Paard Satin Light overleeft Steeple Chase Vlaanderen niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paard Satin Light overleeft Steeple Chase Vlaanderen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 08:39

www.nieuwsblad.be / www.hetlaatstenieuws.be / www.bokt.nl

De Grote Steeple Chase van Vlaanderen heeft een slachtoffer geëist. Satin Light, van de Belgische eigenaar Jean-Pierre Vanden Heede en bereden door de Franse jockey Wilfrid Denuault, had nog de beste start genomen, maar even voorbij de Ierse Berm liep het mis toen een ander paard op de achterbenen van Satin Light belandde. De kwetsuren van het paard waren in die mate ernstig dat het ter plaatse uit zijn lijden werd verlost.

Satin Light was een Franse zesjarige ruin. Zijn vorige steeple-chase, op 30 juli in Clairefontaine-Deauville had hij gewonnen. In juni was hij ook al de beste in Le Lion-d'Angers, in april in Saumur.

In de Prijs Baron Casier liep Valentina Girl met enkele meters voorsprong aan de leiding toen het ten val kwam. De verwondingen van dat paard vallen mee.

‘Dit was de Waregem Koerse van de tegenslagen’, vertelt een ontgoochelde Jean-Pierre Vanden Heede. ‘Satin Light was tot in de puntjes voorbereid. Jammer dat we niet konden strijden voor de zege maar nog zoveel erger is dat ik mijn toppaard kwijt ben.’

Santiago de Balago reed in de Grote Steeple naar een derde en Bretaye naar een vierde plaats: een schamele troost voor Jean-Pierre. ‘Volgend jaar hopen we opnieuw goed gewapend aan de start te staan'’, besluit de zaakvoerder van Ecobo.

Ook twee andere paarden, Pop Island en en Puncho, kwamen in de Grote Steeple Chase van Vlaanderen ten val.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:42

Sammie schreef:
‘Volgend jaar hopen we opnieuw goed gewapend aan de start te staan'’, besluit de zaakvoerder van Ecobo.

Ja wat maakt het ook uit, eentje meer of minder..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:43

Citaat:
Satin Light was tot in de puntjes voorbereid. Jammer dat we niet konden strijden voor de zege maar nog zoveel erger is dat ik mijn toppaard kwijt ben.’

Nou poeh, weg centjes

Blijf het een walgelijke tak van paarden'sport' vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:45

Colway schreef:
Citaat:
Satin Light was tot in de puntjes voorbereid. Jammer dat we niet konden strijden voor de zege maar nog zoveel erger is dat ik mijn toppaard kwijt ben.’

Nou poeh, weg centjes

Blijf het een walgelijke tak van paarden'sport' vinden

Newsflash; Heel de paardensport draait om centjes.

Erg sneu, jammer dat dit weer gebeurt :n

Collie2008

Re: Paard Satin Light overleeft Steeple Chase Vlaanderen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:47

Citaat:
Newsflash; Heel de paardensport draait om centjes.

Erg sneu, jammer dat dit weer gebeurt

Ja duh :')

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:14

Sneu voor het paard.. ik vind het een walgelijke sport.. :(

monica42

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:36

o wat erg.
welterusten paard.
jammer voor het paard |(

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:51

Elk jaar opnieuw gebeuren zo'n dingen.. Ik ga al een paar jaar niet meer kijken, vind het altijd vreselijk om al die ongevallen te zien.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:51

Sneu voor het dier, maar zo te lezen kwam hij niet ten val door de hindernis maar door een ander paard ...

Tja en sport is sport, daar draait het om geld en niet om de mens of dier :n
Dan moet je geen sport kijken...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:00

Ben nooit een fan geweest van deze tak van sport.... Zo te lezen ging het hier om pech, namelijk dat een ander paard dit paard heeft geraakt. Maar er zijn ook vele incidenten die niets met pech te maken hebben, wat maakt dat ik het een zieke tak van sport vind.

Ook over andere paardenraces zijn al meerdere documentaires geweest. Tis net zo ziek als de wielrensport, alleen zijn hier de paarden de dupe. Drugs, slechte racebanen, etc.

http://www.youtube.com/watch?v=eKe4BOpU ... re=related

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:51

Wie goed leest zal zien dat dit paard door een ander paard onderuit is gelopen waardoor het zwaar ten val is gekomen.

Cootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:00

Valt toch niet te snappen dat je zoiets met je paard kan doen
:S ik zie de logica niet!!!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:13

petraaken schreef:
Wie goed leest zal zien dat dit paard door een ander paard onderuit is gelopen waardoor het zwaar ten val is gekomen.

Ja en? Het gebeurde niet tijdens een fijne wandeling toch? Deze sport vraagt al jaren veel slachtoffers. Dat het nu een ongeluk is, maakt het wat mij betreft niet minder erg. Die paarden worden gewoon de dood ingejaagd

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:26

Tja dat zou je in principe ook kunnen zeggen van de springsport. Afgelopen winter 3 dekhengsten overleden in het parcours.

Dit ongeluk had net zo goed tijdens een galopje op het strand kunnen gebeuren of in de wei in een gekke bui waardoor het ene paard bovenop het andere loopt omdat de een niet meer kan stoppen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:29

Tuurlijk, kan ook met poetsen op de poetsplaats. En ja springsport kan ook gevaarlijk zijn. Maar overleden die hengsten aan lichamelijke problemen? of omdat ze hun nek braken?

met steeple chases gebeuren er gewoon in verhouding veel vaker en ernstigere aan de sport gerelateerde ongelukken

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:16

Ik geef je groot gelijk, de steeple zou verboden moeten worden!
Je gaat veel beter met je paard de duinen in: [VN] Paard met gebroken been uit duinen Oostduinkerke gehaald
Of naar het bos met de koets: [VN] Ongeluk paard en wagen: vrouwen gewond, paard dood

Elke sport, elke activiteit brengt risico's met zich mee...
Als je niet wil dat je paard iets overkomt, hou je hem beter in de weide en laat je hem de rest van zijn dagen gras eten. Hoewel dat ook niet altijd de juiste gevolgens heeft: [VN] Pony geëuthanaseerd na verwaarlozing hoeven

En dat is enkel nog maar nieuws van deze week...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:32

Colway schreef:
petraaken schreef:

Ja en? Het gebeurde niet tijdens een fijne wandeling toch? Deze sport vraagt al jaren veel slachtoffers. Dat het nu een ongeluk is, maakt het wat mij betreft niet minder erg. Die paarden worden gewoon de dood ingejaagd

Helaas is mijn paard op een heerlijke wandeling achter ingegallopeert waar hij altijd een flink litteken aan blijft houdt.
En heb heeeeeeel veel geluk gehad dat de pees net niet geraakt was.

Overigens vindt ik het zeer kwalijk dat iemand niet op let en er achterin rijdt!
Dit had voorkomen kunnen worden!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:37

Ashkerlon schreef:
Ik geef je groot gelijk, de steeple zou verboden moeten worden!
Je gaat veel beter met je paard de duinen in: [VN] Paard met gebroken been uit duinen Oostduinkerke gehaald
Of naar het bos met de koets: [VN] Ongeluk paard en wagen: vrouwen gewond, paard dood

Elke sport, elke activiteit brengt risico's met zich mee...
Als je niet wil dat je paard iets overkomt, hou je hem beter in de weide en laat je hem de rest van zijn dagen gras eten. Hoewel dat ook niet altijd de juiste gevolgens heeft: [VN] Pony geëuthanaseerd na verwaarlozing hoeven

En dat is enkel nog maar nieuws van deze week...

Je wilt toch niet zeggen dat het geen risico volle tak van 'sport' is? Zou je jouw paard uitlenen aan zo'n race? Zo kan je alles recht kletsen

ja risico's zijn er altijd en overal. Is dat het excuus? Sterk

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:44

als mijn paard voor deze sport zou gefokt zijn en er op zou getraind zijn om aan deze wedstrijden mee te doen, dan zou ik niet inzien waarom ik ze thuis zou houden?
die paarden worden niet op een blauwe maandag uit de weide geplukt, zadel opgegooid en de steeple doorgejaagd. daar gaat training aan vooraf en als je paard nog maar half geschikt is, ga je zeker geen inschrijvingsgeld betalen in de hoop dat het paard de finish haalt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:50

Oke dan denken we dus heel anders. ik zou mijn paard zoiets niet aan willen doen. Vind het een dier onvriendelijke sport (en ja paardrijden an sich is al enigszins dier onvriendelijk) ik zou ook nooit bij een wedstrijd gaan kijken.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:48

Ashkerlon schreef:
als mijn paard voor deze sport zou gefokt zijn en er op zou getraind zijn om aan deze wedstrijden mee te doen, dan zou ik niet inzien waarom ik ze thuis zou houden?
die paarden worden niet op een blauwe maandag uit de weide geplukt, zadel opgegooid en de steeple doorgejaagd. daar gaat training aan vooraf en als je paard nog maar half geschikt is, ga je zeker geen inschrijvingsgeld betalen in de hoop dat het paard de finish haalt.

