Gekloonde paarden tijdens Olympische Spelen 2020 welkom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Gekloonde paarden tijdens Olympische Spelen 2020 welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 08:45

* http://www.nationalgeographic.nl/

Op de Olympische Spelen van 2020 mogen voor het eerst gekloonde paarden meedoen in de ruiterwedstrijden. Dit heeft de Fédération Equestre Internationale (FEI) in juli besloten.

Het is net sciencefiction: welvarende paardenfokkers kunnen proberen hun favoriete paard te kopiëren om kans te maken op eeuwige glorie. Het proces is echter niet makkelijk, niet goedkoop en biedt bovendien geen garantie dat de kloon over hetzelfde talent zal beschikken als ‘het origineel’.

In 2007 besloot de algemene vergadering van de FEI klonen op de Spelen nog te verbieden. Het zou namelijk onsportief en oneerlijk zijn. De hoge kosten die het klonen met zich meebracht, speelde hierbij een grote rol. Die kosten zijn sindsdien echter aanzienlijk gedaald.

Onlangs besloot de FEI de situatie nogmaals te bekijken. Het was al langer bekend dat naast genen ook andere factoren, zoals omgeving, training, voeding en de relatie met de ruiter van grote invloed zijn op de prestatie van een paard. Maar toen uit recent onderzoek naar gekloonde paarden bleek dat deze slechts voor 98 procent identiek zijn aan de ‘originele’ individuen, stelde de organisatie vast dat een verbod in de toekomst niet langer houdbaar zou zijn. Het was al langer bekend dat een kloon nooit een exacte kopie was, maar dat het foutenpercentage zo hoog lag als twee procent, kwam als een verrassing.

“Klonen geeft geen oneerlijk voordeel”, vertelt Graeme Cooke, hoofddierenarts van de FEI. Met andere woorden, een kloon van een kampioen wordt niet gegarandeerd ook een kampioen. Alle paarden die in 2012 aan de Spelen meededen, zijn op traditionele wijze gefokt; dat is in 2020 wellicht niet meer het geval. Voor gekloonde paarden gelden dezelfde regels als voor gewone paarden, namelijk een minimumleeftijd van negen jaar.

“Het is niet zeker dat er ooit gekloonde paarden op de Spelen rijden”, zegt Cooke, “Maar nu is het tenminste mogelijk.”

Feria

Re: Gekloonde paarden tijdens Olympische Spelen 2020 welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:59

Melchior zal blij zijn :D

Welia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:01

Paarden zijn levende wezens... Individuen. Dat maakt ze in mijn ogen zo speciaal, en dat maakt de sport zo speciaal. Het is het unieke! Nee... Dit komt in mijn ogen te dicht in de buurt bij zwarte magie. Als je alle paarden hetzelfde wilt hebben, laat dan paardenrobots toe in de ring, maar geen gekloonde levende wezens a.u.b. :(

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:08

Helemaal eens met de vorige poster! Ik begrijp echt niet waarom ze zoiets gaan toestaan. Afschuwelijk...

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:29

|o

Slaat toch helemaal nergens op. Zo ie zo het idee om te gaan klonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:31

Straks lopen er in 2020 alleen Totilassen mee in de dressuurproeven.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:37

Haha, nog even en dan kunnen we alle ruiters "hetzelfde" paard onder hun kont schuiven. Dan hebben we eindelijk de enige echte winnende ruiter :D

Nee het is absurd, en nog steeds ongelovelijk dat het kan. Maar ben wel benieuwd...
100 jaar geleden had men nooit geloofd dat we de olimpische spelen met een 3d bril op gingen kijken ;)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:44

Dit is een lastige kwestie. Ik wil iedereen vragen eerst goed na te denken voor h/zij met reacties als 'afschuwelijk' en 'belachelijk' komt.

Voor de paarden maakt het niet uit. Ze weten niet dat ze geen gewone vader en moeder hebben, en de draagmoeder die het veulen op de wereld zet, zal het probleemloos zogen. Paarden kennen niet zoiets als een gezin, dus als het dier maar in een groep opgroeit, verloopt de ontwikkeling normaal.

De vraag was, zoals hierboven al gezegd is, of je door te klonen hetzelfde paard krijgt. Dat is dus niet het geval. Hoe een levend wezen wordt, hangt zo sterk van toeval af dat een identiek genoom geen enkele garantie biedt. (Kijk naar eeneiige tweelingen bij mensen.) Bij klonen is er nog iets aan de hand: je kloont een volwassen dier, dat al een beetje verouderd is. Grote kans dat het nieuwe dier abnormaal snel veroudert. Dolly het gekloonde schaap moest op 6-jarige leeftijd met artritis worden afgemaakt. Zo krijg je natuurlijk geen geweldige springpaarden.

