Pony geëuthanaseerd na verwaarlozing hoeven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Pony geëuthanaseerd na verwaarlozing hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 20:55

www.dierenbescherming.nl

Een 16-jarige shetland pony moest vorige week helaas geëuthanaseerd worden nadat er chronisch hoefbevangenheid (een ernstige ontsteking) werd vastgesteld als gevolg van doorgegroeide hoeven. Over de verzorging van twee andere pony's zijn afspraken gemaakt. Tegen de 78-jarige eigenaar is proces-verbaal opgemaakt.

Twee inspecteurs van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) troffen de drie verwaarloosde pony's in Silvolde aan. Voor de shetland kwam hulp helaas te laat. De dierenarts, die er door de inspecteurs bij was geroepen, concludeerde dat het dier te ver heen was om het nog te kunnen behandelen. Er is toen besloten het dier uit zijn lijden te verlossen. In 2010 had de man ook al een proces verbaal gekregen voor het laten doorgroeien van de hoeven van dezelfde pony.

Bij een van de twee andere pony's was er onder meer sprake van staart- en manenexceem dat niet werd behandeld. Over de behandeling van deze dieren zijn door de inspecteurs afspraken gemaakt met de eigenaar. Voor het niet op de juiste manier behandelen van zijn dieren krijgt de man een proces-verbaal.

silverbrumby

Re: Pony geëuthanaseerd na verwaarlozing hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:13

Proces verbaal??! Afpakken die pony's, zo iemand hoort geen dieren te hebben!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:53

Volgens mij kan een paard niet hoefbevangen worden van te lang doorgegroeide hoeven, maar alleen van verkeerde voeding.

Goed bekappen kan wel helpen tegen de pijn.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:54

Chronische hoefbevangenheid door het doorgroeien van de hoeven :?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:59

Hoefbevangenheid komt door overbelasting, dat kan zowel door voeding als door voetproblemen komen. Op amerikaanse sites kom je wel de term mechanical founder tegen naast grass founder.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:01

en helaas hebben wij op deze manier afgelopen zomer al 3 pony's moeten laten slachten.
Gratis kunnen krijgen zodat ze misschien nog een kans hadden om het bij ons te redden.
Maar helaas kwam dit in alle gevallen op eentje na niet meer goed!

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:03

Sorry hoor, maar het voelt altijd dubbel als zo'n oud iemand "aangepakt" wordt. Triest dat er geen vrienden en/of (vooral) familie waren die op tijd in hadden kunnen grijpen.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:06

Dat is zo Nouska, misschien hield die man wel onwijs veel van zijn pony's maar had hij er gewoonweg geen verstand van, en wilt hij misschien ook niet luisteren (oudere mensen zijn daar soms te trots voor := )

Heel jammer van de pony! hij was net op de helft als er goed voor hem was gezorgd

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:20

Nouska schreef:
Sorry hoor, maar het voelt altijd dubbel als zo'n oud iemand "aangepakt" wordt. Triest dat er geen vrienden en/of (vooral) familie waren die op tijd in hadden kunnen grijpen.

Deze man is al eerder op de bon geslingerd. Jammer dat er niet wat vaker is langs gegaan ter controle door de inspecteurs.
Dan had dit zeker niet gebeurd.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:58

HOLY CRAP! ze hebben een behandeling tegen staart en maneneczeem!

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:00

Cowgirl schreef:
Deze man is al eerder op de bon geslingerd. Jammer dat er niet wat vaker is langs gegaan ter controle door de inspecteurs.
Dan had dit zeker niet gebeurd.

Het blijft inderdaad vooral jammer dat er door te weinig sociale controle (familie, vrienden, buren, inspecteurs - maakt niet uit) zo'n triest einde uit voorkomt voor de pony's. :(

Woogy schreef:

:')

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:55

Oudere mensen zijn helaas wat moeilijker aan te spreken wat dit betreft, ik spreek uit ervaring. Gelukkig komt het met mijn verzorgknollie nog wel weer goed.

Jammer dat de LID niet eerder ingegrepen heeft. Dit had zeker voorkomen kunnen worden, door vaker een controle dan 1 keer in de 2 jaar uit te voeren. Who's to blame?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 01:22

Woogy schreef:

Nou idd *\o/* Ik wil die behandeling weten!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 03:21

Woogy schreef:

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen iemand die ze onder de dekens zet, insmeert, let op voer, stal/weidetijd aanpast,.... en iemand die zijn beesten de complete hals en kont maar tot bloedens toe kapot laat schuren, wat misschien nog geinfecteerd of vol insecteneieren raakt enzo, maar dat snap je zelf ook wel :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:52

Een behandeling tegen zomereczeem bestaat al lang hoor, niet te verwarren met een genezing/geneesmethode.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:46

triest, voor zowel de ponys als de meneer.
Ik ben zelf alfa hulp geweest (mobile schoonmaakster bij oudjes) en heb ook een dame geholpen die dr ponytje niet kwijt wou,beestje was 27 jaar en altijd in hun bezit geweest. Ik heb de afspraken gemaakt bij de hoefsmid, ik deed de stal en ik legde de porties voer klaar(was ook bevangen geweest).. ging geweldig goed.Waarom zijn er niet buren of zo die helpen.. is toch geweldig dat iemand van 90 jaar nog ponys heeft.. ook al gaat ie misschien niet zo heel erg goed. Beetje meer "buurtcontrole of hulp" had veel leed kunnen voorkomen denk ik.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:50

