Gisteren vertrok de Belgische Freddy Soete uit Abele naar het WK Para Equestrian Driving in het Nederlandse Breda. Dat is het wereldkampioenschap mennen met paard en koets voor mensen met een beperking.
Freddy (49) is al zestien jaar rolstoelpatiënt. Hij belandde in de rolstoel na een arbeidsongeval. Maar zijn passie voor paarden heeft hij altijd behouden. Vandaag mag hij zich een pionier noemen. Hij is de eerste Belg ooit die mag deelnemen aan het WK Para Equestrian Driving.
‘Ik ben altijd al met paarden bezig geweest. Via de Vlaamse Liga Paardensport ben ik er nu in geslaagd om mij in te schrijven voor dit wereldkampioenschap. Ik ben zes op zeven dagen met paarden bezig. Thuis hebben we vijf paarden. Ik zal deelnemen aan het WK met Lars Nic, een Haflinger van 13 jaar oud met een schofthoogte van 1,52 meter’, verduidelijkt Freddy.
De wedstrijd zelf bestaat uit verschillende onderdelen. Eerst is er dressuur, waarbij verschillende figuren gevormd moeten worden. Bedoeling is de vaardigheid van het paard te testen. Daarna volgt de marathon. Die valt uiteen in twee delen. Eerst moet Freddy met zijn paard acht kilometer afleggen in draf of stap, waarbij een bepaalde tijd zo exact mogelijk benaderd moet worden. Daarna volgt nog een even lang parcours, maar dan met zware hindernissen zoals hellingen en waterpartijen.
‘De derde proef is een parcours tussen kegeltjes, waarbij de soepelheid en gehoorzaamheid van het paard getest wordt’, zegt Freddy. In zijn categorie nemen een 30-tal menners deel, onder wie vier oud-wereldkampioenen. Het is een internationaal gezelschap met Nederlanders, Duitsers, Amerikanen, Zweden, Britten en Ieren. Freddy hoopt in de middenmoot te eindigen. Zijn grootste bekommernis is de stressbestendigheid: ‘Ja, stress is mijn grootste vijand. Ik leef echt naar dit WK toe en hoop dat ik de zenuwen de baas blijf.