Aantal pony's sterk afgenomen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Aantal pony's sterk afgenomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 14:12

http://www.levendehave.nl / cbs

Het aantal paarden en pony's in Nederland is in drie jaar tijd afgenomen van 144.924 naar 137.226. De grootste daling doet zich voor bij de pony's.

Uit cijfers van het CBS blijkt dat er sinds 2009 ruim vijfduizend minder pony's worden gehouden. Het aantal volwassen paarden is met tweeduizend gereduceerd. Het aantal houderijen met pony's en paarden nam de afgelopen drie jaar met ruim 1700 af.

Vergeleken met 1985 is er sprake van een daling met ruim vijfduizend houderijen. Toen telde Nederland 19.483 houderijen met paarden en pony's. Nu zijn dat er 14.065. Het totaal aantal paarden en pony's bedroeg destijds 62.075. Dat aantal is sindsdien meer dan verdubbeld.

Anoniem

Re: Aantal pony's sterk afgenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:12

Dat is een goed teken!!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:13

en waar zijn al die paarden en pony's naar toe? overleden of verkocht naar het buitenland?
zijn alle veulens van dit jaar er al bij gerekend?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:20

Hmmm, dat zijn er toch 7.500?? Of ben ik nu gek?

Nouja, ik vind het ook een goed teken, en met jaartal erbij is het ook goed te verklaren. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:24

Ruim 5000 pony's en 2000 paarden is samen 7500. Dat klopt als een bus.
Gevolg van de recessie, lijkt me. Meer paarden naar de slager, wegens niet meer kunnen betalen, overleden paarden niet 'vervangen' door een nieuw paard, minder gefokt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:29

Oooh ja, nu lees ik het goed!

Ik denk dat de voornaamste reden is dat er niet meer zoveel gefokt wordt. De slager is teveel taboe volgens mij.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:45

Janine1990 schreef:

Ik denk dat de voornaamste reden is dat er niet meer zoveel gefokt wordt. De slager is teveel taboe volgens mij.

Dat laatste betwijfel ik, als ik hoor hoeveel werk zij de laatste jaren juist WEL hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:48

Oké, ja daar weet ik verder ook niets van hoor. Maar als ik soms hier zie wat een taboe het is. En als je eens op de bokt markt of op marktplaats kijkt, wat voor oude of zieke paarden nog te koop worden aangeboden. Was meer daarop dat ik mijn uitspraak heb gebaseerd hoor.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:03

let wel: dit gaat alleen over geregisteerde paarden en pony's, nog steeds is meer dan de helft van de Nederlandse paarden en pony's niet geregistreerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:08

Janine1990 schreef:

De slager is enkel taboe op bokt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:06

Bedoel je met gerigisteerd dat ze een paspoort hebben ?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:31

Asyaa schreef:
Janine1990 schreef:

De slager is enkel taboe op bokt.

Idd, wij hebben gewoon een koeienboer om de hoek wonen die overal goedkope paarden opkoopt om vet te mesten en dan naar de slacht te brengen. Dus gebeurd gewoon hoor.

Maar ik geloof idd dat er minder wordt gefokt, dat is toch iig wat ze zeggen bij de stamboeken.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:01

ben bang dat er nog steeds heeeel veel veulens geboren worden die niet geregistreerd worden. Hoevaak lees je niet, nog niet gechipt ed. ze verhuizen gewoon zonder iets van de 1 naar de ander. Wat niet gemeld wordt wordt ook niet geteld en de controle is minimaal als je niet in de sport zit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:07

Maar zou het aantal niet-geregistreerde paarden en pony's stijgen, denken jullie?

Of zou de daling van het aantal geregistreerde paarden en pony's een goede vergelijking zijn?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:16

Hier is het aantal in 3 jaar juist van 0 pony's naar 7 gegaan :')

Janine1990, ik denk dat het aantal niet geregistreerde pony's(!) gaat toenemen. Ik hoor dit laatste jaar vooral dat er steeds meer fokkers zijn die de hengstveulens gewoon niet meer laten chippen en er ook geen papier bij aanvragen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:19

Ik denk dat het stijgt, kosten he, en omdat de controle eigenlijk nihil is komt men er makkelijk mee weg.
Ga eens spontaan bij een weilandje ponys scannen.. ben bang dat alleen de ponys met stamboek een chip hebben en dus geregistreed zijn. Kijk voor de lol eens hier op boktmarkt of marktplaats. Hele kuddes zonder chip :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:22

Pony's.
Ik denk dat vooral het gebrek aan handel hier de oorzaak van is.
Je wilt niet weten hoeveel pony's in handen waren van oude boertjes die er met een dozijn naar de markt gingen om daar gezellig wat te handje klappen om daarna met een zakcentje en wederom een dozijn (andere) pony's weer naar huis te gaan.
Ik denk vooral dat die ponyhouders hebben opgeruimd.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:53

ik denk dat die oude boertjes al een tijd geleden gestopt zijn. Mijn mening is dat de categorie.. OOHH leuk een veulentje.. nu een jas uitdoet. Want je kids vertellen dat mini naar de slacht gaat omdat je m niet aan de straatstenen kwijt raakt is natuurlijk niet gaaf. Houden kan ook niet, want geld voor een castratie ,chip of enting kan er niet af.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:06

Ik geloof er niks van.

