Nieuw-Zeelandse Grand-Prix amazone gaat op de Lusitanotoer

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Hanmar, Princesj, Shanna, EvelijnS

Sammie

Nieuw-Zeelandse Grand-Prix amazone gaat op de Lusitanotoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 10:33 Tip de Nieuwsredactie

* http://www.bokt.nl / http://www.eurodressage.com

Geen KWPN’er of Duitser voor de Nieuw-Zeelandse Jody Hartstone, maar een Lusitanopaard. Tijdens haar zoektocht naar een nieuw paard kwam Hartstone in aanraking met de Lusitanopaarden en besloot dat dit is wat ze zocht. Uiteindelijk vond Hartstone de ideale partner in de zevenjarige hengst Ali Baba (v. Hostil).

“Ik was onder de indruk van de rijdbaarheid en het karakter van de Lusitano. Ik heb er in Spanje en Portugal veel gereden en er zelfs nog meer gezien. Ik ben er geen een tegengekomen met een slecht karakter of een die niet wilde werken. Het temperament van de ras is geweldig. Wat ik ook geweldig vind is de veelzijdigheid. Ze zijn inzetbaar in de dressuur, springen, maar ze zijn ook inzetbaar bij andere disciplines, zoals het stierenvechten. “

Hartstone is reeds tweemaal gekwalificeerd voor de Wereldruiterspelen, maar heeft de daadwerkelijke selectie nog nooit gehaald. Hartstone wil nu samen met haar Lusitano een kans maken op deelname in 2014.

“Mijn wensenlijst was vrij lang en gevarieerd. Het moest een goedgekeurde hengst zijn met een goede bloedlijn. Hij moest hoog zijn, aangezien ik grote warmbloedpaarden gewend ben. Bovendien moest het een schimmel met lange manen zijn, hoe gek dat misschien is. Ik zag mezelf al in gedachten over het strand passageren met mijn grijze hengst. Verder moest het paard op minstens Prix St. George level lopen met aanleg voor de Grand Prix. Het paard moest natuurlijk ook niet te oud zijn.

Eén van de eerste paarden die Hartstone tegenkwam voldeed volledig aan dit lijstje, maar dit paard kwam niet door de bloedtest heen. Hartstone moest verder en kwam toen Ali Baba tegen. “Ik weet zeker dat ik dit paard niet heb uitgekozen, maar hij mij! Ik kwam hem acht maanden geleden tegen en was gelijk dol op hem, maar hij was toen net verkocht aan iemand met een dikkere portemonnee dan ik. Gelukkig ging die koop uiteindelijk niet door en na een paar maanden kwam ik hem weer tegen. Hij heeft een geweldig karakter. Hij is rustig, maar ook nieuwsgierig en hij is af en toe ondeugend.”

Ali Baba is zeven jaar en heeft zowel Veiga als Andrada in zijn bloedlijnen. Het is geen schimmel, maar voor de rest voldoet hij aan lijst van Hartstone.

Via een vriendin kwam Hartstone op het idee om naar een Lusitano over te stappen. “Voorheen had ik alleen maar op warmbloedpaarden gereden. Ik ben gaan google op Lusitano dressuur en kwam toen een video tegen van een bruine hengst uit Amerika. Op de achtergrond hoorde ik muziek. Ik vond de muziek en het paard een geweldig combinatie. Om op zoek te gaan in Portugal was natuurlijk voor mij vrij logisch, daar komen de Lusitano paarden vandaan.”

In Nieuw-Zeeland zijn maar twee andere Lusitanohengsten, maar deze komen niet uit Portugal. Volgens Hartstone zal Ali Baba de eerste Lusitano zijn op Grand Prix niveau in Nieuw-Zeeland. Maar voor het zover is zal ze nog minsten vijf weken moeten wachten. Gedurende die tijd moet het paard in quarantaine. “Barokke paarden worden behoorlijk populair als topwedstrijd paard. Ik zal de eerste FEI dressuuramazone zijn die met een Lusitanopaard zal deelnemen aan FEI wedstrijden in Nieuw-Zeeland. Maar het zal ook een zware taak zijn die op mijn schouders rust om de Lusitano te introduceren in Nieuw-Zeeland. Ik kijk er naar uit. Het zou een stuk gemakkelijker zijn als er vanuit Portugal een groot gat gegraven kon worden naar Nieuw-Zeeland. Nu moet ik nog vijf weken wachten.