Een ander argument tegen is de traditie. Beroep op traditie ("ik doe het al jaren zo, waarom zou ik iets veranderen?") geldt als een drogreden. Aan de andere kant: paardensport boogt natuurlijk op traditie, in die zin dat we al meer dan een eeuw de auto hebben en tóch nog graag op een paard zitten. De vraag luidt dan: is de manier waarop een paard gefokt wordt, de kern van de sport, of is het bijzaak? Bij het wielrennen wordt de fiets constant vernieuwd, terwijl hier het paard zelf helemaal niet vernieuwd wordt (integendeel: men wil een oud paard behouden!). Deze vernieuwing is dus minder ingrijpend dan wat er in sommige andere sporten gebeurt.

Ik zou zeggen: kijk het nog maar even aan. De meeste ruiters zullen het ook niet kunnen opbrengen om een gekloond paard te nemen. En vergeet niet: gewone voortplanting is nog altijd onvervangbaar. Moeder natuur heeft bij onze verre voorouders (van zowel mensen als paarden) het klonen afgeschaft en de seks ingevoerd. Dat is niet zomaar gebeurd!

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:49

Het is niet alleen het verouderen, maar ook het mitochondrieel DNA, moeten ze toch al een eicel van moeder of zus gebruiken om het kern DNA in te zetten
Daarnaast hoorde ik dat bij embryotransplantatie de kwaliteiten van de draagmoeder een grote rol blijkt te spelen..
Dus nog voordat het veulen geboren is speelt omgeving al een heel belangrijke rol..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:06

ik vind t zelf wel intressant want een kloon zal nooit lijkt mij dezelfde weg afleggen qua eigenaren en trainings enzo als het toen der tijd top paard

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:23

Ik vind het nogal onnodig.....iedereen die wil klonen moet vooral zn gang gaan, maar eerst was t minder interessant omdat ze niet internationaalmochten starten...nu dus blijkbaar wel.

iris1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:23

Ik weet niet echt wat ik hiervan moet vinden. Als de paarden eerder dood gaan doordat ze sneller verouderen wat is dan het voordeel van klonen?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:26

Vind dat hele klonen niks :o

Wel opzich goed dat ze mee mogen doen omdat het idd nog van andere factoren afhankelijk is, hoe ze gaan preseteren.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:33

wtf wat krijgen we nou zeg?? :( ik ben het helemaal met Chessie eens!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:40

musiqolog schreef:
Dit is een lastige kwestie. Ik wil iedereen vragen eerst goed na te denken voor h/zij met reacties als 'afschuwelijk' en 'belachelijk' komt.

Voor de paarden maakt het niet uit. Ze weten niet dat ze geen gewone vader en moeder hebben, en de draagmoeder die het veulen op de wereld zet, zal het probleemloos zogen. Paarden kennen niet zoiets als een gezin, dus als het dier maar in een groep opgroeit, verloopt de ontwikkeling normaal.

De vraag was, zoals hierboven al gezegd is, of je door te klonen hetzelfde paard krijgt. Dat is dus niet het geval. Hoe een levend wezen wordt, hangt zo sterk van toeval af dat een identiek genoom geen enkele garantie biedt. (Kijk naar eeneiige tweelingen bij mensen.) Bij klonen is er nog iets aan de hand: je kloont een volwassen dier, dat al een beetje verouderd is. Grote kans dat het nieuwe dier abnormaal snel veroudert. Dolly het gekloonde schaap moest op 6-jarige leeftijd met artritis worden afgemaakt. Zo krijg je natuurlijk geen geweldige springpaarden.

Een ander argument tegen is de traditie. Beroep op traditie ("ik doe het al jaren zo, waarom zou ik iets veranderen?") geldt als een drogreden. Aan de andere kant: paardensport boogt natuurlijk op traditie, in die zin dat we al meer dan een eeuw de auto hebben en tóch nog graag op een paard zitten. De vraag luidt dan: is de manier waarop een paard gefokt wordt, de kern van de sport, of is het bijzaak? Bij het wielrennen wordt de fiets constant vernieuwd, terwijl hier het paard zelf helemaal niet vernieuwd wordt (integendeel: men wil een oud paard behouden!). Deze vernieuwing is dus minder ingrijpend dan wat er in sommige andere sporten gebeurt.

Ik zou zeggen: kijk het nog maar even aan. De meeste ruiters zullen het ook niet kunnen opbrengen om een gekloond paard te nemen. En vergeet niet: gewone voortplanting is nog altijd onvervangbaar. Moeder natuur heeft bij onze verre voorouders (van zowel mensen als paarden) het klonen afgeschaft en de seks ingevoerd. Dat is niet zomaar gebeurd!