Er is zoveel mis met dit bericht.
Er is niets tegen exceem te doen /: deken werkt niet voor alle paarden en vliegenspray doet ook niet veel.
En dan nog de hoeven. Te lang oke, maar hoefbevangenheid vanwege te lange hoeven?
Hoefbevangenheid duidt iig wel op dat het paard dus te eten gehad heeft? Kijkend naar de leeftijd van deze man en dat hij al eerder bekend was had de dierenbescherming zelf gewoon eerder moeten ingrijpen vind ik. Dit is hun fout net zo goed.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:02

Precies, chimello verwoord wat ik zon beetje in gedachten heb

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:19

ZE is een onderschat rotprobleem. Ik heb er ook zo eentje rondlopen. Insectenspray , zalfjes, creme, wassen etc... het haalt allemaal niets uit (heb al een complete apotheek uitgeprobeerd) Deken sloopt hij in een halve dag.
Hij ziet er ook niet uit, Geschuurde manen en staart, kale plekken en zo nu en dan wondjes, die ik dan wel met zalf behandel (maar het ziet er dan evengoed niet prettig uit)

Bevangenheid door te lange hoeven.. kan, als die hoeven een afwijkende vorm hebben. Maar door verkeerde voeding komt meer voor (of stress ed.)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:16

Daphne__ schreef:
Woogy schreef:

Nou idd *\o/* Ik wil die behandeling weten!

En ik , was het maar zo simpel....

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:56

Ik gok dat het artikel neerkomt op iemand die het geschreven heeft die niet het hele verhaal heft gesnapt. hij heeft waarschijnlijk lange voeten gehad en hoefbevangen geweest.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:14

Nouska schreef:
Het blijft inderdaad vooral jammer dat er door te weinig sociale controle (familie, vrienden, buren, inspecteurs - maakt niet uit) zo'n triest einde uit voorkomt voor de pony's. :(

Helaas is door sociale controle ook niet alles op te lossen/uit te sluiten. Mijn buurman heeft aan zijn tuin ook een stukje 'dierenweide'... stuk wat half of half is afgespannen en waar 3 geitjes, 2 shetjes een zooi kippen en een aantal ganzen rondlopen... Opzich heel erg leuk en ook een leuke tijdsbesteding voor de man... Weide in totaal is groot genoeg maar de verzorging van de dieren laat de wensen over. Ik heb zelf al meerdere keren met hem gesproken en aangeboden hem evt. te helpen met het maken van afspraken, uitmesten en noem maar op... die hulp wou hij niet. Toch zijn de hoeven van zijn pony's al meerdere malen veel te lang geweest (dus danig zelfs dat ze omkrulde en noem het maar op. Zijn geitjes hebben al meerdere keren met wonden gelopen die echt niet werden behandeld (of maaien erin moet goed zijn tegenwoordig? )....
Ook met zijn dochter heb ik het een keer over gehad dat het zo niet kan. Maar ook als zij tegen haar vader zegt dat het zo niet kan en ze voor hem afspraken wil gaan maken zodat die beestjes tenminste verzorgd worden dan is het ruzie. Mijn buurman denkt het allemaal nog alleen te kunnen. Mest stond 40 cm hoog in de stal.

Inmiddels is het zo dat als ze iets acuut voor hebben ik de dochter belt die dan langskomt en haar vader dwingt de DA te bellen. In het geval van de hoeven loopt nu alles al een jaar via de Dierenbescherming.

Voeren doet hij wel, dagelijks. en vers drinkwater hebben ze ook (mits het niet vriest, als de leidingen zijn bevroren zet ik zeer regelmatig even een emmer over de omheining zodat ze kunnen drinken)

Tja, sociale controle genoeg maar wat als iemand te eigenwijs is, te trots en je hulp blijft afslaan... Meer dan het in de gaten houden kan ik niet, maar zoals het hoort is het nog lang niet, helaas maar een PV, een enkele keer een bezoekje van de DB het helpt niet... en gezien de sociale controle, de familie die er mee bezig is loopt het net niet die spuitgaten uit dat de dieren in beslag genomen kunnen worden, helaas

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:19

Nouska schreef:

Dus jij vind omdat hij oud is hij niet hierop aangesproken hoeft te worden? juist hij moet de ervaring en het vestand hebben om of de ponys weg te doen als hij er niet voor kan zorgen of hulp in te roepen.
Daarnaast is het fijn als er een sociale controle is maar als eigenaar ben je nog altijd de eerste verantwoordelijke.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:17

Qua sociale controle heb je wellicht ook wel het probleem dat familie en kennissen er net zoveel verstand van hebben als de man zelf...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:25

Ach, dat is een heel oud boertje natuurlijk, die heeft paardjes lopen maar ze moeten verder geen verzorging nodig hebben, zo gaat dat, de ouderwetse manier.
En ik vind ook dat fam. daar op had kunnen letten, waarschijnlijk heb ik als ik 80 ben ook hulp nodig, idd moeten ze er dan wel iets van weten.
Sociale controle is nog lastiger idd, die ouwe mannetjes zijn stronteigenwijs, haha, maar er had wel eerder dierenbescherming bij gehaald kunnen worden natuurlijk.
Heel zielig natuurlijk, ook voor de andere twee die gek worden van de jeuk... :(:)