Ebeling: “Amerika heeft de boot gemist in de dressuursport”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ebeling: “Amerika heeft de boot gemist in de dressuursport”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 10:11

http://www.bokt.nl

De Amerikaanse dressuurruiter Jan Ebeling merkt in een interview met dressage-news.com op dat Amerika de boot heeft gemist. “We hebben niet de juiste dressuurpaarden om de scores te halen die er op de Olympische Spelen werden gehaald.” De 53-jarige Ebeling deed met de 15-jarige Oldenburgse merrie Rafalca (Argentinius x Raton x Rubinstein) mee aan de Olympische Spelen in Londen. Samen met Tina Konyot en Steffen Peters was hij onderdeel van het Amerikaanse team. Zij werden zesde en Ebeling slaagde er niet in om zich voor de Kür de kwalificeren.

Aangezien het paard Rafalca in eigendom is van Ann Romney, vrouw van presidentskandidaat Mitt Romney waren alle ogen in Amerika op Ebeling gericht. De druk was daarmee enorm. Diverse comedy shows konden het niet nalaten om grappen te maken over de dressuursport en de ballerina pasjes van de paarden met bijpassende jassen van de ruiters.

De Olympische Spelen hebben indruk gemaakt op Ebeling. “Alles was groot, enorm en overweldigend. We hadden genoeg voorbereiding met allerlei bijeenkomsten, maar er gebeurde zoveel dat ik het niet eens allemaal onthouden hebt. Er was enorm veel druk, zeker vanuit de media. Op de een of andere manier is het best leuk om in de spotlights te staan, maar het leidt ook af. Ik heb op een gegeven moment de telefoon niet meer beantwoord. Ik wilde mij focussen. Ik had niet het idee dat we onder de druk zijn gezwicht.”

Rafalca heeft momenteel een pauze. De combinatie heeft drie maal deelgenomen aan de wereldbekerfinale (2009, 2011, 2012), maar een vierde maal zit er waarschijnlijk niet in. Het is wel de bedoeling dat de merrie in Florida nog wordt uitgebracht op wedstrijden.

Jan Ebeling is van oorsprong Duits en woont al meer dan de helft van zijn leven in Amerika. Momenteel is hij met zijn familie woonachtig in Californië. “We lopen achter. Ik hoop dat er verandering in komt. Het beste dat we nu kunnen doen is jongere paarden aanschaffen en deze zelf trainen. Amerika moet naar de toekomst kijken en daarvoor hebben we paarden nodig die we van jongs af aan naar de top kunnen brengen. We hebben de ruiters en de technische know-how om deze paarden op te leiden. We hebben het eerder gedaan, we moeten weer op zoek naar kwaliteitsvolle jonge paarden. Hier gaat tijd in zitten.”

“Naast de paarden, moeten we ook naar Europa toe. Dat moet onderdeel worden van onze sport willen we beter worden. Het is niet voldoende dat de Europese juryleden hierheen komen. We moeten in dezelfde bak rijden als de beste ruiters in Europa.”

Ebeling verwijst naar het succes van Groot-Brittannië. Zij hebben de afgelopen paar jaar de sport via een financiële boost naar een hoger niveau getild dat er voor heeft gezorgd dat zij meerdere gouden plakken hebben binnen gehaald. Volgens Ebeling helpt de huidige Amerikaanse steun wel, maar is het slechts een druppel op een gloeiende plaat. De steun zou, volgens Ebeling, op grotere schaal moeten gebeuren. “We moeten met interessantere ideeën komen en daarnaast natuurlijk met geld om naar Europa te kunnen gaan. En we hebben de juiste paarden nodig. Wat we nu hebben is leuk, maar niet genoeg.”

Anoniem

Re: Ebeling: “Amerika heeft de boot gemist in de dressuursport”

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:39

Er is laatst toch net een geweldig jong paard naar Amerika verhuisd, van een bokker? De eerste stap is gezet. :D

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:03

denk dat de amerikanen alleen niet meer zo happig zijn om paarden aan te kopen en in te voeren gezien de economische crisis. Vind het nogal verkiezingspromotieachtig voor Romney.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:23

petraaken schreef:
denk dat de amerikanen alleen niet meer zo happig zijn om paarden aan te kopen en in te voeren gezien de economische crisis. Vind het nogal verkiezingspromotieachtig voor Romney.

Ja die indruk heb ik ook inderdaad. Ik vind het een weinig zeggend stukje waar nogal veel herhaling in komt. Maar ergens heeft hij natuurlijk wel een punt. :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:27

petraaken schreef:

En diezelfde Romney riep dat Londen nog lang niet klaar was voor de spelen, toch?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:43

Hij heeft misschien wel een punt maar als de mensen hun centen zien verdwijnen als rook dan gaan ze echt niet investeren in iets luxe als paarden. Ze zelf fokken doen ze daar ook te weinig omdat de dekgelden daar nog hoger liggen dan hier.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:45

Ik denk dat het ook komt omdat de paardesport in Amerika geen basis kent zoals de KNHS, het is echt een "elite" sport. Als het wedstrijdgeld drastisch omlaag zou gaan, zou de USDF (is de KNHS in Nl.) in mijn ogen veel groter worden en meer geld opbrengen en veel meer bekendheid krijgen bij het grote publiek. Hierdoor kan de dressuur zich ook beter ontwikkelen voor ruiter en paard want door de hoge kosten gaan veel talenten niet op wedstrijd.