dyoka

Re: Nieuw-Zeelandse Grand-Prix amazone gaat op de Lusitano toer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:37

Wat leuk!
Een keer wat anders. :)

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:38

Wat leuk dat ze aan de slag gaat met een Lusitano. Barokke paarden staan bekend om hun talent voor verzameling natuurlijk.. ze zijn alleen vaak wat minder getalenteerd in het 'gewone' gangwerk. De meningen zullen vast weer enorm verschillen over hoe ze passen tussen de 'gewone' rijpaarden. Ben benieuwd hoe het zal verlopen en of ze ermee op de OS verschijnt over 4 jaar!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:39

Iberische paarden zijn top! Fijn dat ze steeds meer hun weg vinden naar topsportruiters :j

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:42

Een erg leuk paard zeg <3
ben benieuwd naar hun verdere ontwikkelingen

Farah Oet De Broekstreek & Fitany van de Dalgronden
Fanny Oet de broekstreek & Neriva van de Tolberg
Onze eigen fokkerij Haflingerstal van de Dalgronden

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:45

Hij is niet grijs.... :-)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:47

Nou Rubi deed het dit keer ook fantastisch toch! Kwam net kijken op de grote wedstrijden en kon gelijk mee de kur in!

En ja een Ibirisch paard zoekt jouw uit, jij niet hun..dat is iets wat mij al lang duidelijk is! :+

http://www.yeguadajuntamente.nl [RIJ-ITP] Les van Rafael Soto met PRE hengst Cantaor WH [ITP] Lebrijano de Flora, vos PRE hengst
Bobby M2+1 (tevens eindstand), Cantaor WH (RIP) M2+4, Galina M1* Jerez L1+2 Nino M2 +2

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:59

Jeey voor de Lusitano :D Ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen.
Weet iemand hoe groot hij is?

Mama van Anique sinds 10-09-'10 en Hayden sinds 27-05-'14 <3
The moment you realise you said goodbye to the horse, you will always be looking for... Only to never find again.
Slaap zacht, lieve Andra (08-08-'05 / 19-09-'13)

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:25

LHS_80 schreef:
Wat leuk dat ze aan de slag gaat met een Lusitano. Barokke paarden staan bekend om hun talent voor verzameling natuurlijk.. ze zijn alleen vaak wat minder getalenteerd in het 'gewone' gangwerk. De meningen zullen vast weer enorm verschillen over hoe ze passen tussen de 'gewone' rijpaarden. Ben benieuwd hoe het zal verlopen en of ze ermee op de OS verschijnt over 4 jaar!

Ibirische paarden zijn een van de oudste, zuiverste gefokte paarden. Zij dienden voor de oorlogen, het vee drijven en het stierenvechten.
Ik denk dat er geen beter uitgebalanceerd gefokt paard bestaat dan de PRE of de Lusitano. Het gangenwerk wat wij "gewoon" zijn vinden is door het "doorfokken" zo ongewoon geworden dat dit niet meer past bij de biomechanica van de paarden die wij inmiddels "gewoon" vinden.
Bij de Ibirische paarden is de lenigheid, kracht, souplesse, moed, karakter er natuurlijk ook in gefokt maar wel met oog op een bruikbaar paard voor meerdere doeleinden. Ik denk dat de huidige sportpaardenfokkerij nog een hoop kan leren van de Ibirische fokkerij.
Bij paarden fokken gaat het niet alleen om een mooi hoofd of een goede gang of hoogte of breedte van een dier. Een paard moet je fokken als een compleet dier en niet op een onderdeel wat heden ten dagen gewoon is geworden. Daarom zijn er zoveel "fokfouten" om ons heen zoals Arabieren met prachtige hoofdjes maar met een onderstel om op te schieten, Quarters met billen waar koeien jaloers op zijn maar met benen die nog niet berekend zijn op de helft van het gewicht, KWPN-ers die zo gevaarlijk heet in het hoofd zijn waardoor ze wel zo goed kunnen lopen maar te bidden is dat het nooit onder de kont van je kinderen terecht komt.