Ik zie nog steeds heel veel ponyveulentjes rondlopen. Er worden zat genoeg raak gefokt hoor.

Er wordt niet genoeg geregistreerd en echt doorgegeven etc.

Dat de slachters meer paarden/ ponys binnenkrijgen in NL is alleen maar goed, want liever dat dan dat ze naar het buitenland gaan voor de slacht.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:20

Er wordt nochtans steen en been geklaagt door de stamboeken dat er heel wat fokkers de laatste jaren niet dekken. Wij hebben ons laaste veulen ook al 4 jaar geleden gehad. Daarna niets meer laten dekken;

Xantia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:27

het gaat de goede weg op, er wordt minder gefokt en iedereen begint te beseffen dat de aankoop maar een fractie is van de kostprijs
/3

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:48

Vergeet ook niet paarden die zijn overleden, maar nog steeds staan geregistreerd. Blijf me toch verbazen dat 'goede' paarden (en ook zeker sport ponys) moeilijk zijn te vinden, en dan heb ik het niet over groene paarden, maar al jonge afgerichte paarden.
Export cijfers zijn ook toegenomen, ook van invloed op deze cijfers.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:47

Lijkt me inderdaad dat de niet-geregistreerde paarden/pony's toenemen. Waar ze alle vijfduizend heen zijn gegaan, Joost mag 't weten...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 00:04

Xantia schreef:
het gaat de goede weg op, er wordt minder gefokt en iedereen begint te beseffen dat de aankoop maar een fractie is van de kostprijs
/3

Of er minder gefokt wordt betwijfel ik. Dat er minder paspoorten aangevraagd worden is duidelijk, maar dat zegt weinig over het werkelijke aantal paarden en pony's in Nederland. Aantal in dit artikel is ong. 1/3 van de schattingen? van 400.000 paarden die in andere artikelen voorbij komen. Ergens klopt er dus iets niet.
agerrits schreef:
Vergeet ook niet paarden die zijn overleden, maar nog steeds staan geregistreerd. Blijf me toch verbazen dat 'goede' paarden (en ook zeker sport ponys) moeilijk zijn te vinden, en dan heb ik het niet over groene paarden, maar al jonge afgerichte paarden.
Export cijfers zijn ook toegenomen, ook van invloed op deze cijfers.

Vervuiling van de bestanden dus.
Investeren in opleiding loont niet meer, waardoor er op een ander stuk van de markt juist tekort is.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 04:13

het cbs haalt alleen getallen op uit bedrijfgegevens voor deze telling, hierin zitten dus alleen de paarden, die ingevuld zijn op het formulier voor de landbouwtelling en verder zijn er nog gegevens vanuit paardenhouderijen die als bedrijf gezien worden voor de mestwet.

de rest van de particulier gehouden paarden blijft dus onzichtbaar. zouden ze uitgaan van puur het aantal uitgegeven paspoorten, dan kom je zeer waarschijnlijk hoger uit, maar ook niet erg betrouwbaar, want er wordt slecht afgemeld, plus niet ieder paard heeft al een paspoort.

het blijkt steeds weer dat alle cijferbronnen heel lastig te koppelen zijn, een paard kan in meer bronnen voorkomen, dus echt zuiver is lastig, tot ze eens echt werk maken van registratie op naam.

de schatting staat dus voor het werkelijk aantal paarden tussen de 400.000 en 500.000 stuks.

dus janneke met haar 10 shetjes op een eigen of gepacht stukje land, die maar raak fokt, zit hier gewoon niet in meegerekend en pietje met 6 kapitale springpaarden aan huis ook niet. je kunt er dus eigenlijk erg weinig mee met dit soort cijfers. je zou hooguit kunnen concluderen dat je van dit aantal paarden weet waar ze uithangen, maar welke paarden het zijn wordt nergens bijgehouden. omdat ook het aantal bedrijven wordt bijgehouden kun je ook nog zien of het er meer of minder worden per bedrijf.