Ik sluit mij helemaal aan bij jouw reactie, het is ook erg dubbel. Ik zie wel wat er van komt, en wat ze gaan doen met de sport. Heb zelf erg dicht bij het proces gezeten, iemand ontmoet die nu bezig is met klonen en die wilde graag een manege merrie gebruiken als draagmoeder (deze is hier al eerder voor gebruikt met "normale" celklompjes. Gaf altijd heel goed opgevoede veulens, ook in samenwerking met de manege mensen) we hebben ervoor dit jaar niet meer voor gekozen omdat de betreffende merrie er toch te oud voor wordt (geboorte) Maar ik had best dat veulen willen zien.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:15

Het gaat me ook niet alleen om wat het voor de paardensport betekend. Ik vind gewoon het klonen zelf onnatuurlijk en dat staat me tegen. Typisch weer de drang van de mens om de natuur te manipuleren. Klonen is wat mij betreft net een stapje te ver...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:17

Belachelijk. :(

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:33

Uiteraard, klonen is onnatuurlijk, maar hou de mens maar eens tegen.
En ook al is klonen onnatuurlijk, wat merkt het gekloonde dier er nou van dat hij/zij onnatuurlijk verwekt is. Zolang het paard opgroeit zoals "normale" dieren zal het er geen last van hebben.

Inderdaad ook eens met dat het geen garantie is dat het ook een top paard wordt, dat is van zo verschrikkelijk veel factoren afhankelijk.
Daarbij komt ook dat de volgende stelling vaak op gaat: Je krijgt geen topper uit een topper.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:33

Luniek schreef:
Ik vind gewoon het klonen zelf onnatuurlijk en dat staat me tegen. Typisch weer de drang van de mens om de natuur te manipuleren. Klonen is wat mij betreft net een stapje te ver...

Inderdaad, dit is typisch de mens. Maar wat wil dat zeggen, een stapje te ver? Paardrijden is in de grond toch ook onnatuurlijk? Natuurlijk, paarden kunnen ons gewicht hebben en ze vinden het leuk (anders gooien ze je er zonder pardon af), maar van nature doen we dat niet. Fokken, ook dat is niet natuurlijk. We zijn al duizenden jaren bezig door selectie de eigenschappen in paarden boven te halen waar ze in de vrije natuur niets aan hebben. We willen felle kleuren, terwijl vale tinten (tegenwoordig vaak op zijn Engels 'dun' genoemd) als schutkleur meer van pas komen. We willen grote paarden, terwijl de ponyhoogte natuurlijker is.

Ik snap wel dat klonen je tegenstaat; ik sta er zelf ook niet om te springen. Maar wil je het anderen verbieden? Dan moet je argumenten kunnen geven waarom nou net klonen een stapje te ver is, en fokken niet.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:38

Komen met goede argumenten tegen het klonen kan ik niet zozeer. Het is eigenlijk voor mij vooral een gevoelsquestie van "een stapje te ver". Want inderdaad is fokken en paardrijden ook onnatuurlijk. En het anderen verbieden is inderdaad een onbegonnen werk, het is meer dat het idee van klonen me ontzettend tegen staat. Maargoed, daar denkt niet iedereen hetzelfde over. Ik kan in ieder geval zeggen dat ik het zelf nooit zou doen. :o

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:50

Als klonen een dergelijk grote foutmarge geeft en de paarden zelf niet daadwerkelijk meer kans op succes opleveren dan 'reguliere' voortplanting waarbij je nog kan hopen dat een bepaalde combinatie van papa en mama de fouten van die twee opheft, dan zal klonen vanzelf ophouden. Dan wordt het een dure hobby die niks oplevert.

Ethisch zie ik niet waarom je een schaap wel en een paard niet zou mogen klonen. Wanneer klonen medische problemen voor de kloon oplevert zou je dat hele klonen moeten verbieden als onethisch, maar dat is misschien een andere discussie.

DemyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:58

In 20?? gekloonde ruiters? :')

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:06

Bizzybijtje schreef:
Straks lopen er in 2020 alleen Totilassen mee in de dressuurproeven.

wie weet hoe sterk het deelnemersveld dan is. :+

justeef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:22

Nog een paar jaar en de eerste epke's en ranomi's die gekloond zijn doen ook mee? :')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:31

Luniek schreef:
Typisch weer de drang van de mens om de natuur te manipuleren.

Ha ha...dat klopt...de mens is nl de mens omdat het de natuur manipuleert. Dat is het enige dat ons onderscheidt van de dieren :j

Verder betwijfel ik het of wij het gaan meemaken dat er gekloonde paarden mee gaan lopen op de OS. De verouderde genen is een verschrikkelijk complex probleem, veel complexer dan het ontrafelen van het DNA en de techniek van een gekloneerd levend wezen op de wereld te zetten. Ik dat ik niet denk dat het de wetenschap (ooit???) gaat lukken om dat bij een complex zoogdier als een paard dit zo onder controle te krijgen (zeg nooit nooit, maar zeker niet de komende 50-100 jaar oid) dat daar een topsportpaard uit voortvloeit. Ik zie klonen veel meer als aanvulling op de fokkerij. Een geweldinge sportruin kan middels klonen toch nog gebruikt worden voor de fokkerij. Persoonlijk zie ik klonen voor de fokkerij als een veel minder schadelijke ontwikkeling als bijvoorbeeld vergaande lijnenteelt.
Ik weet eigenlijk niet hoe het momenteel zit met de regels omtrent het gebruik van nakomelingen van klonen in de topsport.