Ik vind het geweldig dat een bekende ruiter voor een relatief onbekend ras kiest in de sportwereld, alleen hoop ik ook dat dit niet betekend dat dit de visie van het fokken beïnvloedt. Uit de geschiedenis blijkt nu eenmaal dat waar de commerciële belangen groot worden het middel (paard) ondergeschikt wordt en stuk zal gaan.

Aeshah Carré, een team vanaf 08/2015: Inmiddels Z startgerechtigd en internationaal prijswinnaar @ ANC/Aachen❤️
[IM] Our lovely little Angel flew away much too soon

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:40

de gemiddelde kwpn'er is niet half zo gevaarlijk of "fout in de kop" als de debiel die het beweerd maar goed, da's een andere discussie.

Ik zou deze graag eens normaal willen zien draven... Niet zo op zijn shetlands zeg ma..

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:55

Wat een leuk dier. De galop mag nog wat ruimer maar verder wat een leukerd. Heb ze wel eens met slechtere beweging gezien.

Oa kinderkleding en paardenspullen
https://www.marktplaats.nl/verkopers/6020504.html

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:14

Ayasha schreef:
de gemiddelde kwpn'er is niet half zo gevaarlijk of "fout in de kop" als de debiel die het beweerd maar goed, da's een andere discussie.

Ik zou deze graag eens normaal willen zien draven... Niet zo op zijn shetlands zeg ma..

_O- Lees de reactie boven je nog maar eens goed door , DAN weet je wat ''normaal'' draven is.
Heb je trouwens Rubi al gezien ? die heeft toch wel wat laten zien tussen al die grote warmbloeden.

Fantastisch commentaar trouwens Judith_VB , ik kon het niet beter verwoorden!

Ben trouwens erg benieuwd naar hoe deze combi het gaat doen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:34

Appelsapje schreef:
Ayasha schreef:

_O- Lees de reactie boven je nog maar eens goed door , DAN weet je wat ''normaal'' draven is.
Heb je trouwens Rubi al gezien ? die heeft toch wel wat laten zien tussen al die grote warmbloeden.

Fantastisch commentaar trouwens Judith_VB , ik kon het niet beter verwoorden!

Ben trouwens erg benieuwd naar hoe deze combi het gaat doen!

Die heb ik gelezen. Bedoel je dat dat gekrabbel de "norm" moet worden dan?
Ik had het niet over lusitano paarden in het algemeen maar over dít paard waar het topic over gaat. Dus wat heeft Rubi er mee te maken?

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:49

Ik zeg nergens dat dit ''gekrabbel'' , zoals jij het zegt , de norm moet worden. Ik zeg alleen dat ik het bijzonder irritant vind wanneer mensen iets zeggen waarover ze geen flauw benul van hebben. ( Over dat ''normaal'' draven)
En ik denk dat als een GRAND-PRIX amazone bewust voor dit paard kiest inplaats van een warmbloed , het wel beter weet dan mensen die dit als een 'als een shetland draven' beschouwen.

Verder is de discussie voor mij hier afgelopen , heb geen zin om mijn tijd hier nog aan te verspillen.
En als je er nog iets over wilt zeggen , graag over PB , heb geen zin om dit topic te vergallen met deze discussie.

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:20

Ik hou over het algemeen wel van Lusitano's, ook in dit paard zit (vast) veel potentie, maar ik denk niet dat ze zo op een WK of iets moet aankomen. Er zitten stukjes bij, waarbij het paard echt te veel impuls mist, waardoor ik hem bijna tegen het kreupele aan vind (kan ook aan de slechte verbinding liggen van het 'kreupelen', maar impuls mist ie zeker).. maar goed, als ze hem thuis heeft kan ze hem fijn trainen. Ben benieuwd

Victoire d'Alani B+12/ L1+ 11/L2+11/M1
Désa L1 + 2 Dag lieverd, het ga je goed!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:23

Appelsapje; jemig en ik dacht dat ik een kort lontje had. Peerd wordt dusdanig strak gereden dat ie niet eens kán draven waardoor ie gaat krabbelen. Dus ja, ik ben benieuwd naar hoe dit dier gaat lopen als ie ruimte krijgt. Moet je je daar nu zo over opwinden? :?

