Bondscoaches willen Olympisch dressuurteam format veranderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Bondscoaches willen Olympisch dressuurteam format veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 12:58

http://www.bokt.nl / http://www.dressage-news.com

In Londen werd tijdens de landendressuurwedstrijden voor de tweede keer met het nieuwe competitiesysteem gewerkt. Drie ruiters per team, zonder ‘uitval’of wegstreepmogelijkheid. De dressuurcoaches van Canada, Denemarken, de Verenigde Staten, Nederland en ook diverse leden van het FEI dressuurcomité zijn unaniem in hun kritiek.

Als een land een vierde individueel geclassificeerde ruiter ziet starten moet de mogelijkheid er zijn dat deze een landgenoot kan vervangen als deze onverhoopt uitvalt. Op dit moment kan dat niet, terwijl die mogelijkheid er bij het springen en de eventing wel is.

Canada zag met de eliminatie van één van hun ruiters het hele team uiteenvallen. Voor de landenwedstrijd was Canada dus uitgeschakeld.

De coaches zien liever een nieuw format, wel met de competitie gereden over twee dagen. De vier dagen die nu tussen de Grand Prix en de Special zat bracht veel kritiek met zich mee. Dressuurfans moesten de twee dagen overbruggen in Londen wat extra geld kost. En bij de dressuurruiters was er commentaar dat er de paarden concentratieverlies hadden.

“Het feit dat wij geen score mogen laten vallen maakt de kloof tussen de dressuur en de overige disciplines alleen maar groter. Voor mijn gevoel krijgt de dressuur een schop na. Waarom moet het bij ons anders. Ik denk dat het voor de buitenwereld alleen maar goed is als we een eenduidige formule hebben.”, aldus Sjef Janssen. “De ruiters en coaches hebben deze competitiemanier nooit wat gevonden.”

De Amerikaanse coach, Anne Gribbons is het ermee eens. “Ik heb sinds de aanpassing in 2008 altijd al gevonden dat we vier ruiters moeten hebben. Als hetgeen wat Canada was overkomen, een land als Groot-Brittannië, Duitsland of Nederland was overkomen dan was de kritiek niet te stoppen geweest. Dressuur is ontzettend populair, misschien zelfs nog wel populairder dan de andere disciplines. Welke boodschap sturen wij als wij het met drie ruiters moeten doen, de springruiters met vier en de eventers met vijf?”

Na de Spelen van 2008, waar per land maar drie ruiters mochten starten, is er gekeken naar een aanpassing van het systeem. Er mocht een vierde individuele ruiter starten, die kon invallen als dat nodig was. Hiermee is er nog steeds geen sprake van een wegstreepresultaat, maar het maakt de sport wel duidelijker. Daarbij was er ook sprake van een aanpassing in het wedstrijdschema. Hoewel een vierde ruiter nu wel mag starten is uiteindelijk dit systeem er niet gekomen. Toch gaan er nu stemmen op om alsnog serieus te kijken naar het voorstel.

mylittlejoy

Re: Bondscoaches willen Olympisch dressuurteam format veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:59

Persoonlijk vond ik het format met een wegstreepresultaat ook leuker, al was het alleen maar omdat dan iedereen bij het team hoorde. Nu "bungelt" er een iemand bij. En wat bij Canada gebeurde is dan natuurlijk erg zuur. Ik hoop dat het wordt aangepast.

beep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:02

helemaal mee eens zit er voor mijn gevoel ook meer spanning in

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:37

Ik begrijp de kritiek, toch geeft het wegstreep systeem een oneerlijke wedstrijd. De grote dressuurlanden brengen wel vier combinaties op de been, de kleinere landen hebben vaak die luxe niet.
En dit geeft in mij ogen een oneerlijke competitie. Valt er een combinatie uit dan kunnen de ''rijke'' dressuurlanden lekker doorgaan, de kleinere landen kunnen naar huis als team.
Met vier combinaties heb je uiteraard ook meer kans(25%) op een goede score dan met maar drie combinaties. Kortom, ik vind het als wedstrijd vorm erg oneerlijk, men begint niet met gelijke kansen aan een wedstrijd.
Over oneerlijk: wat mij betreft wordt de startlijst voor de Kur(individuele medailles) gewoon opgesteld na loting. Nu kunnen(en doen ze ook) de juryleden achterover leunen, want de besten uit de gr.pr. en gr.pr. special komen keurig in volgorde voorbij. Zit je niet bij de laatste groep starters, dan is het bijna zeker dat je weinig tot geen kans meer maakt op medailles, al rij je de sterren van de hemel.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:05

CharleyT schreef:
Ik begrijp de kritiek, toch geeft het wegstreep systeem een oneerlijke wedstrijd. De grote dressuurlanden brengen wel vier combinaties op de been, de kleinere landen hebben vaak die luxe niet.
En dit geeft in mij ogen een oneerlijke competitie. Valt er een combinatie uit dan kunnen de ''rijke'' dressuurlanden lekker doorgaan, de kleinere landen kunnen naar huis als team.
Met vier combinaties heb je uiteraard ook meer kans(25%) op een goede score dan met maar drie combinaties. Kortom, ik vind het als wedstrijd vorm erg oneerlijk, men begint niet met gelijke kansen aan een wedstrijd.
Over oneerlijk: wat mij betreft wordt de startlijst voor de Kur(individuele medailles) gewoon opgesteld na loting. Nu kunnen(en doen ze ook) de juryleden achterover leunen, want de besten uit de gr.pr. en gr.pr. special komen keurig in volgorde voorbij. Zit je niet bij de laatste groep starters, dan is het bijna zeker dat je weinig tot geen kans meer maakt op medailles, al rij je de sterren van de hemel.

Hier zit in mijn ogen ook wel waarheid in...

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 07:14

Voor beide kanten is wel iets te zeggen, over minder dagen laten verrijden lijkt mij wel slim.

Wat ik voor het springen graag zou willen zien is dat de landenteam resultaten blijven tellen. Nu konden vier foutloze manches en in de laatste manche een balk betekenen dat je met lege handen stond. Vind ik best scheef!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:56

Hou op te zeuren zeg, wat weer een luxeprobleem! :\