het de enige route zou zijn, jammer, dan ging ik wel op de weg rijden...ik breng mijn paard en mezelf niet onnodig in gevaar door te gaan rijden op een pad waarvan ik weet dat er troep ligt en dat het slecht onderhouden is.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:13

Tja als je al weet dat een pad er zo ontzettend slecht bij ligt, waarom ga je er dan nog rijden?

Neemt niet weg dat het een naar ongeluk is. Gelukkig dat er niemand ernstig gewond is geraakt.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:17

Alle paden, of dat nu wegen, trottoirs, fietspaden of ruiterpaden zijn, zijn er voor de gemeenschap. Ik vind het dus heel normaal wanneer dit gewoon van gemeenschapsgeld wordt gedaan. Wanneer ruiters niet apart hoeven te betalen, dienen de paden evengoed op orde te zijn. We betalen belasting en mogen (of moeten, ligt eraan) daar rijden met onze paarden.

Ik vind dit schandalig.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:18

tja en als er geen gebruik van gemaakt wordt, wordt het weer afgeschaft en heb je uiteindelijke helemaal niets. aangezien we allemaal belastingen betalen ook gemeentebelastingen kan dat nochtans uit die pot genomen worden voor het onderhoud van de paden.

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:21

in België hebben we al bijna geen ruiterpaden erg weinig bossen waar we in mogen dan is er eens een ruiterpad ergens in België zijn er nog mensen die hun vuil erop laten liggen wij moeten toch ook de mest wat een paard achterlaat op de weg opruimen? waarom andere mensen die iets op ruiterpad laten liggen niet? (heb geen probleem ermee om de mest op te ruimen vind dit ook normaal)
dan is de enige oplossing in het veld wandelen of op de weg en daar is het nog levensgevaarlijk ze rijden rakelings langs u af ze geven extra gas, of zoals ik onlangs aan de hand had je wandelt op een veldweg waar geen auto's mogen komen er komt een auto aan oké dan gaan wij aan de kant vliegt die auto tegen 100km per uur voorbij dat is toch ook onmenselijk?
je kunt bijna nergens nog buitenrijden
of ja als er eens een bospaadje is kun met het paard er niet door omdat de gemeente niet bij snoeit aan de struiken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:36

Miracle_ schreef:
Tja als je al weet dat een pad er zo ontzettend slecht bij ligt, waarom ga je er dan nog rijden?

Ruiterpaden zijn niet dikbezaaid in België. Ik lieg niet wanneer ik zeg dat in een straal van 20 km rond mijn gemeente geen enkel, maar dan ook geen enkel ruiterpad ligt. Vaak is er dus geen alternatief voor en "moet" je over dat pad.
Onlangs is er in het noorden van Limburg gelukkig wel een heel ruiterroutenetwerk uitgebouwd. Hopelijk is dat het startschot voor meer.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:38

Ruiterpaden in België zijn er al verre van in overvloed. Heel jammer dat er dan nog eens een ongeluk moet gebeuren wegens slecht onderhoud...

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:44

Gini schreef:
Miracle_ schreef:

Ruiterpaden zijn niet dikbezaaid in België. Ik lieg niet wanneer ik zeg dat in een straal van 20 km rond mijn gemeente geen enkel, maar dan ook geen enkel ruiterpad ligt. Vaak is er dus geen alternatief voor en "moet" je over dat pad.
Onlangs is er in het noorden van Limburg gelukkig wel een heel ruiterroutenetwerk uitgebouwd. Hopelijk is dat het startschot voor meer.

Ja maar is dat dan een reden om ongelukken op te zoeken?

Ik heb ergens gestaan waar ook geen ruiterpaden waren.. Dan maar over het fietspad.. Er kwamen vanzelf genoeg klachten over paardenstront, en voila, na iets meer dan een half jaar lag er een fatsoenlijk ruiterpad naast.
Ik zeg niet dat het in elke gemeente zo werkt, maar als een ruiterpad niet veilig is, ga ik er niet op rijden, dan zoek ik een alternatief.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:46

helaas is dit niet alleen een probleem in Belgie, het bos waar ik altijd in rij met mijn paarden (De Eese en de Woldberg, gem Steenwijkerland, Ov) is net zo erg. boomwortels / stronken over de paden. Is staatsbosbeheer aan het snoeien geweest, wordt het snoeiafval op de paden niet opgeruimd. grote gaten in de paden.

laatst met de hevige regenval, zijn de ruiterpaden echt tot het dieptepunt bereikt. ze zijn op delen nu zo gevaarlijk, dat ik er niet meer overheen durf met mijn paarden.
ik rij nu dus regelmatig op de gewone wandelpaden in het bos, die langs de ruiterroute lopen. deze zijn nog redelijk begaanbaar.

ben nu al een dik jaar aan het proberen met mails sturen zodat staatsbosbeheer wat aan de ruiterpaden gaat doen. helaas werpt dit weinig vruchten af.
maar ik peins er niet over wanneer ik een bekeuring krijg,voor buiten de ruiterpaden rijden om deze te gaan betalen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:50

Miracle_ schreef:
Gini schreef:

Ja maar is dat dan een reden om ongelukken op te zoeken?

