Leon Thijssen vijfde in GCT Valkenswaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Leon Thijssen vijfde in GCT Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 13:21

www.knhs.nl

Op de schitterende wedstrijdterreinen van Jan Tops, iets ten zuiden van Valkenswaard, werd de negende etappe van de Global Champions Tour verreden. De Duitse ruiter Ludger Beerbaum won met Chaman, dankzij een snelle en foutloze barragerit. Leon Thijssen reed zich als enige Nederlander met Tyson in het zes deelnemers tellende barrageveld en eindigde als vijfde.

Thijssen moest als laatste in de barrage starten. "Ik had gezien dat Beerbaum erg snel foutloos had gereden en als je wilt winnen moet je risico's nemen. Tyson had in de twee omlopen die aan de barrage vooraf gingen super gesprongen en daarom durfde ik een poging te wagen te tijd van Beerbaum aan te vallen. In de lijn van hindernis één naar twee kwam ik iets te dichtbij de tweede hindernis en daar oversprong Tyson zich iets, waardoor we op de volgende hindernis, een oxer, een foutje kregen. Dan ontstaat er even concentratieverlies en daardoor liepen we ook tegen een tweede springfout aan. Na deze twee fouten ben ik normaal rijdend naar de finish gereden en was uiteindelijk drietiende van een seconde langzamer dan Beerbaum. Er had dus winst voor mij ingezeten", aldus Thijssen, die zeer te spreken was over de prestaties van zijn nog steeds niet door het KWPN als dekhengst erkende Tyson. "De eerste twee manches waren perfect", vertelde de ruiter uit Baarlo, die wel aangaf dat de ruiters meer last hadden van de warmte dan de paarden. "Het is net alsof ze zich onder deze tropische omstandigheden nog beter voelen dan anders. Nog meer lossigheid in hun lijf", aldus Thijssenm die Simon met de Amerikaanse Beezie Madden achter zich wist te houden.

De Amerikaan Richard Spooner legde met Cristallo, achter Beetrbaum, beslag op de tweede plek, voor de Zweed Rolf-Göran Bengtsson met Carusso LS la Silla. Beerbaum verdiende met zijn zege ruim 94.000 euro, terwijl Thijssen als zesde 17.100 euro verdiende. Mathijs van Asten, die met VDL Groep Credence Z foutloos door de eerste manche was gekomen, noteerde in de tweede ronde twee springfouten en eindigde als 15de, terwijl Harrie Smolders met Exquis Walnut de Muze als 18de eindigde.

Uitslag Global Champions Tour (1.60m):

1) Ludger Beerbaum (Dui) - Chaman (Baloubet du Rouet x I Love You) - 0 / 0 / 0 - 41.32
2) Richard Spooner (USA) - Cristallo (Caretino x Cicero) - 0 / 0 / 0 - 42.05
3) Rolf-Göran Bengtsson (Zwe) - Carusso LS La Silla (Montebello la Silla x Joost) - 0 / 0 / 0 - 43.43
5) Leon Thijssen (Baarlo) - Tyson (Numero Uno x Voltaire) - 0 / 0 / 8 - 41.58
15) Mathijs van Asten (Ysselstein L.) - VDL Groep Credence Z (Catanga Z x Palfrenier) - 0 / 8
18) Harrie Smolders (Hooge Mierde) - Exquis Walnut de Muze (Nabab de Reve x Chin Chin) - 1 / 13

Tussenstand GCT:

1) Edwina Tops-Alexander (Aus) - 189
2) Christian Ahlmann (Dui) - 169
3) Rolf-Göran Bengtsson (Zwe) - 154
13) Gerco Schröder (Tubbergen) - 101