Paard aangereden door tractor, bestuurder rijdt door

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Paard aangereden door tractor, bestuurder rijdt door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 13:54

WEZEP - De tractor die in Wezep zaterdag een paard met ruiter aanreed, is na de aanrijding doorgereden. 
Op de Soppeweg schrok het paard van de naderende tractor en ging daarom haaks op de weg staan. Het paard werd daarna in de flank gereden door de tractor. Het paard en de ruiter, een 22-jarige vrouw, kwamen ten val. De bestuurder van de tractor reed door.
Later is de vrouw met een kennis op zoek gegaan naar het voertuig en trof het aan in een weiland in de buurt. De politie heeft de eigenaar achterhaald en hem thuis aangehouden.

Bron omroep gelderland

http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieu ... -paard.htm

Dit is het zoveelste incident met doorrijdende en onverantwoordelijk gedragende tractor chauffeurs. Ik vraag me af of het ligt aan de mentaliteit van de bestuurder, de leeftijd, haast of gewoon steeds grotere tractoren die op de openbare weg komen. Ik kom ze met mijn invalide voertuig ook vaak tegen en sommigen duwen je gewoonweg de berm in. Anderen groeten vriendelijk als je aan de kant gaat staan. Meestal zijn dat de oudere chauffeurs. De jonkies pletten je liever of rijden stug door zonder groeten nadat je ze de ruimte hebt gegeven

Ik ben benieuwd hoeveel straf de bestuurder krijgt en hoe het met paard en amazone gaat nu?

Edit link toegevoegd en typefout
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-08-12 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Murthul

Re: Paard aangereden door tractor, bestuurder rijdt door

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:57

Damn.. Dat is ook niet niets.. Ik snap niet hoe zo iemand door kan rijden, uit schrik zou evt nog kunnen, maar dan hoop ik dat ie zichzelf nog aangeeft..

Oh, voeg je nog even een linkje naar de bron toe aan je OP?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:59

Tja, bij ons is het juist andersom, alleen maar vriendelijk meedenkende chauffeurs.

Ligt er misschien aan waar je woont?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 14:00

O ja dat moet tegenwoordig ook. Ik ga de bladzijde weer even opzoeken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:00

Is het paard gewoon opzettelijk aangereden? Wat een h*******fter met hoofdletters zeg. Rijbewijs voorgoed invorderen.

Dieselpaard

Misschien moeten ze eens een rijbewijs voor tractoren-bestuurders maken. Zij mogen gewoon zonder rijbewijs (mits je boven de 18 bent) rondrijden. Ik denk dat mede hierdoor dit asociale gedrag komt. Verder veranderd de houding van de maatschappij en dat is jammer.
Ik hoop dat ie zwaar bestraft wordt!

8AngelEyes8

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:03

Ik ging gisteren rijden en kwam er ook een tegen, ik reed netjes in de berm, de tractor ging toen zelf ook de berm in aan de andere kant, ondanks dat de weg breed genoeg was, vond ik erg netjes van deze meneer en stak daarom ook netjes mijn hand op :).

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:04

Jeetje!
Dat is wel echt heel erg!
Had laatst ook tijdens een buitenrit een ontmoeting met een tractor. Deze stond in een weiland en reed precies toen we er bijna waren (8 meter afstand) t zandpad op waar wij reden en ging reed ons tegemoet, waardoor wij de berm in moesten en t paard waar ik op reed natuurlijk enige reactie vertoonde omdat dat ding wel erg dichtbij kwam.... in plaats van dat ie 1 minuut wacht tot we voorbij waren... Hij ziet ons toch aankomen?
Een paar weken daarvoor vlak bij hetzelfde zandpad (waarschijnlijk zelfde tractor + chauffeur), reden we onder viaductje door, wou ie er gewoon inrijden vanaf de andere kant, dan kunnen we dus geen kant op. Gelukkig stopte ie toen we midden op de weg door reden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:04

Het is niet te geloven soms.
Over je bericht over de leeftijd... Mijn paard is 2 maanden terug in de sloot beland doordat hij schrok van een tractor (ik was al afgestapt dus stond nog aan de kant waardoor ik kon helpen met het eruit springen), de bestuurder was al wat ouder (60+), keek om en reed vrolijk door.
Een ander moment kwam er een groot landbouwvoertuig langs waardoor hij in de stress schoot, deze bestuurder is stil gaan staan en heeft gewacht tot ik een inrit in ben gegaan en een teken heb gegeven dat ik het paard onder controle had. Dit was een jonge bestuurder.

