Nieuwe behandeling tegen Kissing Spines

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Nieuwe behandeling tegen Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 22:03

Bokt / The Horse

Een Brits onderzoeksteam heeft een nieuwe behandeling tegen Kissing Spines ontwikkeld. Onderzoekers melden dat er 95 procent kans is op genezing van de aandoening aan de ruggengraat.

Bij Kissing Spines raken de uitsteeksels van de wervels in de rug elkaar, wat werken voor het paard erg pijnlijk maakt. Op dit moment zijn er een aantal behandelingsmethoden, zoals corticosteroïde injecties, fysiotherapie en een operatie. Deze laatste heeft de grootste kans van slagen, maar is risicovol voor het paard en bovendien duur voor de eigenaar.

Richard Coomer van het Cotts Farm Equine Hospital in Pembrokeshire (Groot-Brittannië) heeft een chirurgische ingreep ontwikkeld die minder belastend is voor het paard. Coomer testte zijn behandeling op 37 paarden met de diagnose Kissing Spines en 38 dieren werden behandeld met injecties.

Het onderzoeksteam vond dat de techniek van Coomer, waarbij een snee van een centimeter wordt gemaakt nabij de getroffen wervel in het interspinale ligament, de pijn bij het paard zichtbaar verlichtte. Als daar wordt gesneden is volgens Coomer de pijn bij het paard veel minder, “wat in veel gevallen zorgt voor ontspanning van de spieren zodat de uitsteeksels uit elkaar bewegen.”

Revalidatie na de behandeling is volgens Coomer wel van groot belang voor het slagen ervan. Na de behandeling adviseert hij twee weken boxrust, gevolgd door drie weken stappen aan de hand en daarna drie weken rustig opbouwen aan de longe.

Op de lange termijn (na 379 dagen) bleek dat er een kans was van 42 procent op succes na een ingreep met injecties en een kans van 95 procent bij een chirurgische ingreep. Röntgenfoto’s genomen van 25 paarden toonden geen verandering bij de dieren die injecties kregen, maar bij de paarden die chirurgisch zijn behandeld is er zichtbaar meer ruimte tussen de wervels.

Het team vindt verder onderzoek nodig, maar is nu al verbaasd door het verrassende resultaat.

Klik hier voor het rapport van het onderzoek

Anoniem

Re: Nieuwe behandeling tegen Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:05

Wauw! Dat is nogal een opzienbarend resultaat! Het zou toch mooi zijn als paarden en eigenaars hier van nu af aan bij geholpen zijn!

Ik ben benieuwd of het op de écht lange termijn (na een aantal jaar) ook nog steeds positief zal zijn of dat er uiteindelijk op andere plekken blessures zullen ontstaan.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:34

En dit lezen we nu graag! Wat een super resultaat. Fijn dat ze nu iets erop hebben kunnen vinden. Hopelijk blijft het zo succesvol :j

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 23:27

Kijk dit is positief waar kan ik mijn paard aanmelden de mijne heeft na 1'5 jaar nog steeds geen verbetering

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 05:37

Dat is goed nieuw. Verder geen ervaring met kissing spines, maar dat er nu misschien een betaalbaar alternatief is die ook nog eens zo goed werkt is waarschijnlijk erg fijn voor de mensen die wel een paard hebben die en er lijd, en zo te lezen brengt deze behandeling veel minder risico mee met zich dan de operatie voor het paard

linda412

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:23

Waar kan ik mijn paard aanmelden.

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:38

Ja ben bang dat het voor mijn paard te laat komt maar fijn dat er een behandeling aan zit te komen

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:48

Mmm, ik weet het niet, voor mij valt dit in de orde van zenuwsnede bij kreupele paarden, waar ik ook tegen ben.
Er worden ligamenten door gesneden waardoor er minder spanning op de spieren komt te staan, waardoor de wervels losser komen te liggen......en daar moet dan nog op gereden gaan worden ???
Nee niet bij mijn paard, dan maar lekker met pensioen !

