Martin Lips: "Ik sta perplex van zoveel talent"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Martin Lips: "Ik sta perplex van zoveel talent"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 11:46

http://www.knhs.nl

"Een topdag", is de eerste reactie van eventing bondscoach Martin Lips na afloop van de eerste Rabo Talentendag in Ermelo. Ruim veertig paarden- en ponycombinaties lieten hun talenten zien in dressuur, springen en een verkorte cross op het buitenterrein van het KNHS-centrum. Lips was blij verrast: "Ik sta perplex van zoveel talent dat we vandaag gezien hebben."

Lips volgde de verrichtingen van alle ruiters in het terrein en maakte veel aantekeningen. "We letten natuurlijk op de combinatie en het talent van de ruiter, maar op een dag als vandaag is ook heel belangrijk hoe snel ruiters de adviezen van de trainers aannemen en er van leren. Ik sta echt perplex van zoveel talent als we vandaag gezien hebben. Ik snap niet waar al deze talenten in een keer vandaan komen."

Lips ziet een enorme groei van de sport. "Er zijn bij veel wedstrijden wachtlijsten en daarom worden er ook B-crossen georganiseerd zonder springparcours om de ruiters aan het crossen te krijgen. Dat we het met de teams zo goed doen zal er zeker mee te maken hebben. De pony's wonnen brons op het EK en volgende week gaan we met vijf ruiters naar het EK voor junioren in Polen. Vorig jaar konden we nog niet eens een team afvaardigen."

Dressuurtrainer en voormalig bondscoach Roeli Bril en eventing-ruiter Raf Kooremans beoordeelden de ruiters in de dressuur, gaven les en adviezen en net als bij het springen en de cross zetten ze hun bevindingen op een protocol. "Ik doe dit nu tien jaar en ik denk dat we nog nooit zoveel goede ruiters hebben gezien als vandaag", zegt Alice Naber-Lozeman enthousiast. Samen met voormalig Rabo Talent Tim Lips gaf ze tips aan de ruiters die op het hoofdterrein twee keer een parcours sprongen. "Je ziet bij veel ruiters dat ze serieus zijn en dat ze het tweede parcours al beter rijden nadat we ze aanwijzingen hebben gegeven. Daar gaat het om."

Tim Lips die zijn vorige week in Helvoirt geblesseerde knie af en toe op de stoel moest ontlasten had er nog een taak bij: handtekeningen uitdelen. "Hoe was het in Londen?", vroeg een elfjarige amazone en fan. "Ik wil ook naar de Spelen", liet ze tussen de twee parcoursen door weten. Dat ze goed op weg is bewees ze met twee fijne rondjes en een pony die goed onder controle stond.

Jan van Beek en Henk Jan Lozeman gaven de jonge eventing-talenten les in het terrein en noteerden hun opmerkingen op het protocol. "Moet je zien, die C-pony doet het gewoon in vier galopsprongen", klonk het uit de mond van beide heren, die onder de indruk waren van wat ze vandaag in het veld zagen.

"Hier kunnen we mee verder. Ik heb pony's gezien die potentie hebben voor een EK. Echt ongelooflijk wat een mooie Rabo Talentendag met heel veel talent", besluit Martin Lips.

TeeGee

Re: Martin Lips: "Ik sta perplex van zoveel talent"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:48

B crossen zonder springparcours????

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:51

hij zal wel dressuurproef bedoelen, zoals in Ermelo.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:53

TeeGee schreef:

Ja kunt hier in de buurt (overijssel) heel veel crossen rijden zonder springparcours en dressuurproef.. Dus alleen maar een crossparcours

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:23

Is dat er door dan? Ik heb hier onlangs een enquete over gekregen... En daar stond dat inderdaad als optie in.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:04

Wat leuk al dat enthousiasme!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:08

Regallie schreef:
TeeGee schreef:

Ja kunt hier in de buurt (overijssel) heel veel crossen rijden zonder springparcours en dressuurproef.. Dus alleen maar een crossparcours

Maar dat zijn waarschijnlijk oefencrossen en geen officiële SGW wedstrijden voor winstpunten, of wel? Want dan heb ik ook wat gemist...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:21

Enquete eventing:

De laatste jaren zijn de wachtlijsten voor de eventingwedstrijden in met name de lagere klassen
enorm. Met als doel meer startplaatsen te creëren is een proef gehouden met B-eventing zonder
dressuur op het KNHS-centrum. Alle deelnemers begonnen met een gelijke dressuurscore van
-50 waarna een springparcours werd afgelegd en vervolgens de cross is verreden. De wedstrijd
was wel gewoon voor winstpunten.
Als een wedstrijdorganisatie het onderdeel dressuur niet hoeft te organiseren wordt dit
goedkoper (en dus aantrekkelijker om te organiseren) en is er minder ruimte nodig waardoor
wellicht meer terreinen geschikt zijn voor het organiseren van een wedstrijd.
In veel landen wordt overigens het laagste niveau in eventing zonder dressuur verreden. In deze
terreinproeven maken beginnende ruiters en jonge paarden kennis met de eventing.
De KNHS is echter wel benieuwd wat de mening van de ruiters hierover is en legt onderstaande
vragen voor aan alle ruiters die een stand hebben in de eventing klasse B-paarden.

Vragen:
1. Bent u van mening dat er voldoende startmogelijkheden voor eventing zijn?
O Ja
O Nee
O Geen mening

2. Heeft u bij opgave voor een eventingwedstrijd wel eens te maken met een
wachtlijst?
O Ja
O Nee
Toelichting:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Heeft u deelgenomen aan de B-wedstrijd te Ermelo
O Ja
O Nee
O Nee, maar ik was wel op de hoogte van het feit dat er geen dressuur was.

4.

Welke wedstrijdvormen zouden voor een eventingwedstrijd klasse B naar uw
mening mogelijk moeten zijn?
O Alleen dressuur + springen + Cross
O Dressuur en Cross
O Springen en Cross
O Alleen Cross
Toelichting:…………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………….………………………………………….…………………………………

5.

Indien een wedstrijdorganisatie B-eventing een rubriek “zonder dressuur” en een
rubriek “met dressuur” uitschrijft voor welke rubriek gaat u zich dan inschrijven?
O Met dressuur
O Zonder dressuur

6.

Indien u sterke voorkeur heeft voor B “met dressuur” maar voor deze rubriek staat
u (nog) op de wachtlijst en de rubriek B “zonder dressuur” is nog niet vol zou u
dan toch de rubriek “zonder dressuur” rijden?
O Ja
O Nee, ik start niet als er geen dressuur bij is.

Enquête –eventing zonder dressuur

7.

Indien u geen problemen heeft met B-eventing zonder dressuur zou u dit dan ook
uit willen breiden naar hogere klassen:
O Ja
O nee

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:24

ik denk dat in het persbericht van de KNHS wat foutjes staan, en dat er alleen naar de pilot in Ermelo wordt verwezen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:35

Lijkt de NOS wel...

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:51

Regallie schreef:
TeeGee schreef:

Maar dat zijn waarschijnlijk oefencrossen en geen officiële SGW wedstrijden voor winstpunten, of wel? Want dan heb ik ook wat gemist...

Waarschijnlijk niet nee, maar daarom worden ze wel georganiseerd. Lips heeft het ook niet over officiele wedstrijden. Hij bedoelde het denk ik meer in de trant, dat via zo'n oefencross mensen makkelijker overstappen/instappen op eventing..