Maikel van der Vleuten tijdens de Spelen
foto: Kit Houghton/ FEI
De pas 24-jarige Van der Vleuten maakte in Londen zijn Olympisch debuut en deed dat zeer verdienstelijk. In de individuele wedstrijd kon hij geen potten breken, maar met twee foutloze ritten had hij een groot aandeel in de zilveren plak van het Nederlandse springteam.
"Het was voor mij natuurlijk ook nieuw. Ik heb veel grote wedstrijden gereden, maar de Olympische Spelen zijn voor iedere sporter iets bijzonders.", vertelt de springruiter. "Je ziet hoe groot het allemaal opgezet was, wat er allemaal te doen was, hoeveel belangstelling er was voor de paardensport. Dat was gewoon iets bijzonders, iets anders dan normaal."
"Daarbij is het natuurlijk ook heel mooi om de andere sporten een beetje in de gaten te houden. We hebben gewoon een prachtige week gehad."
Van der Vleuten en zijn collega-springruiters vertrokken al uit Londen toen de Spelen nog bezig waren. Als gevolg daarvan misten ze dus ook de treinrit naar Den Bosch van afgelopen maandag. "Maar we zijn wel bij de huldiging geweest in Den Bosch, en toen zijn we gewoon aangesloten bij alle sporters die uit de trein kwamen. Toen leek het net echt, niemand heeft gemerkt dat we niet in die trein zaten."
Anderhalve week na zijn Olympische medaille heeft Van der Vleuten zijn normale leven weer opgepakt. Op hemelsbreed nog geen twintig kilometer afstand van zijn woonplaats, op het Concours Hippique in Valkenswaard, mag hij dit weekend weer aan de bak. Maar wel met andere paarden dan zijn Olympische succeshengst Verdi.
"Ik ben nu op concours met een paar jongere paarden, die geschikt zijn voor de toekomst. Ik heb daar net zoveel plezier mee als met de toppaarden op concours."