Bolderman's Valentino wint Kampioenschap Jonge Dressuurponys

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Bolderman's Valentino wint Kampioenschap Jonge Dressuurponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 13:24

www.knhs.nl

Gelijk met de Centrale keuring van het NWPCS werd met subtropische temperaturen het KNHS-Divoza Kampioenschap Jonge Dressuurpony's verreden. Een finale met een knappe groep pony's, waarbij vierjarige Roetsenets Enzo (v.Bodo), de vijfjarige Bolderman's Valentino (v.Hagelkruis Valentijn) en de zesjarige El Diego (v. Evanto's Nieuwmoed) als kampioen werden uitgeroepen.

De twintig meest getalenteerde pony's van Nederland waren via verschillende voorselecties geselecteerd voor de finale in Kootwijk. Eerst werden alle pony's door de eigen ruiters en amazones voorgesteld aan de juryleden Adriaan Hamoen en Jan Peeters. “De pony's die vandaag door de gastruiters zijn gereden waren echte top vijf pony's met allen goede bewegingen”, vertelt Jan Peeters. De beste vijf pony's mochten terugkomen voor het tweede onderdeel van de finale, het rijden door de gastruiters. Dit jaar waren het de talentvolle amazones en Kaderleden Angela Krooswijk, Michelle van Lanen en Anne Meulendijks die deze taak op zich namen. “De pony's die vandaag door de gastruiters zijn gereden waren echte top vijf pony's met allen goede bewegingen.”

Bij de vierjarige pony's kwamen drie palomino's op de hoogste plaatsen. De Welsh-pony Roetsenest Enzo kreeg van de jury al de hoogste punten onder zijn eigen amazone Judith Werkman (Eursinge), ook van de gastruiters kreeg hij de hoogste punten, namelijk een 9.5 en een 8.5.
Michelle van Lanen vertelt: “Roetsenest Enzo is een fijne en goede pony, hij voelde nog wel een beetje groen, maar dat hoort bij de leeftijd. Hij gaf me een fijn gevoel en ik denk dat hij veel potentie heeft voor de toekomst.”
Di Angelo Sogno (v.Orchid Cestani) liet zich ook goed zien in Kootwijk. Amazone Gioia van den Corput had 's ochtends Brabantse Kampioenschappen gereden en was nipt op tijd voor de finale in Kootwijk. Desondanks niet zonder succes, want ze werden reservekampioen van de vierjarigen. High Flown's Orlando (v.Bodo), die werd gereden door 14 jarige Carlijn Vaessen, waardeerde zich onder de gastruiters op van een voorlopige vijfde plaats naar een derde plaats.

Bij de vijfjarige pony's waren de gastruiters er anoniem over eens welke pony moest winnen. Met twee keer een 10 van de gasruiters kon de overwinning hem niet meer ontgaan. Vorig jaar liep de NWPCS-goedgekeurde hengst ook al in de finale, maar wist toen niet te overtuigen onder het zadel van de gastruiters. Dit jaar was dat niet het geval. “Who geweldig”, is de reactie van Michelle van Lanen over Valentino. “Hij deed alles heel makkelijk en heeft een super instelling.” Anne Meulendijks vervolgt: “Deze pony zou ik wel thuis op stal willen hebben, het is een hele fijne pony die ook al mooi bergopwaarts wil bewegen.” Laurens Bolderman, die gisteren met Bolderman's Valentino M1 kampioen van Utrecht werd, blikt ook tevreden terug op het kampioenschap. “Vanmorgen vond ik Valentino nog iets mat, maar vanmiddag had hij zich goed opgeladen. Vandaag weer kampioen worden is een mooie afsluiting van mijn laatste jaar bij de pony's!” De zwarte merrie Fianchetta (v.Henry) werd knap tweede met de Belgische amazone Leyla Larsson. Kampioen van 2011 bij de vierjarige dressuurpony's werd vandaag derde bij de vijfjarige pony's. Nero van den Hout (v.Orchard Red Prince), behaalde met Jody Tissen een totaal van 79,5 punten.

De voshengst El Diego (v.Evanto's Nieuwmoed) werd bij de zesjarigen gehuldigd als kampioen, ook hij kreeg een 10. Aanvankelijk was FS Coco Jambo (v.FS Champion de Luxe) die gereden werd door Febe van Zwambagt als hoogste geplaatst door de juryleden met 84,5 punten. Echter deze knappe valk-ruin kon in de finale de gastruiters niet zo overtuigen zoals El Diego deed. Maaike Slootweg brengt El Diego uit voor zijn fokker en eigenaar. “Sinds oktober 2011 zijn we een combinatie en heb ik hem van het L2 naar het Z1 gereden. Ik merk nauwelijks dat hij hengst is, hij wil altijd voor me werken.” Ook gastruiter Michelle van Lanen was enthousiast over de pony: “Ik vond het een hele fijne pony met goede instelling en denk dat hij een mooie internationale toekomst tegemoet kan gaan.” Reservekampioen bij de zesjarigen werd Hoppenhof's James met Francis Jansen. Deze combinatie werd onlangs ook kampioen in de M1 D/E van de regio Gelderland.

Door het warme weer reden de pony's niet de ereronde met de mooie kampioensdeken van Divoza Horseworld. Sponsor Divoza Horseworld verzorgde overigens voor alle prijswinnaars mooie ereprijzen en waardebonnen.

Uitslag
Vierjarigen
1. Roetsenest Enzo - Judith Werkman – 86,6 2. Di Angelo Sogno – Orchid's Cestani – 80,6 3. High Flown's Orlando – Carlijn Vaessen -79,1 4. Cartago van 't Molenbosch – Kirsten Jongman – 77,8 5. Tongerenhof Osmium – Guusje van Heeswijk – 73,8

Vijfjarigen
1. Bolderman's Valentino – Laurens Bolderman – 93,5
2. Fianchetta – Leyla Larsso – 88,5
3. Nero van den Hout – Jody Tissen – 79,5
4. Campsterhoven's Baldato – Milou van Engeland -76,8
5. Cezaro – Laura Hoogstraten – 63,5

Zesjarigen
1. El Diego – Maaike Slootweg – 87,16
2. Hoppenhof's James -Francis Jansen – 83, 16
3. FS Coco Jambo – Febe van Zwambagt – 79,8
4. Kulberg's Orion – Guusje van Heeswijk – 77,66
5. Maddox – Suzanne van de Ven – 75,8

Bomba

Re: Bolderman's Valentino wint Kampioenschap Jonge Dressuurponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:11

De gastruiters waren het er anoniem over eens welke pony moest winnen? :D

druifjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:42

Nog steeds trots op mijn kanjer James. 2e van Nederland bij de 6 jarige :)

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:36

Afbeelding