http://www.horseandcountry.tv/news/2012/08/28/irish-jockey-wins-worlds-longest-race / http://www.bokt.nl
De Mongoolse Derby die 1.000 kilometer lang is en door moerasland, bergen en zandduinen gaat is gewonnen door een Ier. Nummer twee is ook een Ier. Donal Fahy en Richard Killoran. De opbrengst gaat naar een goed doel, het Injured Jockey Fund (IJF), een fonds dat jockeys steunt als zij gewond raken. Beide ruiters zijn na een ernstige verwonding door dit fonds geholpen. Fahy brak zijn rug, Killoran verwondde zijn kaak ernstig, waardoor zijn gebit gerestaureerd moest worden.
De Mongoolse Derby is gebaseerd op een oud postsysteem van Genghis Khan, in zijn tijd (circa 1300) reden paarden door het hele rijk zodat hij op de hoogte bleef van wat er gebeurde. De tocht duurt gemiddeld tien dagen en de ruiters rijden gemiddeld 14 uur per dag paard. Om de 40 kilometer krijgen ze een nieuw paard door een lokale nomadenstam.
Fahy was een tijd lang de tweede ruiter, maar haalde tijdens de laatste fases van de race de nummer één, Barry Armitage uit Zuid-Afrika in. Daarmee werd Fahy onbetwist nummer één. Armitage eindigde op de tweede plaats, maar omdat zijn laatste paard kreupel was kreeg hij twee strafuren. Daarmee viel hij gelijk uit de top drie. De oorspronkelijke nummer drie, Richard Killoran werd daarmee tweede.
“Ik had niet verwacht te winnen, maar we waren hier ook weer niet gekomen om slechts een nummer te zijn. Het was een spannende week waarin ik de Zuid-Afrikaan heb achtervolgt. Geweldig dat ik hem heb verslagen. Ik was wel blij dat ik de finish had gepasseerd, anders had ik de volgende dag weer in spanning gezeten.”, aldus Fahy.
“Het is het zwaarste wat je ooit kunt doen. Fysiek gaat het nog wel, hoewel we wel aardig wat doorrijdwonden hadden. Mentaal is het zwaar. Je krijgt alleen het eind punt te horen, de route moet je zelf uit maken.” Op de site van de organisatoren staat ook te lezen: “Er is geen keurig uitgezette route, geen cateringtent en geen hulp; dit is een paardenrace van een heel ander soort.”
Killoran kwam 44 seconden later binnen dan Fahy. Derde plaats is voor Michaela Gradinger uit Oostenrijk. Zij had een tijdsverschil van 55 minuten en 1 seconde.
Naast een goed doel naar keuze wordt er ook gevraagd of ruiters geld willen inzamelen voor het Mercy Corps, een stichting die is gekozen door de organisatie van de Mongoolse Derby. Het helpt het land Mongolië bij de ontwikkeling ervan.
“Die mensen [in Mongolië] hebben helemaal niks, maar ze hebben wel altijd een glimlach op hun gezicht. Ze waren ook uitermate gastvrij. Het is een groot uitgestrekt gebied. De ervaring die ik heb opgedaan in het land is geweldig. Het waren misschien de tien zwaarste dagen, maar ook gelijk de tien beste dagen.”, aldus Fahy.
Helemaal onomstreden is de wedstrijd echter niet. De FEI steunt de wedstrijd niet en in het verleden zijn er al diversen petities geweest om de wedstrijd te verbieden. Hoewel er om de 40 kilometer van paard gewisseld wordt, zijn er in het verleden paarden geweest die in de tussentijd sneuvelden. Ook voor ruiters is er niet direct hulp in de buurt als er wat gebeurd.
Benieuwd naar de reis en/of de wedstrijd kijk dan hier.
Verwant artikel
[VN] Ruiters klaar voor zwaarste ren ter wereld: Mongoolse Derby
[VN] Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie
[VN] Omstreden Mongoolse Derby in augustus van start
[VN] Eerste Nederlandse voltooit de loodzware Mongoolse Derby