Dus denk dat je rotte appels in alle leeftijdsgroepen hebt. Ik heb het geluk dat ik vooral vriendelijke mensen tegen ben gekomen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 14:04

In bovenstaande link staat 40 jarige bestuurder, een iets oudere dus, die zou toch beter moeten weten. En heengezonden en alleen voor verlaten van plaats van ongeval als prces verbaal. Dat is normaal toch een misdrijf?

Hier zijn het vooral de jongeren met heeeel grote combinaties die lomp rijden. Meestal in dienst van loonwerkers. Zelfs eens op stal meegemaakt met een jong guppie en een grote giertank. Die vloog het terrein op en af met zijn zware combinatie. Had haast met gieren terwijl je pogingen doet je paard te borstelen en in de wei te zetten. Gelukkig is die erg tractor mak maar geen seconde rekening houden met ons met heen en weer scheuren lomp over het zandpad.
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-08-12 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:06

Dieselpaard schreef:
Misschien moeten ze eens een rijbewijs voor tractoren-bestuurders maken. Zij mogen gewoon zonder rijbewijs (mits je boven de 18 bent) rondrijden. Ik denk dat mede hierdoor dit asociale gedrag komt. Verder veranderd de houding van de maatschappij en dat is jammer.
Ik hoop dat ie zwaar bestraft wordt!

Ook op de openbare weg? Rare zaak. Enfin, als ie een gewoon rijbewijs heeft "afpakken". Ik lees dat de bestuurder in kwestie 40 jaar is, dus dat zal dan wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:07

Onze pup is 2 jaar geleden ook doodgereden door een chauffeur die daarna niet is gestopt.
En ook geen vaart minderde toen mijn vriend er letterlijk voor sprong in een poging om de pup (tevergeefs) nog te redden.

Of ze nou een te hogen werkdruk hebben of er met hun hoofd gewoon niet bij zijn? Ik weet 't niet.
Maar 't is echt een gevaar op de weg... De chauffeurs hebben waarschijnlijk niet altijd in de gaten dat ze op een machine zitten die dodelijk is voor mens en dier. En dat dit enorme verantwoordelijkheid met zich mee brengt.

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:08

Je moet voor het besturen van een tractor op de openbare weg wel degelijk een trekkerrijbewijs halen, dat kan tevens al vanaf je 16e wat ik overigens belachelijk en onverantwoord vind.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 14:10

Vanaf je16 e mag je tractor rijden met een speciaal rijbewijs. Vanaf 18 gelden andere regels maar die stammen nog af van de tijd dat de tractor niet zo groot en lomp en vooral snel zijn dan nu. Officieel mogen ze niet harder dan 25 maar de meesten rijden veel harder.

Ik ben ook op mijn 16 bij de boer waar ik werkte met de tractor en aanhanger op pad gestuurd na een korte rijles op zijn terrein. :j voor toen een grote zware tractor. Maar hij kwam een chauffeur te kort dus ik mocht. Heen en weer over de weg en zandpad aardbeien en later ookpersoneel vervoeren.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:11

soniep schreef:
Je moet voor het besturen van een tractor op de openbare weg wel degelijk een trekkerrijbewijs halen, dat kan tevens al vanaf je 16e wat ik overigens belachelijk en onverantwoord vind.