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:00

Nou als je je bedenkt dat vastzittende wervels altijd mede in stand worden gehouden door vastzittende spieren,is het heel logisch om op een bepaalde manier ervoor te zorgen dat de spieren zich ontspannen waardoor ze weer langer kunnen worden en er dus minder druk op de wervels komt te staan.

Wat betreft het snijden in het ligament..helaas heb ik niet zoveel verstand ervan om te weten of dat schadelijk is/kan zijn en voor de langere termijn.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:16

proudmama schreef:
Mmm, ik weet het niet, voor mij valt dit in de orde van zenuwsnede bij kreupele paarden, waar ik ook tegen ben.
Er worden ligamenten door gesneden waardoor er minder spanning op de spieren komt te staan, waardoor de wervels losser komen te liggen......en daar moet dan nog op gereden gaan worden ???
Nee niet bij mijn paard, dan maar lekker met pensioen !

Nou ik hoef zeker niet meer te rijden met mijn paard maar Als ze hierdoor geen pijn meer heeft in de rug ik bedoel laten we wel wezen rugpijn gaat echt niet vanzelf over en je kunt mij niet zeggen dat een paard met ks lekker buiten loopt zonder pijn

MLPValley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:36

Dit zijn de leuke berichten die ik wel dagelijks wil/kan lezen, super! :)

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:50

vind het top dat ze nog steeds bezig zijn met onderzoeken en nu dus met een nieuwe behandelmethode zijn gekomen.
alleen vraag ik me af of er idd na enkele jaren geen reactie gaan optreden als het paard weer volop aan het werk is... lijkt mij toch dat er rond dat ligament waar gesneden wordt lidtekenweefsel komt en dat is al helemaal niet beweegelijk meer.. vind het ook bijzonder gedurft om in de rug van een paard te gaan snijden, 1 verkeerde beweging en het is over..

mijn paard heeft ook KS en op die plek echt totaal geen beweging in de doornuitsteeksels.. maar als ik zie hoe fit ze er bij loopt en hoe graag ze wilt werken en lekker los staat en in het land hoeft er van mij echt niet gesneden te worden in de rug,, maar dat is voor iedereen een eigen mening.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:47

Het doorsnijden van het spinale ligament geeft verlichting dus ontspanning dus een normaal functionerende rug. dat vind ik goed nieuws en vraag me altijd af waarom mensen daar op tegen moeten zijn. Met pijn in de wei of zonder pijn in de wei? Lijkt me een makkelijke keuze. En een paard geeft echt wel aan wat daarna wel of niet kan.

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:20

http://www.paardenvolk.nl/download/Kissing%20Spines.pdf

Ik ben van mening dat een paard beter op een latere leeftijd kan worden ingereden tot het paard/pony volledig is uit gegroeid!

Je heb dan meer en langer plezier van je paard/pony.

Maar ja" een paard van 3 a 4 jr moet al" rek en strek oefeningen en het liefste over hindernissen dan wel oo'h zo" hoog kunnen springen!
De lat en de eisen wordt zo hoog gelegd voor het paard...dat het vragen is om moeilijkheden!!

Mendy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:54

jeetje, had er nog nooit van gehoord. maar wel super dat er nu eeen nieuwe behandeling is!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:36

ik ben met dierenkliniek de Bosdreef in contact over deze methode, ik zit eraan te denken om deze ingreep te laten doen bij mijn paard.

bij mijn paard is de KS aangeboren en dus niet door een rij fout ontstaan.

voor zover ik uit een aantal rapporten van deze techniek kan terug vinden is dat wanneer de ligamenten zijn doorgesneden de spieren meer ruimte hebben en het juist veeeeel makkelijker wordt om alle rug- en buikspieren te trainen en ze sterker worden en gewoon gereden kan worden.

ik ben een grotere voorstander van een kleine ingreep waardoor mijn paard in ieder geval pijnvrij is ipv steeds weer van die spuiten erin te moeten zetten.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:28

Waarom nu in Engeland? Ik heb ze hier nodig :)