Sportpsychologie: een must voor wedstrijdruiters (1/3)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Sportpsychologie: een must voor wedstrijdruiters (1/3)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 08:06

http://www.paardenlifestyle.com/

Het mentale aspect bij paardrijden is eigenlijk net zo belangrijk als de africhting van je paard. Je kunt je paard thuis nog zo goed getraind hebben en je management om je paard heen nog zo goed voor elkaar hebben, door wedstrijdspanning kan het zo zijn dat je alsnog niet de score haalt die mogelijk was geweest. We vinden het tegenwoordig dus heel normaal dat topruiters mental coaching krijgen om er voor te zorgen dat ze optimaal kunnen presteren in de ring. Maar na een presentatie van sportpsycholoog Sanne Beijerman gevolgd te hebben, kwam ik er achter dat mental coaching eigenlijk voor alle wedstrijdruiters geschikt is. Want waarom wel wekelijks geld uitgeven aan les om de africhting van je paard te verbeteren en geen cursus volgen om er voor te zorgen dat je zelf ook optimaal kunt presteren?

Sanne Beijerman gaf op de mooie accommodatie van Petri Bax een presentatie en korte workshop over sportpsychologie aan de finalisten van de MacRider Cup uit het team van coach Maarten van Stek. De finalisten moeten namelijk op 25 augustus de finale van de MacRider Cup rijden en het is van belang dat ze dan optimaal kunnen presteren. Sanne legde in haar presentatie een aantal aspecten uit die van pas komen om je goed te kunnen concentreren op een wedstrijd. En ondanks dat ze maar een uur de tijd had, gaf ze nuttige tips die je direct kunt toepassen in je wedstrijdvoorbereiding en op de wedstrijd zelf.

Sanne heeft zelf ervaren wat er mis kan gaan als je last hebt van wedstrijdspanning. Sanne is zelf dressuuramazone en op één van haar eerste NK’s ging zij als favoriet van start. Dit gaf zo veel extra druk en spanning, dat de proef uiteindelijk helemaal mis is gegaan en Sanne een-na-laatste is geworden. Dit was voor haar een keerpunt in haar carrière.

Sanne besloot onderzoek te gaan doen naar sportpsychologie en mental coaching binnen de dressuursport.

Lees hier meer.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:15

Kan niet vaak genoeg gezegd worden! :D

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:50

De doorverwijslink doet het niet.

Sammie

Re: Sportpsychologie: een must voor wedstrijdruiters (1/3)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 08:55

Later vandaag maar even proberen. De link klopt, maar de hele website geeft geen reactie. :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:38

Een must voor iedere wedstrijdruiter...
Maar wat kan het dan toevoegen als je geen spanning of stress hebt op concours?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:40

schoentje schreef:

Dat je je dan beter kan concentreren op je wedstrijd denk ik, dan dat je
gespannen bent door het hele wedstrijdgebeuren zelf :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:06

Omdat veel ruiters denken niet gespannen te zijn maar het stiekem toch wel zijn. Het helpt ook om je concentratie te verbeteren en je bewuster te zijn van wat er met je geest gebeurt in een wedstrijd-situatie. En niet enkel in de proef maar ook tijdens het losrijden.
Ook voor ruiters die niet gespannen zijn op wedstrijd is mental coaching een hele mooie aanvulling vind ik. :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:22

Op zich lijkt me dat mental coaching voor wedstrijdruiters zeker wel interessant, maar voor zo ver als ik uit bovenstaand artikel begrijp (heb de site nog niet bekeken) is dit vooral gericht op wedstrijdspanning. Of begrijp ik dat verkeerd?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:28

Dat lijkt in het artikel zo inderdaad maar de mental coaching die ik heb gehad, ging eigenlijk maar heel beperkt in op spanning. Eigenlijk enkel toen één van mijn collega-ruiters vroeg hoe dat nu precies zat. Maar daar voor ging het vnl over hoe onze geest werkt op het wedstrijd-terrein.

Hoe we kijken, inschatten waar we welke figuren zullen gaan rijden en waar we op letten tijdens het losrijden. Ik zal eens kijken of ik het documentje nog op mijn pc heb staan. :) moment!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:42

Ayasha schreef:
Dat lijkt in het artikel zo inderdaad maar de mental coaching die ik heb gehad, ging eigenlijk maar heel beperkt in op spanning. Eigenlijk enkel toen één van mijn collega-ruiters vroeg hoe dat nu precies zat. Maar daar voor ging het vnl over hoe onze geest werkt op het wedstrijd-terrein.

Hoe we kijken, inschatten waar we welke figuren zullen gaan rijden en waar we op letten tijdens het losrijden. Ik zal eens kijken of ik het documentje nog op mijn pc heb staan. :) moment!

Als je hem kan vinden, zou ik hem indd graag willen zien! Altijd interessant!

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:44

Oh, hier ben ik echt nieuwsgierig naar.
Op wedstrijd ben ik op van de zenuwen. Afgelopen weekend kreeg ik mijn blouse niet eens dicht door de trillende handjes :+
Mijn paard (natuurlijk een Arabier met antennes van hier tot Tokio) voelt dit als geen ander en maakt er meestal een compleet feestje van *\o/*
Dus als er iets is om mijn zenuwen in bedwang te houden (behalve drugs en alcohol :P :+ ) dan teken ik daarvoor _/-\o_ :j

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:47

Judith_VB schreef:
Oh, hier ben ik echt nieuwsgierig naar.
Op wedstrijd ben ik op van de zenuwen. Afgelopen weekend kreeg ik mijn blouse niet eens dicht door de trillende handjes :+
Mijn paard (natuurlijk een Arabier met antennes van hier tot Tokio) voelt dit als geen ander en maakt er meestal een compleet feestje van *\o/*
Dus als er iets is om mijn zenuwen in bedwang te houden (behalve drugs en alcohol :P :+ ) dan teken ik daarvoor _/-\o_ :j

hahah jaa dat is wel vervelend indd.
Ik heb het meer van te voren, zodra ik erop zit is het 'weg'. Terwijl je weet
dat je het kan maar dan denkt dat alles gaat mislukken en er net dít of dát gebeurd.
Gelukkig gaat het grootste gedeelte weg als ik er op zit, maar fijn is het niet nee..