Daar vergis jij je een beetje in denk ik...
Kijk nog maar even naar die link die ik eerder al heb geplaatst. Gaat over ongeschikte racebanen, structureel drugs toedienen, etc. Allemaal vanuit het oogpunt GELD! Half geschikte paarden worden wel degelijk zo'n race in gejaagd. en met een beetje geluk valt de hele rest van het veld over elkaar heen door de bizar slechte bodem met waterplassen en dan wint het paard dat overeind blijft.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:02

gummie schreef:
Ashkerlon schreef:

Daar vergis jij je een beetje in denk ik...
Kijk nog maar even naar die link die ik eerder al heb geplaatst. Gaat over ongeschikte racebanen, structureel drugs toedienen, etc. Allemaal vanuit het oogpunt GELD! Half geschikte paarden worden wel degelijk zo'n race in gejaagd. en met een beetje geluk valt de hele rest van het veld over elkaar heen door de bizar slechte bodem met waterplassen en dan wint het paard dat overeind blijft.

Wil je je alstjeblieft een beetje inlezen in de materie alvorens dit soort filmpjes als onderbouwing te plaatsen voor je mening over de rensport in heel de wereld.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:07

Zo te lezen ga je er van uit dat ik dat nog niet heb gedaan.

Of voel je je aangevallen omdat je zelf in deze tak van sport actief bent? Ik maak geen algemene opmerking, zeg niet dat het overal ter wereld is. Maar dat er stront aan de knikker is, is een feit. En ter onderbouwing is er o.a. dat filmpje over de races in de VS.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:13

gummie schreef:
Zo te lezen ga je er van uit dat ik dat nog niet heb gedaan.

Of voel je je aangevallen omdat je zelf in deze tak van sport actief bent? Ik maak geen algemene opmerking, zeg niet dat het overal ter wereld is. Maar dat er stront aan de knikker is, is een feit.

Als je goed geinformeerd was weet je dat ze kwa doping heeeeeel ver achter lopen in Amerika.
Ze zijn daar nu pas bezig met een aantal doping zaken te verbieden terwijl dat in grote delen van de wereld al eeuwen verboden is.
Daar is de rensport over het algemeen zowiezo net even wat anders, maar dat zegt toch niets over de koersen in Waregem.
Daarom is dat ook totaal geen onderbouwing voor het geen je schrijft.

En tja er zijn altijd mensen bij waar dan ook ter wereld ongeacht wat ze beoefenen die dingen doen die echt niet kunnen.
Maar paarden worden echt niet zo maar vol met doping gegoten en onvoorbereid zo'n koers in gegooid.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:25

Paardenraces zijn bij uitstek geschikt om flink geld mee te verdienen en status te verkrijgen. Dat maakt imo dat de sport gevoeliger is voor misstanden.

Zodra het belangrijker wordt om in korte tijd veel te winnen, dan om een paard zo lang mogelijk heel te houden, wordt het een probleem.

Maar goed, had ook al aangegeven dat in dit geval sprake is van pech, al geef jij net aan dat het geen pech is maar dat de jockey verwijtbaar is door er te dicht achter te gaan zitten... ik maakte echter een uitstapje naar de misstanden om aan te geven dat ik de sport ziek vind, zoals ik ook de wielrensport ziek vind. Gebruiken alle renners doping? Nee. Verongelukken alle paarden? Nee. Maar er is wel stront aan de knikker. Dat is mijn mening. Met ziek bedoel ik dat er een ontwikkeling gaande is die niet in het belang van de paarden is. Datzelfde geldt overigens imo voor de gehele paardensport. De mens maakt de sport ziek. Jammer.

Ik vind de rensport niet gezond voor een paard. Ik vind wel meer dingen niet gezond voor een paard. Dat is mijn mening.