Van de vijf Nederlanders die geselecteerd waren voor het WK Endurance op Euston Park komen er uiteindelijk drie aan de start. Vlak voor het geplande vertrek naar Engeland bleek Zaira Star niet 100% fit te zijn. Jannet van Wijk besloot om die reden haar merrie thuis te laten. Ook Theo Heldens moet verstek laten gaan. Zijn paard D-Prodigy raakte tijdens een van de laatste trainingen op de wedstrijdlocatie geblesseerd. De Nederlandse afvaardiging kreeg dus met een flinke tegenslag te maken nog voordat het kampioenschap officieel was begonnen.
De drie andere paarden zijn vanmiddag goed door de veterinaire inspectie gekomen. Barbara Peterse met Pachinco, Donna Roest- Oudshoorn met Karrimh en Nederlands kampioen Carmen Römer met Gitana zullen morgen de Nederlandse eer gaan verdedigen. Zij gaan om 6.30 uur lokale tijd (7.30 uur Nederlandse tijd) van start om het 160 kilometer lange parcours af te leggen. Om in aanmerking te komen voor een teamklassering moeten deze combinaties de wedstrijd alle drie uitrijden.
Het historische Euston Park ligt in de omgeving van Newmarket, tussen Cambridge en Norwich. De route van het wereldkampioenschap bestaat uit zes lussen, in lengte variërend tussen de 20 en 38 kilometer. Op de deelnemerslijst staan 150 combinaties uit 38 landen, waaronder de Spaanse meervoudig wereld- en Europees kampioen Maria Alvarez Ponton met Nobby.
Karrimh ... Zo erg ... Zo'n voorbeeld voor mij (ookal ben ik niet meer actief in de sport). Ik vind het altijd zo stoer als een bokker mee kan doen aan iets als een WK ofzo .. En dan dit ... Héél veel sterkte Donna