http://www.knhs.nl
Nederlanders niet op podium van GP Calgary
De CN International Grand Prix van het 5 sterren concours op Spruce Meadows is gedoteerd met een miljoen Canadese dollars, waarvan een derde is gereserveerd voor de winnaar. Na de eerste ronde mogen de beste twaalf combinaties van start in de tweede manche. Daaronder Jeroen Dubbeldam met BMC Quality Time TN, Harrie Smolders met Exquis Walnut de Muze en Jur Vrieling met VDL Bubalu. In die tweede manche konden de drie Nederlanders geen vuist maken en eindigden als achtste, negende en als twaalfde.
Parcourcbouwer Leopoldo Palacios had voor de eerste manche een parcours ontworpen dat fair, technisch loodzwaar, hoog en breed was. Slechts één combinatie, de Amerikaanse Reed Kessler, wist met Cylana niet alleen foutloos maar ook binnen de tijd het parcours af te leggen. Jeroen Dubbeldam stuurde de schimmelhengst Quality Time TN zeer goed over het parcours en hij hoefden slechts één strafpunt voor het overschrijden van de tijd te accepteren. Deze voorlopige tweede plek deelde hij met de Fransman Roger Yves Bost met Nippon d'Elle en de 19-jarige Olivier Philippaerts uit België met Cabrio van de Heffinck. Jur Vrieling had in de driesprong de pech dat de opnieuw fantastisch springende VDL Bubalu net de bovenste paal van de middelste hindernis, een steilsprong, toucheerde, die dan ook prompt viel. Met vijf strafpunten verliet Vrieling de door duizenden toeschouwers omzoomde en met zon overgoten piste. Harrie Smolders deed het met Walnut de Muze rustig aan, noteerde een springfout en voegde daar twee tijdfouten aan toe. De laatste die zich bij het dozijn ruiters voor de tweede manche reed was de Amerikaanse Leslie Howard met Utah. Leon Thijssen wist zich met Tyson niet bij de kopgroep te rijden en eindigde met negen strafpunten op de 17de plek, die ook nog altijd goed is voor 3.500 Canadese dollars.
Dankzij een foutloze tweede manche, waarin nog meer dan in de eerste het springvermogen van de paarden werd getest, kroop Leslie Howard met de in Nederland gefokte Utah (Andiamo x Jus de Pomme) steeds verder omhoog in het klassement, om uiteindelijk als vierde te eindigen. Smolders voegde aan zijn totaal van zes strafpunten uit de eerste omloop daar nog eens negen aan toe en bleef steken op de negende plaats. Jur Vrieling, die een zeer goede uitgangspositie had om hoog te eindigen, kreeg op hindernis twee, een oxer onder de bomen, de schrik van zijn leven. "Ik had het gevoel dat Bubalu dacht dat het een steilsprong was in plaats van een oxer. Daardoor verkrampte hij boven de sprong en kregen we een hele vreemde landing. In die landing werd ik gelanceerd en kon ik te voet de piste verlaten", aldus Vrieling, die verder geen zinnige verklaring had voor deze val. Vrieling eindigde als twaalfde, samen met de Britse Tina Fletcher, die na een katachtige sprong van haar paard Hello Sailor de balans verloor en uit het zadel werd geworpen. Daarbij kreeg ze haar ene voet niet uit de stijgbeugel, waardoor ze naar de EHBO overgebracht moest worden. Daarna werd ze overgebracht naar het ziekenhuis waar een gebroken enkel werd geconstateerd.
Jeroen Dubbeldam was de laatste troef van Nederland en ook in de tweede manche sprong Qualty Time op een wijze die zijn naam eer aan doet. Heel veel vermogen, de nodige souplesse en een hele fijne techniek. Na een enorme triple bar moest een haakse wending naar links worden gereden op weg naar een fragiel ogende driesprong, die geheel in het wist was gestoken. In die wending kreeg Jeroen de hengst plotsklaps niet meer voorwaarts en ontstond een weigering. Na de hindernis opnieuw te hebben aangereden werd ook nog een fout op de middelste hindernis gemaakt, waardoor Jeroen terugviel naar de achtste plaats, die toch nog goed was voor 23.000 Canadese dollars. "Ik maakte op precies het verkeerde moment met mijn hand een verkeerde beweging, die ogenblikkelijk zwaar werd afgestraft. Echt heel jammer, want we waren op weg om foutloos te blijven", aldus Dubbeldam. Hij baalde nog meer toen hij zag dat Olivier Philippaerts met de zeer sterk springende Cabrio van de Heffinck ook in de tweede manche een strafpunt kreeg voor het overschrijden van de tijd. Rogier Yves Bost gooide twee balken uit de lepels, net als de Amerikaanse Reed Kessler, die daardoor van de eerste plek terugviel naar de vijfde plaats.
Met een totaal van twee tijdfouten ging de hoofdprijs van 335.000 Canadese dollars naar de Belgische ruiter Olivier Philippaerts met Cabrio van de Heffinck, voor de Amerikaanse Beezie Madden die met Simon (Mr.Blue x Polydox), voorheen gereden door Jeroen Dubbeldam, in de eerste manche tegen een springfout was aangelopen, maar in de tweede ronde foutloos wist te blijven. Het succes van de familie Philippaerts werd compleet gemaakt door vader Ludo, die met Challenge van de Begijnakker in de eerste ronde ook tegen een foutje was aangelopen, maar in de tweede de lei eveneens schoon wist te houden. Zijn tijd was echter iets langzamer dan die van Madden, waardoor Ludo Philippaerts als derde eindigde. Daarmee verdiende deze Belgische familie op deze opnieuw licht tropische zondag in Canada maar liefst 438.000,-- Canadese dollars.
"Ik ben sprakeloos", zegt een trotse vader in een interview met sporza.be. Olivier Philippaerts is pas de tweede Belg op de erelijst in Canada, na Jos Lansink. Met zijn 19 jaar is hij de jongste winnaar in de geschiedenis. Philippaerts kreeg twee keer een tijdstraf, maar tikte geen enkele balk aan. Dat was de sleutel van het succes. "Dit parcours was zo moeilijk, ik kan het niet geloven. Tijdens de wedstrijd ben ik rustig gebleven. Dat heeft geloond en het levert een prachtig resultaat op." Vader Ludo Philippaerts is in de zevende hemel. "Ik ben sprakeloos. Dit is zo'n moeilijke en zo'n zware jumping. En dan wint Olivier. Dit is eigenlijk ongelooflijk. Dit was een unieke week die we afronden met een unieke prestatie."
Uitslag Grote Prijs (1.60m):
1) Olivier Philippaerts (Bel) - Cabrio van de Heffinck (Cassini I x Calato) - 1 / 1 - 72.46
2) Beezie Madden (USA) - Simon (Mr. Blue x Polydox) - 4 / 0 - 69.06
3) Ludo Philippaerts 9Bel) - Challenge van de Begijnakker (Chellano Z x Palestro van de Begijnakker) - 4 / 0 - 70.11
8) Jeroen Dubbeldam (Weerselo) - BMC Quality Time TN (Quidam de Revel x Cantus) - 1 /11 - 80.99
9) Harrie Smolders (Hooge Mierde) - Exquis Walnut de Muze (Nabab de Reve x Chin Chin) - 6 / 9 - 72.98
12) Jur Vrieling (Holwierde0 - VDL Bubalu (Baloubet du Rouet x Nimmerdor) - 5 / eli.
17) Leon Thijssen (Baarlo) - Tyson (Numero Uno x Voltaire) - 9
klik hier voor de volledige uitslag.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-09-12 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: aangevuld met meer informatie > VN