Tweeduizend jaar oud Chinees ‘oorlogs’ras wordt sportpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Tweeduizend jaar oud Chinees ‘oorlogs’ras wordt sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 09:33

http://www.bokt.nl / http://news.xinhuanet.com/

De Shandanranch in China stopt definitief met het fokken van oorlogspaarden. De ranch gaat zich toeleggen om het ras te laten groeien naar een succesvol sport- en renpaardenras. Met de Shandan wordt op deze ranch al 2.100 jaar gefokt en het paard heeft sinds die tijd China geholpen vele oorlogen en veldslagen te winnen.

Ook toen China een communistische staat was, fokte de ranch paarden die voor militair gebruik waren. De aantallen lopen op tot dik 80.000 paarden gedurende vijf decennia. Een 72-jaar oude fokker over die periode. “We zorgden goed voor onze paarden, de militairen kwamen zelf langs om hun paarden uit te kiezen. Ik was er altijd trots op als ze die van mij uitkozen.”

In 2001 was er een forse afname van paarden. Oorlogsvoering veranderde en de paarden kwamen hier amper meer in voor. De ranch kwam in andere handen terecht en sindsdien is ook het fokdoel aangepast. De ranch ligt in de bergen en heeft 219,694 hectares grond. Daarmee is het de grootste ranch in Azië. Op dit moment heeft de ranch ongeveer 3.000 paarden. In 1971 hadden ze er ongeveer 20.000.

Voor de ranch was de overgang niet makkelijk. “We hadden opeens te maken met een marktwerking, dat kenden wij helemaal niet. Het ras dat we fokten was ook niet aantrekkelijk voor de markt.”, aldus een medewerkster van de ranch. Het oorspronkelijke Shandan paard is goed in het leger, maar op sportief gebied moet hij zijn meerdere erkennen in andere rassen. Het ras is tenger en gemiddeld 1.45m. Ook zijn uiterlijk heeft het niet echt mee. “Oorlogspaarden moesten vooral praktisch zijn, de paarden die men tegenwoordig wil moeten in de sport mee kunnen draaien en het oog wil ook wat. Mensen willen tegenwoordig een mooi en groot paard.”

De ranch heeft fokmateriaal gehaald uit Groot-Brittannië, Saudi-Arabië en Kazachstan. De bedoeling is om deze aan te paren met het inheemse Shandanras om zo betere paarden te krijgen. De eerste veulens en volwassen uit deze kruising lijken er volgens de medewerkster wel op. Ze zijn groter, sneller en mooier om te zien.

Werd voorheen het werk van vader op zoon overgedragen, tegenwoordig willen de jongeren niet meer in zo’n afgelegen gebied blijven. Werknemers vinden is dus lastig. Daarbij is de intensiteit van het omgaan en trainen van de paarden ook toegenomen. Op één gedeelte (in totaal zijn er vier) van de ranch werken 200 mensen, waarvan slechts vijf onder de dertig. De paardensport in China is, dankzij de bloeiende economie in het land, groeiende. Er zijn in China op dit moment zo’n 300 paardrijdclubs lid van de Chinese paardensportfederatie (CEF) en het aantal paarden in privé-eigendom is groeiende.

Vorig jaar verkocht de ranch 200 paarden binnen China. Daarbij vertrokken er ook paarden richting Hong Kong en Taiwan. De prijs van een kruising Shandan is ongeveer 11.000 Amerikaanse Dollars. Een originele Shandan brengt tien keer minder op. De prijzen voor een buitenlands warmbloedras liggen in China tussen de 15.000 en de 150.000 Amerikaanse dollars.

Volgens Chinese paardenkenners zal het nog wel even duren voordat de Shandan echte toppaarden zal voortbrengen. Maar met de combinatie van het (hoge) fokgebied, de training en het oeroude ras zal het ras mooier en groter worden. “De vraag naar het ras zal dan stijgen, zowel binnen China als daarbuiten.”

Meer informatie over de Shandan (Engelstalig).

Anoniem

Re: Tweeduizend jaar oud Chinees ‘oorlogs’ras wordt sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:39

Hm, om daar mooie sportpaarden uit te krijgen wordt lastig naar mijn idee. :=

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:45

Om mee te gaan moeten ze er inderdaad sportpaarden van maken. Maar om Mooie sportpaarden te maken word lastig. Ik vind ze zo wel heeeeeel leuk.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:47

wat jamer dat ze het ras ook willen gaan veredelen.mij lijkt dit een erg sterk paardje en ik vind ze absoluut niet lelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:53

wat stoer :D zou er wel een paar hebben willen , wat exmoors en wat andere oerpaarden :D

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:55

Ik denk dat als je het scheerapparaat eroverheen jast en verder toiletteert, je al een heel ander paard krijgt.