Dat is alleen voor 16 en 17 jarigen. De rest heeft echt geen rijbewijs nodig. Ook niet voor op de openbare weg. Ik lees wel net dat ze mogelijk in 2014 een rijbewijs gaan invoeren. T kan dus zomaar zijn dat iemand met nul ervaring in het verkeer, lekker op zo'n ding op de openbare weg rondtuft. Veilig gevoel of niet?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:39

Wat vreselijk voor de eigenaresseHier ook geen problemen hoor, en ik kom er dagelijks tig tegen. Zelf zit ik ook geregeld in de tractor en ik schrik er soms van hoe de paardenmensen zich de weg toe eigenen en hun paarden niet onder controle hebben...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:53

ik heb hier toch ook wel problemen, ze rijden achterlijk hard langs je, en houden totaal geen rekening, ben in het verleden vaak in de sloot beland omdat ze elkaar passeerden TERWIJL IK NOG IN DE BERM REED en dus MOEST uitwijken omdat ik anders gewoon overhoop zou worden gereden...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:30

ik heb vrijdag nog iemand flink er van langs gegeven omdat hij asociaal hard door reed met een lege klapperende kar er achter.
de pony van mn zusje aangespannen voor de kar.
ze heeft sowiezo een hekel aan trekkers maar niet echt angst. maar door die verrekte wagen erachter... mja en dan met 50 doorknallen.
toevallig zag ik wie het was en heb ik hem avonds toen ik op het werk was, en hij bij hun gehuurde stal van mijn baas mais bracht flink het vuur aan de schenen gelegd.
ik heb hem de keuze gegeven, volgende keer gas terug of een vuist... (heb al 2 keer het zelfde geintje met hem op deze manier mee gemaakt)

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:48

ik ben redelijk vaak met kinderen van de manege op buitenrit, en ga vaak zelf op t midden van de weg fietsen, zodat ze mij omver moeten rijden, of af moeten remmen, of met een ruime boog om de groep heen moeten rijden. Het is hier maar net wie je tegenkomt, de 1 remt wel en de ander niet. Ik heb de verantwoordelijkheid voor die kinderen, en ondanks dat die pony's echt wel wat gewend zijn, neem ik gewoon het zekere voor t onzekere, en probeer ik zo veilig mogelijk het verkeer een beetje af te remmen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:55

Tja, trekkers heb ik niet zo'n last van. Als er 1tje aankomt ga ik altijd in de berm stil staan om ze er langs te laten, of ik nou te paard ben of fiets!! Tis weer tijd om te oogsten dus die jongens willen ook zo snel op plaats van bestemming zijn. ( Vind dat men tegenwoordig een beetje aso doet tegen boeren, ga aan de kant met die trekker en die wagen, ehm, die brede trekkers zijn er niet omdat dat zo mooi is of om stoer te doen ;) )Dat praat dit ongeval natuurlijk absoluut niet goed! Als je ziet dat er iemand op de weg is, stop je toch?! Hoop dat deze l*l een goede straf krijgt, maar dat zal wel weer niet...

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:56

Pfff.. lompe boeren ook af en toe.. zelf heb ik het geluk dat ik vrijwel iedere boer id omgeving van mijn stal ken en ook netjes wachten wanneer je met je paard rijd.. maar als je dit dan weer leest schrik je toch wel..

BarnBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:59

Als niemand iets gezien heeft is er ook weinig reden om te stoppen..

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:44

best een apart verhaal, Ik zou als ik ineens een paard voor me trekker zie echt kapot schrikken.
Hoe kun je dan doorrijden? las eerst overgens dat het met opzet gebeurd was :+ heb slaap in me ogen.
Goed dat de vrouw er achteraan is gegaan en te pakken heeft gekregen, niet normaal.
Ik heb ook wel eens gehad dat ik met pony en wagen door 2 trekkers in de sloot (2 meter omlaag en gelukkig stond die vrij droog) ben beland, die reden ook gewoon door :(
gelukkig heb ik hier weinig last van zulke mensen de meesten met groot verkeer houden nog wel rekening met de paarden hier, daarin tegen personen auto's :=