Mens, alsof het nog niet warm genoeg is in Belgenland zonder dat je je zo op jaagt.

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:40

Sorry als ik aanvallend overkwam , dat was niet de bedoeling. En ik had je reactie verkeerd begrepen , ik vind ook inderdaad dat als ze hem wat meer ruimte zal geven hij nog beter zal draven dan nu . Wel blijf ik bij m'n standpunt dat ik liever een lusitano zie draven dan een warmbloed.

En ik ben trouwens niet in ''belgenland'', ik ben op vakantie.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:41

Poeh daar heeft ze rijtechnisch nog heel wat werk aan, ben benieuwd.

Florida Elite eptm v Belissimo x elite pref NMK v Jazz drachtig van Lord Europe voor 2020
Vilexa Elite v Ro-lex Elite pref prest v Hemmingway
Nigirilova Uut Uune D-OC : Just Wimphof x Elite eptm v Belissimo x elite pref NMK v Jazz
Nikkie H D-OC : Franklin x ster ibop ZZ-zwaar v Negro x ster pref prest v Houston

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:40

ruiter is om te janken, wel een leuke uitdaging en dat ze kiest voor een Lusitano. Ben benieuwd hoe ver ze er mee kan komen. Het lijkt mij wel een eerlijk en werkwillig paard. Echter de hand van de ruiter en zijn beroerde zit houdt het paard echt tegen en zorgt ervoor dat het de gangen niet ten goede komt....

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:49

Appelsapje schreef:
Sorry als ik aanvallend overkwam , dat was niet de bedoeling. En ik had je reactie verkeerd begrepen , ik vind ook inderdaad dat als ze hem wat meer ruimte zal geven hij nog beter zal draven dan nu . Wel blijf ik bij m'n standpunt dat ik liever een lusitano zie draven dan een warmbloed.

En ik ben trouwens niet in ''belgenland'', ik ben op vakantie.

Dus jij bent niet de oorzaak van die achterlijk benauwende 30°C :D Y;(

De ene warmbloed is de andere niet, net zoals de ene lusitano de andere niet is. Een paard dat goed kan draven, kan goed draven, of dat nu een Portugees is of een Hollander maakt me eigenlijk weinig uit. ;)

Fhantasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:59

...ben ik nu de enige die die ruiter interessanter vind dan dat paard?! :s

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, en toch echt niet voor wat jij leest.... :)

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:24

Wat gaaf zeg! De dressuur in Nieuw Zeeland kan zeker een oppepper gebruiken, en wat een eyecatcher. Ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen met z'n tweeen, wat een prachtpaard!

Las even de reacties, des te knapper dat ze het aandurft. Het paard is nog jong, heeft alle tijd om (bij) te leren. Heeft wel degelijk potentie en denk dat het met wat goede training en begeleiding echt wel wat neer kan zetten. :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:06

Nou ze heeft er iniedergeval nog wel werk aan, ben benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:23

Nou ik vind het nog wel een knutselprojectje hoor. Mooi paard, maar het filmpje is niet om aan te zien.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:49

LHS_80 schreef:

Rubi (Lusitano) en Fuego (PRE) deden het volgens mij prima tussen de 'gewone' rijpaarden op de O.S.
En vooral Fuego kan ook bijzondergoed verruimen. Rubi heeft naar mijn mening de beste piaffe van het hele veld. Prachtig hoe die zijn achterhand onderschoof.

Idra schreef:
Iberische paarden zijn top! Fijn dat ze steeds meer hun weg vinden naar topsportruiters :j

Helemaal mee eens! *\o/*

Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets stoms zeg (Loesje)