Maar ik zou zeggen: Laat ze daar lekker in de vrije natuur rond lopen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:04

Kan op zich wel begrijpen dat ze een sportpaard willen fokken,hoop alleen dat het pure ras niet volledig uitgestorven raakt.Eeuwig zonde.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:31

Als je paardensport wil ontwikkelen moet je bij de jeugd beginnen! Lijkt me dat deze best bruikbaar zijn voor ponylessen. Of de chinezen daar ook zo over denken valt te bezien. Rijke chineze zien hun kroost vast liever op een top warmbloed van 150.00 dollar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:34

Wat een tragisch idee. Zo´n mooi sober paardenras gericht te veranderen (en in het proces te vernietigen)in de eenheidsworst waar al tíg rassen van bestaan.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:46

Tja, aan de ene kant begrijp ik dat ze willen inspringen op de vraag op de markt, maar aan de andere kant is het toch zonde om zo veel te gaan sleutelen aan het ras. Het ras is juist zo, waarom zou je het aanpassen? Het lijkt mij beter om gewoon een warmbloedfokkerij te beginnen, als daar het geld zit ipv een inheems ras proberen aan te passen. Als het nou om een beetje meer formaat ging oid, was het een ander verhaal, maar dit is haast proberen van een shetlander een KWPN'er te maken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:48

=waarom kunnen ze geen twee lijnen maken in dat ras?
(beetje zoals de fjorden en de haflingers, het oude oerdegelijke type, en het sporttype?)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:20

Jeetje, zonde van zo'n oude fokkerij! Lijkt me heel apart daar rond te rijden op precies zo'n ras als 2000 jaar geleden...
Ik hoop dat het goede van de shandan behouden kan blijven, lijken me heel sterkte en koele paardjes

noaspassage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:21

Daar gaat in elk geval wel wat jaren fok in zitten ben wel nieuwsgierig of ik mee mag maken dat ze mee gaan doen met wereldbekers en gaan winnen zou ik wel gaaf vinden.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:29

laat een ras zoals het is. er zijn al genoeg veredelde rassen. heb zelf een haf, wel groot maar geen luxe type. vind de sporttyes ook helemaal niks aan. ook bij de andere rassen niet. zie het al voor me. een trekpaard dat zo veranderd wordt dat hij een sporttype wordt. laat de rassen zoals ze zijn.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:30

noaspassage schreef:
Daar gaat in elk geval wel wat jaren fok in zitten ben wel nieuwsgierig of ik mee mag maken dat ze mee gaan doen met wereldbekers en gaan winnen zou ik wel gaaf vinden.

Maar wat zou daar dan gaaf aan zijn? Het is dan toch het ras niet meer, maar een nagefokte warmbloed geworden?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:42

jammer hoor... weer een uniek ras wat sportmodel moet worden. Eeuwig zonde.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:47

Met name dat ze meer maat willen, daar vrees ik voor...
De haflingers zijn nu soms ook al paarden maat (in tien jaar tijd ofzo?), en dat gaat m.i. toch echt wel ten koste van de sterke punten van een ras...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:51

liljebo schreef:
jammer hoor... weer een uniek ras wat sportmodel moet worden. Eeuwig zonde.

Inderdaad...eeuwig zonde. Daar komt men wel achter...en dan is het te laat. -O-

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:53

kansloos

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:05

Toch vraag ik mij af, als er geen markt is voordeze paarden, wat is dan beter, veredelen of uit laten sterven? China is geen westers land waar liefhebbers een ras overeind kunnen houden. Ze willen mee met de hoge sport, wedstrijdsport en rensport. Daar zijn deze oorlogspaardjes duidelijk ongeschikt voor. Ik vind het fijn dat ze oosterse rassen ermee kruizen en ben benieuwd naar de resulaten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:24

RianneH schreef:
Toch vraag ik mij af, als er geen markt is voordeze paarden, wat is dan beter, veredelen of uit laten sterven? China is geen westers land waar liefhebbers een ras overeind kunnen houden. Ze willen mee met de hoge sport, wedstrijdsport en rensport. Daar zijn deze oorlogspaardjes duidelijk ongeschikt voor. Ik vind het fijn dat ze oosterse rassen ermee kruizen en ben benieuwd naar de resulaten.

Mee eens.

Vraag me wel af wat ze verstaan onder een sportpaard. (welke tak van sport)
Want als je het wil omvormen naar model sport warmbloed kan je natuurlijk beter uitwijken naar fokdieren uit Nederland, Duitsland en Belgie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:00

RianneH schreef:

Dan maakt het niet uit, als er geen markt is, geen gebruiksdoel meer is voor deze paarden, dan sterven ze uit. Als je er er een "sportpaard" van wilt maken (en zoals hier al is opgemerkt, waarom dan niet gewoon een ander ras gaan fokken in plaats van het wiel opnieuw te willen uitvinden?) sterven ze óók uit. No win situation noemen ze zoiets.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:02

Wat een leuk ras! een beetje exmoor X ijslander

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:47

ik zou er zo wel een stel willen om ze zuiver te houden inderdaad... nu alleen het geld nog :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:48

Tinky12 schreef:
Kan op zich wel begrijpen dat ze een sportpaard willen fokken,hoop alleen dat het pure ras niet volledig uitgestorven raakt.Eeuwig zonde.

Dat hoop ik dus ook.
Desnoods maken ze er 2 groepen van een kruisings groep en een rasechte, maar zou zonde zijn om het ras
uit te laten sterven.

Duhelo schreef:
=waarom kunnen ze geen twee lijnen maken in dat ras?
(beetje zoals de fjorden en de haflingers, het oude oerdegelijke type, en het sporttype?)

Bij de fjorden zijn fjorden nog steeds raszuivere fjorden,
dus fjord x fjord en niet met andere rassen ingekruist.
(althans niet recent, zal niet zeggen dat er 100 jaar geleden niet her en der eens een keer een vreemde
eend in de bijt tussendoor geglipt is. Maar de "Sportfjord" voor zover die uberhaupt bestaat is gewoon fjordenbloed)