Vijf maanden onderweg met ouderwetse paardentrekschuit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Vijf maanden onderweg met ouderwetse paardentrekschuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 10:56

www.bokt.nl / http://www.bbc.co.uk/

Wie de afgelopen vijf maanden in de buurt van de plaatsen Leeds en Liverpool in Groot-Brittannië was had kans om Sue Day en haar paard Bilbo Baggins tegen te komen. De afgelopen vijf maanden heeft het duo ongeveer 128 mijl gereisd. Ze begonnen in Leeds en eindigden in Liverpool. Met een ouderwetse trekschuit.

Het duo was uitgedost in ouderwetse kledij uit de tijd dat trekschuiten nog door een paard van A naar B werd getrokken. Ook in Nederland gebruikten men in de 17de en de 18de eeuw veel van deze trekschuiten. Tot in de 19de eeuw was de trekschuit een comfortabele en regelmatige wijze van transport tussen steden en dorpen die met een kanaal of water waren verbonden. De trekschuit was de voorloper van ons hedendaagse openbaar vervoer. Naast paarden trokken meer dan eens één of meerdere mensen de schuit. De schuit had een vaste dienstregeling waar een klein bedrag voor betaald moest worden. Naast mensen werden er natuurlijk ook goederen vervoerd. In Groot-Brittannië voerden tot de jaren zestig van de vorige eeuw nog diverse trekschuiten door het land. In de stad Liverpool speelden de schuiten een grote rol bij de ontwikkeling van de haven, die nu een prominente plaats inneemt als wereldhaven.

Day is voorzitster van de Horse Boating Society en zegt dat overal waar ze kwamen ze zich erg welkom voelde. “Mensen waren meer dan eens verbijsterd”.

Day en Bilbo vertrokken in april vanuit Leeds en arriverende deze week in het centrum van Liverpool. De laatste keer dat er een paardentrekschuit op het kanaal vaarde was 68 jaar geleden, maar nog nooit was er één gearriveerd in het centrum van Liverpool.

Day: ”De trekschuit is erg zeldzaam geworden, er zijn in Groot-Brittannië nog maar vijf soortgelijke mensen als ik met een trekschuit die door paarden wordt getrokken. Mensen vinden het geweldig als ze er een tegenkomen. We willen de trekschuit in ere houden en de traditie en vaardigheden doorgeven.”

Of een reis van vijf maanden niet te veel was voor het paard? “Bilbo is helemaal gezond, we hebben het rustig aangedaan.”

Meer over de Nederlandse trekschuiterij lees je hier

Voor een foto van Sue Day en Bilbo Baggins kijk hier.

Anoniem

Re: Vijf maanden onderweg met ouderwetse paardentrekschuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:06

Dan moet er dus echt nergens een boom ofzo vlak langs het water staan. :=

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:14

er zijn van vroeger nog overal paadjes langs het water, dus dat komt wel goed denk ik:). vind het erg leuk als mensen een stapje terug naar vroeger doen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:16

love it! :') (alleen geloof ik dat ik een dagje leuker zou vinden dan 5 maand :D )

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:19

Daar waren idd de zgn jaagpaden voor bedoeld. Wel heel mooi compleet met die ouderwetse uitdossing.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:33

Gaaf! In GB hebben ze wel redelijk wat narrow boats (met motor) op die kanalen varen, kun je ook huren voor een weekje vakantie. Is iets dat we nog steeds vaag in de planning hebben, die kanalen zijn best mooi onderhouden, inderdaad ook keurig paden ernaast. Met paard ervoor is natuurlijk helemaal top :j

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:46

Wat ontzettend leuk dat men daar nog 5 maanden met de trekschuit onderweg kan. Iets wat hier in Nederland onmogelijk is. Ons paard heeft jaren terug ook voor de trekschuit van Dokkum gestaan, geweldige ervaring was dat. Maar niet makkelijk gelukkig kende mijn vader dat nog uit zijn jeugd dus hij weet precies wat kan en wat niet kan. En inderdaad er staan nu helaas vaak teveel bomen en palen naast het jaagpad wat het jagen (zo heet dat als een paard een trekschuit trekt) lastiger maakt.
Afbeelding

Afbeelding

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:03

Gaaf andafries!!!!! Ook leuk dat je vader nog het een en ander wist. Zal best een speciaal inzicht vereisen om een paard voor de boot te spannen. Erg interessant!!
Ik weet dat ze het nog jaren lang in het openlucht museum in Emmen hebben gedaan totdat een of ander dieren welzijns organisatie het niet meer dier vriendelijk vond toen hebben ze het op moeten geven. :? Aldus zo is het mij een paar jaar geleden verteld. Vond het als kind iig machtig mooi om te zien. Vind het van de engelsecdame knap gedaan met haar paard _/-\o_

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:07

Mooi hoor!

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:26

Jammer dat ze het in Emmen niet meer doen. Niet diervriendelijk, belachelijk. Het zwaarste is het aanzetten (net als met een koets) maar als de boot een keer in beweging is dan is het helemaal niet zwaar. Wat wel belangrijk is een goede schipper. In Dokkum was er 1 waar mijn vader niet mee wilde werken omdat deze man niet goed snapte de samenwerking met het paard. Die ging een motor aanzetten op het verkeerde moment tewijl de motor juist uit moet blijven.

DierPortret

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:57

Had er nog niet van gehoord en gezien, leuk dat dat nog gedaan wordt.