Raf Kooremans acteert ijzersterk in Breda

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Raf Kooremans acteert ijzersterk in Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 18:14

www.knhs.nl

In de internationale drie sterren eventingwedstrijd die tijdens Outdoor Brabant in Breda werd verreden acteerde Raf Kooremans met zowel Cavalor Chase The Moon als met Cavalor Telstar zeer sterk. Met Chase The Moon legde Kooremans beslag op de derde plek, terwijl hij met Telstar vierde werd. In de twee sterren wedstrijd werd Jan van Beek derde met Winston, terwijl Tim Lips met Akarlos vijfde werd. Zeer veel publiek genoot van twee zeer interessante wedstrijden, die onder ideale weersomstandigheden werden verreden.

Er was een wereld van verschil tussen de twee wedstrijden. De twee sterren cross was zonder meer mooi en overal uitnodigend gebouwd. De drie sterren wedstrijd was fair, maar eiste veel van de rijkunstige vaardigheden van de ruiters. Daardoor bleek deze drie sterren cross er één te zijn die als een echte drie sterren wedstrijd gekwalificeerd mocht worden. De technische zwaarte van de cross kwam onder andere heel mooi tot uiting op de eerste watercombinatie. De combinaties moesten over een op zijn kop liggende roeiboot de vijver inspringen en dan wachtte een smalle hindernis in het midden van die vijver. Veel combinaties bleken niet in staat om hun paard passend bij dat hindernisje te brengen, waardoor hun paard in plaats van er overheen te springen er langs liep.
Dat overkwam onder andere Rabo Talent van het Jaar Elaine Pen met Undercover. Haar Olympische collega Tim Lips kwam hier met Wadolca als enige ten val, omdat Tim de afstand tussen beide obstakels fout inschatte. Ook in het verdere verloop van de cross kregen de paarden en ruiters de nodige problemen te verwerken, waardoor uiteindelijk ruim een dozijn paarden de eindstreep niet haalde. Daaronder ook Elaine Pen met haar andere paard Dostowjeski. Na twee weigeringen besloot de amazone de strijd te staken.

Raf Kooremans was na afloop van de wedstrijd zeer goed te spreken. "Ik reed met beide paarden een hele goede dressuurproef. Normaal is Telstar iets beter, maar nu was Chase The Moon ook zeer actief. Mijn echtgenote was van mening dat beide proeven volstrekt gelijk aan elkaar waren. Opvallend genoeg dacht de jury er net zo over en waardeerde beide proeven exact gelijk. Daardoor eindigde ik met beide paarden na de dressuur op de derde plaats in het tussenklassement", vertelde Kooremans, die in het afsluitende springen met beide paarden tegen een springfout aanliep. "In de cross ben ik met deze twee paarden nergens tegen problemen aangelopen. Eigenlijk ging het heel gemakkelijk. Dat komt mede omdat mijn beide paarden voldoende ervaring hebben. Toch vond ik de cross niet eenvoudig, mede door de vele wendingen. Tijdens de eerste verkenning van de cross vond ik de cross ook qua bouw zwaarder dan in voorgaande jaren. Dat mocht ook, want er stond hier wel een wedstrijd die op drie sterren niveau was uitgeschreven. Daar kon ik met mijn paarden niet ongelukkig mee zijn. Aan de andere kant denk ik dat een cross op dit niveau ook niet veel zwaarder dient te zijn", vertelde Kooremans. Of hij zich nu ook direct tot één van de favorieten rekent voor de military van Boekelo die volgende maand op het programma staat reageerde hij terughoudend. "Telstar loopt nog een wedstrijden in Waregem en krijgt dan vakantie tot het voorjaar en Chase The Moon rijd ik in Boekelo. In Boekelo zal ik eerst net zo'n goede dressuurproef moeten rijden als hier. Dan zal ik een foutloze cross moeten rijden en de tijd bij benadering moeten halen, om vervolgens ook nog eens foutloos te springen. Als dat allemaal lukt kan ik mij in de kop van het klassement nestelen, maar dan moet alles honderd procent mee zitten".

Ook Alice Naber-Lozeman kon terugkijken op een sterke wedstrijd. Met Peter Parker reed ze een goede dressuurproef, waarna ze zesde stond. In het springen noteerde de amazone een springfout en in de cross hoefde Alice alleen strafpunten te accepteren voor tijdsoverschrijding. Daarbij was opvallend dat niemand de cross binnen de tijd wist te rijden. Daardoor eindigde Lozeman als tiende en dat was net iets beter dan Jan van Beek met Rinus, die 15de werd.
In de drie ster ging de overwinning naar de Fransman Mathieu Lemoine met Petrus de la Triballe. Een paard dat als zesjarige reeds wereldkampioen werd bij de jonge eventingpaarden en die over een enorme galoppade beschikt. Petrus dekt enorm veel bodem en ook al lijkt hij op het oog niet snel te galopperen, toch gaat hij verschrikkelijk hard. De Italiaanse Mattia Luciani eindigde als tweede met Horseware's Parko. Zij behaalde na drie onderdelen exact hetzelfde puntentotaal als Kooremans, maar wist de optimale tijd van de cross van deze twee het dichtst te benaderen: Luciani noteerde 1.6 strafpunt voor het overschrijden van de tijd, terwijl Kooremans zes strafpunten moest accepteren. Dan zegt het reglement dat de combinatie die het dichtst de optimale tijd in de cross heeft benaderd hoger wordt geplaatst in de uitslag.

In de twee sterren wedstrijd werd slechts één combinatie geëlimineerd en wisten twaalf combinaties binnen de tijd te blijven. Jan van Beek wist met de imponerend springende en galopperende Winston derde te worden, terwijl Tim Lips met Akarlos vijfde werd. De overwinning ging naar de Britse Emma Humphrey met Zeus, die na haar derde plaats in de dressuur met een score van 38.90 p. daar in het verdere verloop van de wedstrijd niets aan toe behoefde te voegen. De Italiaanse Constanza Mantici, die na de dressuur tweede stond met Educau, wist deze plaats ondanks een minieme overschrijding van de tijd in de cross vast te houden. Jan van Beek, die met Winston de winnende dressuurproef reed, noteerde in het springen een foutje, waardoor hij terugviel in de eindstand naar de derde plek.

Uitslag CIC 3*:

1) Mathieu Lemoine (Fra) - Petrus de la Triballe - 51.60
2) Mattia Luciani (Ita) - Horseware's Parko - 54.10
3) Raf Kooremans (Turnhout B.) - Cavalor Chase The Moon - 54.10
4) Raf Kooremans - Cavalor Telstar - 56.10
10) Alice Naber-Lozeman (Biddinghuizen) - Peter Parker - 65.40
15) Jan van Beek (Rijsbergen) - Rinus - 70.30
17) Tim Lips (Made) - Skorpio - 73.90

Uitslag CIC 2*:

1) Emma Humphrey (Eng) - Zeus - 38.90
2) Costanza Mantici (Ita) - Educau - 39.70
3) Jan van Beek (Rijsbergen) - Winston - 42.70
5) Tim Lips (Made) - Akarlos - 45.60

laulau85

Re: Raf Kooremans acteert ijzersterk in Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:51

Het was inderdaad super weer en heerlijk om langs de kant te kijken! Heb er weer van genoten!

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:02

Was inderdaad erg leuk om te zien! Tim heeft helaas wel een klaplong overgehouden aan zijn val. Zat toevallig bij de springpiste met crosshindernissen te wachten toen omgeroepen werd dat hij ten val was gekomen bij de waterbak. Jammer, hopelijk hersteld hij snel.