Tja, ik weet niet. Ik ken de situatie daar ook niet. Ik kan me wel voorstellen dat het nu ook weer geen staatsgevaarlijk pad is waar paarden dagelijks hun benen breken. Maar dat het onderhoud gewoon niet voldoende is. Rondslingerend afval, laaghangende takken,.. Ik weet niet, ik zeg maar iets. Ik zeg gewoon maar dat je in België meestal niet kan zeggen: ow, dit ruiterpad vind ik niet leuk, laat ik die andere pakken. Omdat er dus meestal geen andere is.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:52

Gini schreef:
Tja, ik weet niet. Ik ken de situatie daar ook niet. Ik kan me wel voorstellen dat het nu ook weer geen staatsgevaarlijk pad is waar paarden dagelijks hun benen breken. Maar dat het onderhoud gewoon niet voldoende is. Rondslingerend afval, laaghangende takken,.. Ik weet niet, ik zeg maar iets. Ik zeg gewoon maar dat je in België meestal niet kan zeggen: ow, dit ruiterpad vind ik niet leuk, laat ik die andere pakken. Omdat er dus meestal geen andere is.

Daar heb je ook wel gelijk in. Ik ken de situatie inderdaad ook niet. Kan me voorstellen dat je niet 1,2,3 een ander pad hebt om te rijden hoor. Maar als het pad echt zo slecht is als de OP doet overkomen.......
Nou ja, dat de gemeente er maar snel wat aan doet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:56

Misschien een bokker die in de buurt woont en even fotomateriaal gaat verzamelen? :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:42

Ninx schreef:
Ja, ik weet niet hoe het in Belgie zit.... Maar hier zijn ruiters de enige die moeten betalen om het bos in te mogen, maar mogen evengoed niet echt rekenen op enig onderhoud.....

Mountainbikers moeten in veel gebieden ook een vergunning kopen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:53

Bo_Cassey schreef:
Alle paden, of dat nu wegen, trottoirs, fietspaden of ruiterpaden zijn, zijn er voor de gemeenschap. Ik vind het dus heel normaal wanneer dit gewoon van gemeenschapsgeld wordt gedaan. Wanneer ruiters niet apart hoeven te betalen, dienen de paden evengoed op orde te zijn. We betalen belasting en mogen (of moeten, ligt eraan) daar rijden met onze paarden.

Ik vind dit schandalig.

Precies...Het is heel vaak zo dat ruiterpaden slecht onderhouden worden (zeker in de herfst en de winter zijn ze meestal niet te doen) en als je dan op het fietspad gaat rijden krijg je weer klachten van fietsers en/of wandelaars. Terwijl klachten van jouw als ruiter maar niet gehoord worden, TOT er zoals hier een ongeluk gebeurd. Dan gaan ze er ineens naar kijken...

Typisch geval van: Als het kalf verdronken is dempt men de put...

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:47

Hier schrik ik niet van, België en buitenrijden met je paard zijn spijtig genoeg helemaal geen goede combinatie...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:10

Waarom doen de mensen het onderhoud niet zelf als het zo duidelijk en zo lang al verwaarloosd is? Stuur je de rekening naar de gemeente incl. mooi verhaal over graag veilig kunnen recreëren en rekening houden met overig verkeer, met pers er bij zodat je goede wil en probleem duidelijk zichtbaar zijn voor iedereen. Enkel bellen en brieven schrijven werkt dus kennelijk niet.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:14

What's new? Alles in België is nodig aan onderhoud toe :+ De wegen, gebouwen etc. Gelukkig dat de ruiter en paard het goed maken natuurlijk!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:27

Ik zie het al: ons geld moet niet naar Afrika, maar naar België! :-)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:30

Maar alle gekheid op een stokpaardje: ik snap sowieso niet waarom mensen blijkbaar allemaal gevaarlijke voorwerpen op de ruiterpaden gooien? Dat de overheid het niet netjes houd is 1 ding, maar hoe komt die troep daar potverdrie?

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:36

Bo_Cassey schreef:
Ik zie het al: ons geld moet niet naar Afrika, maar naar België! :-)

hahahaha _/-\o_

Ik ben van nederland naar belgie verhuisd nu moet ik zeggen dat ik waar ik vandaan kwam in nederland je slechter kon buiten rijden dan hier, ware het niet dat ik dus idd maar ook 1 ruiterpad heb in buurt :+, wel een lang en breed maar met veel kuilen ook, echter een echt ruiterpad als dusdanig is niet want rijden dnek ik 10x meer mountainbikers dan ruiters en dan overdrijf ik niet :') wandelaars ook dus jah het is gewoon een gezamelijk pad, ik gebruik dus ook fietspaden anders kom ik nooit van A naar B zonder langs wegen te rijen waar ze asociaal met de auto rijden, zolang je alleen rijdt is op fietspaden goed te doen, immers ze kunnen altijd gemakkelijk langs je rijden, braaf paard wel een vereiste :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:12

Ik ken het pad dus wel en ik heb wel een idee wat er die mensen overkomen is. Als ik me niet vergis heb je daar een fietspad, met steentjes en daarnaast een "ruiterpad". Vol bulten en putten en vrij hoog gras, ligt idd wel vol rommel. Ze hebben nog geluk want hier en daar ligt gewoon prikkeldraad van de weides ernaast op het pad met gras overgroeid. Paard had goed zijn pezen over kunnen hebben.
Veel paden heb je helemaal daar niet in de buurt, dus het is dat of over de drukke weg ...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:18

wat ik niet begrijp....ik kijk altijd op de grond waar mijn paard loopt.Misschien ook uit gewoonte omdat het hier barst van de stukken rots en stronken.