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:30

Niet alleen voor wedstrijdruiters is mental coaching werkzaam, ik help bijvoorbeeld ook veel ruiters met angst :)

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:51

Interessant artikel! Ik heb op wedstrijden ook vaak last van spanning. Blijft lastig om dat goed onder controle te houden.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:01

Ik rijd nooit wedstrijden omdat ik bij het idee alléén al bloednerveus wordt... #ergveellastvanfaalangstofsodenkik :o.

Idee voor een HE clinic ;)?

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:11

Erretje schreef:
Ik rijd nooit wedstrijden omdat ik bij het idee alléén al bloednerveus wordt... #ergveellastvanfaalangstofsodenkik :o.

Op HE worden al clinics gegeven over sportpsychologie. Alleen niet door Sanne maar door Inga Wolframm :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:15

Dit is niet alleen belangrijk voor óp het paard, maar ook voor náást je paard. Met grondwerk etc. is de stabiele psychologische basis namelijk ook erg belangrijk! En wat denk je van paarden die niet goed zijn opgevoed? Dat ligt ook (deels) in de psyche van de eigenaar die over zich heen laat lopen en vaak clueless is hoe dit aan te pakken.

Interessant artikel in elk geval!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:54

nacho_lein schreef:
Erretje schreef:

Op HE worden al clinics gegeven over sportpsychologie. Alleen niet door Sanne maar door Inga Wolframm :)

Het achterliggende idee is dat je als faal-angsthaas een training krijgt en uiteindelijk een rondje op het HE terrein maakt tijdens het Event, net als bij bijvoorbeeld bij de oproep voor de hopeloze laadgevallen :D .

Maar zeker goed om te weten denk ik voor de lezers van dit Topic die geïnteresseerd zijn dat er iemand op HE is zodat je daar je vragen kunt stellen :) .

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 18:33

Vanochtend was de website even "down" maar hij doet het gewoon weer. Was een beetje uit mn jasje gegroeid en het internetpakket even een upgrade gegeven! :+

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:45

ook als je geen spanning ervaart en het idee hebt dat het al lekker gaat op wedstrijd (of gewoon met rijden) zul je nog versteld staan, wat je nog allemaal kunt verbeteren om zelf een betere ruiter te worden door mental coaching en om nog beter te leren communiceren en rijden met je paard. Je kunt altijd nog verbeteren en nooit uitgeleerd!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:55

Sanne Beijerman is een absolute Topper! Heb de eer gehad om ook een tijd door haar te mogen worden begeleid en dat was voor mij absoluut een keerpunt! Heel erg confronterend af en toe maar ook zeker heel erg nuttig.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 19:49

@Orion456: Helemaal waar!
Ik wil geen harde reclame maken maar jullie wel subtiel ( :D ) uitnodigen om op de link in mijn onderschrift te klikken! Ik geef gratis rapporten met simplele technieken om zelf aan de slag te gaan met allerlei situaties in de paardensport!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:22

orion456 schreef:
ook als je geen spanning ervaart en het idee hebt dat het al lekker gaat op wedstrijd (of gewoon met rijden) zul je nog versteld staan, wat je nog allemaal kunt verbeteren om zelf een betere ruiter te worden door mental coaching en om nog beter te leren communiceren en rijden met je paard. Je kunt altijd nog verbeteren en nooit uitgeleerd!

Precies. :)
Zo had ik pas een coachklant die zei 'Toen ik hier kwam dacht ik, mwa, ik pak dit ene ding aan en verder niets want alles gaat goed, maar nu kan ik zeggen dat alles nog veel beter gaat! Ik heb op elk vlak van mijn leven iets aan de coaching, dat had ik nooit verwacht.'

Hij geeft les op de universiteit en dacht nooit last van spanning te hebben, maar hij zegt nu ook dat zijn college's veel beter gaan. De studenten zijn enthousiaster en hij is nog meer tevreden na zijn college.

Mentalcoaching is ontzettend onderschat.
We poetsen onze tanden 2 keer per dag, we gaan naar de sportschool.
We eten voldoende fruit en groente, we brengen zelfs onze auto op tijd naar de garage en de APK keuring, maar onze mentale gesteldheid, dat moet vanzelf gaan.
Maar dat gaat het natuurlijk niet, ook daar moeten we bewust mee bezig zijn en bewust 'onderhouden'.
Het is echt een ondergeschoven kindje, en dat vind ik ontzettend jammer.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:43

schoentje schreef:

Heel veel.
Als je een goede coach hebt kan hij/zij meerdere vlakken 'aanpakken' dan spanning of stress.
Emotie-management, faalangst, bewijzingsdrang, rusteloosheid, etcetcetc.
Ik ben van mening dat het belangrijk is om bewust te zijn van je mentale gesteldheid, en deze niet ''voor lief'' te nemen en te denken dat het allemaal vanzelf gaat.

Behalve spanning en stress kan het dus zeker nog meer toevoegen.
Ik denk dat bewust omgaan met je mentale gesteldheid zelfs een must is voor iedereen.
Dat wil niet zeggen dat iedereen naar een coach o.i.d. moet. :)