Dit geld zou gebruikt kunnen worden om meer Europese trainers naar de USA te krijgen en de paardensport in het algemeen te promoten.

http://www.usdf.org/about/about-dressag ... essage.asp
http://forum.equisearch.com/forums/t/5044.aspx

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:50

Hoppa, investeren in Europa en in het speciaal Nederland! :D Hier hebben we absoluut de paarden.
Echter waar het aan schort is de afkeer van de manier van rijden die de paarden naar dergelijk niveau brengen. Hun denkwijze van paarden africhten loopt voornamelijk nog achter. Zolang ze dit niet accepteren cq. er open voor staan, dan zullen we successen ook uitblijven.

Uiteraard zijn er meer wegen naar Rome, maar koop niet alleen de paarden uit Europa, maar kijk ook naar hoe de paarden er worden afgericht en sta ervoor open dit ook te leren.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 19:00

petraaken schreef:

Alsof onderdeel zijn van een (door de buitenwereld gezien als) elitaire sport goed is voor je campagne. :n

Romney heeft veel kritiek gehad op zijn levenswijze. Het was niet voor niets dat hij niet in Londen was. Zoiets kun je je niet permitteren met een kandidaat als Obama tegenover je.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:54

Ik kan het niet helemaal eens zijn met dat stuk. Ik denk dat ze in het verleden veel goede paarden hebben gekocht en nog kopen. Ik denk alleen dat veel niet helemaal goede paarden er ook naartoe zijn verhuist voor teveel geld. Ik herinner me nog een zaak met Reesink en Spielberg paard was toen 230.000 dollar geloof ik.

De dressuursport is niet goed georganiseerd en te elitair Het hangt van los zand aan elkaar en is ook niet groot. Kijk naar de springsport die is wel groot en succesvol. Neem de hunter competitie daar zijn leuke competities in met mooie prijzen daar kunnen wij zelfs nog wat van leren.

Het is heel makkelijk op te zetten inventariseer eerst wat je hebt, ga daarmee aan de slag. Selecteer jonge paarden en jonge ruiters en vlieg goede instructeurs in uit Europa die normaal betaald worden. Amerika moet investeren in trainen in het buitenland Kijk naar de Russen, Arabische en Spaanse ruiters ik kom ze vaak tegen in Nederland Duitsland en België. Ze hebben hun paarden hier en trainen hier en doen ervaring op hier. de Amerikaan dacht het wel ff te doen we importeren wel een paar goede paarden en we gaan aan de slag. Ik geloof daar niet in Wij Noord Europeanen hebben zoveel ervaring in fokken, trainen en opleiden dat kan je niet een op een kopiëren

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 03:01

De hunter competitie heeft inderdaad leuke prijzen maar het inleggeld is er ook naar zie bv. deze price list

http://www.hjam.net/pdf/prize_list.pdf

voorbeeld uit deze prijslijst
$5000 USHJA National Hunter Derby - Week 3 ONLY- In order for National Hunter Derby points to be awarded, riders
must complete a USHJA Exhibitor Declaration Form. If the Exhibitor Declaration Form is not complete and submitted to the show
office at the time of entry or at least one hour prior to the start of the class riders will not receive points for the National Hunter
Derby. Two rounds-Classic and Handy. Fences 3’ with options at 3’5”. Formal attire per HU 126. Full specs may be downloaded
at HJAM.net. Entry Fee $250 USHJA Fee additional $25. Money distribution: 30% for 1st, 22% for 2nd, 15% for 3rd, 10% for
4th, 7% for 5th, 6% for 6th, 5% for 7th, 5% for 8th

Inleggeld $ 250 excl. alle andere fees voor zo'n show (office fee / stabling etc./ of je moet soms zelfs parkeergeld betalen voor je trailer voor de dag als je geen stal huurt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:50

Ik denk niet zozeer dat het aan de paarden ligt die ze in Amerika hebben rondlopen, eerder aan de kennis van de ruiters.
Een goed ruiter kan een "leuk" paard naar ongekende hoogte brengen.
Een matig ruiter kan een goed paard niet daar naartoe rijden waar hij kan komen.
Alleen maar naar het paardenmateriaal wijzen is flauw en getuigd niet van zelfkennis.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:44

Ik woon al een tijd in Amerika en ik denk dat het ook ligt aan het niet kunnen verdragen van kritiek. Er zijn hier veel instructeurs die in mijn ogen veel "te netjes" les geven. Everything needs to be smoothed out als er les wordt gegeven. Mocht de ruiter roch gefrustreerd raken, laten ze de trainer erop als ze het niet kunnen of willen. De trainer gaat er dan ook altijd op, dat is denk ik 1 vd grootste problemen, ruiters zouden vaker zelf even moeten doorpakken. Dan kun je inderdaad een mooie warmblood importeren maar je moet het nog kunnen en leren rijden. Voor mij wat het moeilijk om aan een instructrice te komen die mij wil verbeteren. Ook de trainsters nemen les van trainsters die ook weinig kritiek leveren. Dan kom je niet veel verder in miijn ogen.