Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

ik ben het helemaal met Chessie eens! musiqolog schreef:Dit is een lastige kwestie. Ik wil iedereen vragen eerst goed na te denken voor h/zij met reacties als 'afschuwelijk' en 'belachelijk' komt.
Voor de paarden maakt het niet uit. Ze weten niet dat ze geen gewone vader en moeder hebben, en de draagmoeder die het veulen op de wereld zet, zal het probleemloos zogen. Paarden kennen niet zoiets als een gezin, dus als het dier maar in een groep opgroeit, verloopt de ontwikkeling normaal.
De vraag was, zoals hierboven al gezegd is, of je door te klonen hetzelfde paard krijgt. Dat is dus niet het geval. Hoe een levend wezen wordt, hangt zo sterk van toeval af dat een identiek genoom geen enkele garantie biedt. (Kijk naar eeneiige tweelingen bij mensen.) Bij klonen is er nog iets aan de hand: je kloont een volwassen dier, dat al een beetje verouderd is. Grote kans dat het nieuwe dier abnormaal snel veroudert. Dolly het gekloonde schaap moest op 6-jarige leeftijd met artritis worden afgemaakt. Zo krijg je natuurlijk geen geweldige springpaarden.
Een ander argument tegen is de traditie. Beroep op traditie ("ik doe het al jaren zo, waarom zou ik iets veranderen?") geldt als een drogreden. Aan de andere kant: paardensport boogt natuurlijk op traditie, in die zin dat we al meer dan een eeuw de auto hebben en tóch nog graag op een paard zitten. De vraag luidt dan: is de manier waarop een paard gefokt wordt, de kern van de sport, of is het bijzaak? Bij het wielrennen wordt de fiets constant vernieuwd, terwijl hier het paard zelf helemaal niet vernieuwd wordt (integendeel: men wil een oud paard behouden!). Deze vernieuwing is dus minder ingrijpend dan wat er in sommige andere sporten gebeurt.
Ik zou zeggen: kijk het nog maar even aan. De meeste ruiters zullen het ook niet kunnen opbrengen om een gekloond paard te nemen. En vergeet niet: gewone voortplanting is nog altijd onvervangbaar. Moeder natuur heeft bij onze verre voorouders (van zowel mensen als paarden) het klonen afgeschaft en de seks ingevoerd. Dat is niet zomaar gebeurd!
Luniek schreef:Ik vind gewoon het klonen zelf onnatuurlijk en dat staat me tegen. Typisch weer de drang van de mens om de natuur te manipuleren. Klonen is wat mij betreft net een stapje te ver...
Luniek schreef:Typisch weer de drang van de mens om de natuur te manipuleren.