Nederland derde in landenwedstrijd van Calgary

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nederland derde in landenwedstrijd van Calgary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 11:10

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Het Nederlandse team is derde geworden in Calgary
foto: Kelly_ann
Uiteindelijk werd het Nederlandse Oranje kwartet toch derde in de landenwedstrijd die zaterdag onder bijna tropische omstandigheden op Spruce Meadows bij Calgary werd verreden. Uiteindelijk, want na de tweede manche stond het Nederlandse team slechts op een vijfde plaats. De overwinning ging naar het Duitse team, terwijl de Ieren de tweede plek opeisten.

Het parcours dat Leopoldo Palacios had neergezet was lomp en zwaar, met een dubbelsprong die zo krap stond dat paarden er wel fouten op moesten maken. Dat resulteerde er in dat slechts één ruiter - Daniel Deusser uit Duitsland met Cornet d'Amour - beide manches foutloos wist te overwinnen. Vier ruiters bleven in de eerste ronde foutloos en nog eens vier in de tweede. Onder hen wel Jur Vrieling met VDL Bubalu. De landenwedstrijd vergde veel van de paarden en het lijkt nu niet waarschijnlijk dat de paarden die in beide manches van start zijn gegaan morgen nog veel kans hebben op een hoge klassering in de Grote Prijs.

Naast de, door veel ruiters bekritiseerde, dubbel maakte ook de driesprong de tongen los. Deze stond opgesteld onder de bomen, waardoor de schaduwwerking van deze bomen het foutloos springen van deze pittige driesprong extra lastig maakte.

In de eerste manche maakte de KWPN erkende hengst VDL Bubalu een foutje op de sloot, maar in de tweede ronde wandelde hij als het ware over het parcours. "De fout op de sloot moet ik me helemaal zelf aanrekenen", zei Jur Vrieling. "Ik moest als eerste van de Nederlanders van start gaan en tijdens het lopen heb ik de afstand van hindernis drie naar de sloot als 'een lange zeven' gelopen. Op hindernis drie kreeg ik een iets mindere sprong en landde kort achter de hindernis. Daarop heb ik gas gegeven, maar bij de sloot aangekomen moest ik in de laatste galopsprong gas terugnemen. Dat is dodelijk, want juist op een sloot moet je in de laatste galopsprong naar voren rijden. In de tweede manche heb ik die afstand behoudender gereden en toen paste het perfect. Wel balen, want zonder dat foutje in de eerste manche zouden we als tweede geëindigd zijn", vertelde Vrieling. Toch hoefde de Groninger dat zichzelf niet aan te rekenen, want zijn teamgenoten maakten ook fouten.

Harrie Smolders, die op vrijdagavond met Exquis Walnut de Muze de Six Bar winnend had afgesloten, kreeg nu een catastrofale sprong op de eerste hindernis. Deze hindernis, een oxer, moest recht tegen de zon in worden gesprongen, waardoor de inktzwarte schaduw ver voor de hindernis lag. Walnut vertrok meters te vroeg en landde midden in de oxer. "Volgens mij een taxatiefout die zich helemaal laat vergelijken met de fout van Eric van der Vleuten op de laatste dag van het EK in Madrid in 2011. Ik bleef gelukkig zitten en kon alles weer bij elkaar rapen en pakte Walnut het goed op. Op de uitsprong van de dubbel kregen we nog een fout, maar die dubbelsprong was een nekkenbreker. Steil en dan een oxer en dat heel kort achter elkaar. In de tweede manche kregen we een fout op een oxer en misschien reed ik daar net iets te flegmatiek naar toe. Verder bleef ze foutloos en alhoewel ik wel eens beter van start ben gegaan zijn we goed geëindigd", aldus Smolders.

Leon Thijssen (Baarlo) moest in de eerste manche maar liefst drie balken accepteren. "In de lijn naar de dubbelsprong stond er een Chinees ogende oxer. Daarop kreeg ik mijn eerste fout. Tyson tikte met de achterbenen de achterste paal eraf. Toen klopte mijn afstand niet meer en moest ik naar de dubbel toe een galopsprong extra maken. Op de insprong lukte, dat maar op de uitsprong ging het fout. In de tweede manche lukte het - alsof Tyson een boek had gelezen - tot de laatste hindernis. Vervolgens maakten we net als in de eerste manche een fout en als je me vraagt hoe we die fout kregen dan weet ik het echt niet. Beide malen kwam de fout voor mijn gevoel uit de lucht vallen", aldus Thijssen.

Jeroen Dubbeldam die met BMC Quality Time TN van start ging noteerde in beide omlopen een springfout. "Ook ik kreeg in de eerste manche op de uitsprong van de dubbel een fout. In de tweede manche ging het tot de laatste hindernis goed. Wat er daarna gebeurde kan ik niet helemaal goed terughalen. We kregen een vreemde kronkel in de lijn die ik wilde rijden, waardoor Quality Time de voorste paal eraf tikte. Voor de rest sprong de schimmel fenomenaal", aldus Dubbeldam.

Chef d'equipe Sven Harmsen liep na de eerste manche te balen. "We zijn van start gegaan en werden geplaagd door pech. De fout van Vrieling op de sloot en de crash van Smolders op de eerste. Daar tussendoor tikte Thijssen ook nog eens drie balken af. Dit paard was de gehele week uit vorm. In de tweede ronde zijn we sterk terug gekomen, maar meer dan een derde plaats zat er niet in, tenzij de Ieren nog een balkje extra hadden afgetikt".

Eerder op de dag stond er een wedstrijd met winninground op het programma, waarin de overwinning werd opgeëist door de Amerikaanse Beezie Madden met Coral Reef Via Volo. Zij verwees de Belgische ruiter Ludo Philippaerts met Denver van 't Goemanshof naar de tweede plek. Jeroen Dubbeldam werd met BMC Utascha SFN derde, terwijl Harrie Smolders met Regina Z vijfde werd.

In de Grote Prijs die morgen op het programma staat zijn alle Nederlandse ruiters startgerechtigd.

Bokker Kelly_ann was ter plaatse en heeft een aantal foto's gemaakt. Deze kun je hier bekijken.

Uitslag landenwedstrijd (1.60m):

1) Duitsland - 16 ($ 100.000)
2) Ierland - 22 ($60.000)
3) Nederland - 25 ($45.000)
- Jur Vrieling (Holwierde) - VDL Bubalu (Baloubet du Rouet x Nimmerdor) - 4 - 0
- Leon Thijssen (Baarlo) - Tyson (Numero Uno x Voltaire) - (12) / (4)
- Harrie Smolders (Hooge Mierde - Exquis Walnut de Muze (Nabab de Reve x Chin Chin) - 9 / 4
- Jeroen Dubbeldam (Weerselo) - BMC Quality Time TN (Quantum x Cantus) - 4 / 4
4) Groot-Brittannië - 27
5) USA - 28
6) Canada - 31
7) België
8) Zwitserland
9) Frankrijk

Uitslag springen winning round (1.50m):

1) Beezie Madden (USA) - Coral Reef Via Volo (Clinton x Heartbreaker) - 0 / 72.11
2) Ludo Philippaerts (Bel) - Denver van 't Goemanshof (Vigo d'Arsouilles x Heartbreaker) - 0 / 73.52
3) Jeroen Dubbeldam - BMC Utascha SFN (Lux x Indoctro) - 1 / 74.05
5) Harrie Smolders - Regina Z (Rex Z x Savoy Hanover) - 0 / 71.21