Prijs tarwestro flink gedaald, kwaliteit is beter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Prijs tarwestro flink gedaald, kwaliteit is beter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 15:37

http://www.bokt.nl

In bijna twee maanden tijd is de stroprijs die veehouders betalen met bijna een derde gedaald. Geen 195 euro per ton meer voor tarwestro, zoals in juni, maar 135 euro per ton. De nieuwe oogst is zowel goedkoper als beter. Relatief gezien blijft de prijs nog wel hoog.

De prijzen per ton stro dit jaar zijn aanzienlijk lager dan vorig jaar. Dat meldt de krant Boerderij Vandaag van 14 augustus. En als de komende weken het weer door zet, zal de prijs ook niet meer heel veel veranderen. Tarwestro van de nieuwe oogst kost momenteel tussen de 130 en 140 euro per ton. Dat is 60 euro minder per ton dan in juni jongstleden. Af land wordt overigs 90 euro per ton genoteerd, maar dan moet de koper zelf het stro van het land afhalen.

Volgens de krant is de nieuwe oogst mooier en beter. Vorig jaar was een flink deel van de balen bruin gekleurd. Nu is een groot deel goud- of witgeel. Toch vinden veel melkveehouders het nieuwe stro nog steeds te duur. Een aantal verwachten nog dat de prijs verder zal zakken. Ook het stro aanbod van over de grens is dit jaar royaal. Vorig jaar gebruikten veel Franse veehouders hun stro zelf. Nu is er voldoende op voorraad en zal een deel op de Europese markt terecht komen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:45

Zijn er ook stallen die het pensiongeld omlaag hebben gedaan??? Volgens mij is het vorig jaar zo'n beetje overal omhoog gegaan n.a.v. de stroprijzen...

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:48

:Y) Ik denk niet dat de pensionhouders mee gaan veren met de stro-prijs...

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:51

Bij ons is het toegezegd, alhoewel ik niet geloof dat ze dat gaan doen. Maar we zullen zien....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:01

Kijk, dat is mooi!! Eindelijk goed nieuws. Op een pensionstal die ik ken betaalde je afgelopen winter bij als het stro boven een bepaalde prijs kwam. Dus dat is nu niet meer van toepassing.

Als een pensionstal echt de prijs heeft verhoogd zal die niet meer naar beneden gaan ben ik bang.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:03

Heel fijn.. maar helaas gaat de prijs per 20 kg baal echt niet omlaag.. zou wel leuk zijn

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:55

Helaas is de prijs voor stalling niet alleen afhankelijk van stroprijzen. Over de jaren gezien is alles duurder geworden en de stijgende prijzen van vorig jaar waren aanleiding om de stalprijs omhoog bij te stellen. Goedkoper zullen de meeste stallen met deze prijsdaling dus niet worden.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:58

Nou ben heel benieuwd of de stro-prijzen bij onze leverancier omlaag gaan.. vrees toch van niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:41

wij betalen hier in 't westen van 't land toch nog steeds een aardig bedrag voor een klein baaltje...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:01

raket schreef:
Zijn er ook stallen die het pensiongeld omlaag hebben gedaan??? Volgens mij is het vorig jaar zo'n beetje overal omhoog gegaan n.a.v. de stroprijzen...

Vraag je pensionhouder maar eens de prijs van paardenbrokkken..stijgen zeer rap..zo ook de km-prijs van een vrachtwagen..

Nouvel schreef:
wij betalen hier in 't westen van 't land toch nog steeds een aardig bedrag voor een klein baaltje...

Wie denkt nu nog in kleine baaltjes..
Die heeft men bijna 3-4 keer in de hand..en dan wil men ook nog niks betalen..
Dan moet je ze uit Polen laten komen..
40 euro de ton..maar wel ff de vracht betalen.

Sammie schreef:
Volgens de krant is de nieuwe oogst mooier en beter. Vorig jaar was een flink deel van de balen bruin gekleurd. Nu is een groot deel goud- of witgeel. Toch vinden veel melkveehouders het nieuwe stro nog steeds te duur. Een aantal verwachten nog dat de prijs verder zal zakken.

De prijs zal niet veel zakken...want het wordt gebruikt voor de biomassa zeker in duitsland.

Duitsland-Stuttgart
Citaat:
Hallo,wir verkaufen Heu und Stroh Kleinballen Rund / Quader ,erster Schnitt JKK frei und Staubarm.
Mit Transport in ganz Deutschland.Lieferung Kostenlos.Alles neue Ernte, sehr gute Qualität, überall mehrere LKW Ladungen verfügbar Heu in 170 -€ pro tonne ab 700 Stück für 1 Ballen 18-22 kg ,stroh 160 € pro tonne

bron
http://www.heu-stroh-boerse.de/index.ph ... roh-boerse
Laatst bijgewerkt door Angela op 15-08-12 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: posts samengevoegd

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:11

Haarbal schreef:
:Y) Ik denk niet dat de pensionhouders mee gaan veren met de stro-prijs...

Denk het ook niet eerlijk gezegd :=

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:24

als ik dit lees vraag ik me af... in juni was het 195 euro de ton... nu 135 euro de ton
maar weet iemand ook wat de prijs vorig jaar om deze tijd was?

In ieder geval goed nieuws dat over de grenzen stro overblijft wat evt deze kant weer op kan komen als het nodig blijkt te zijn en dat de stro in totaliteit natuurlijk wat lager ligt, in tegenstelling tot veel pensionstallingen zijn wij nl niet meer gaan betalen in stalprijs over het gehele jaar zegmaar, maar hebben we een paar maanden een extra stro toeslag gehad die er per mei weer af is gegaan, je zou ook kunnen zeggen dat we een verschillende zomer en winterprijs hadden.
Als de stroprijzen dit jaar lager liggen kunnen we dat waarschijnlijk blijven hanteren of misschien zelfs 'gewoon' het hele jaar door de zomerprijs weer betalen ipv het hele jaar door de winterprijs (wat waarschijnlijk was geweest als de stro prijs onverminderd hoog was gebleven).

extra info:
ik sta op een kleine pensionstalling bij een loonwerker, hooi/voordroog is bij ons relatief goedkoop voor de staleigenaar, stro moet echter wel ingekocht worden, we hebben gezamelijk (pensionners en staleigenaar) van alles aan gedaan om het verbruik laag te houden en in overleg en redelijkheid is veel mogelijk bij mijn staleigenaar, het voorstel om meer te betalen gedurende een paar maanden is dan ook vanuit de pensionners gekomen om te voorkomen dat we een algehele stalverhoging zouden krijgen.
Gezamelijke acties: laagje zaagsel als onderbodem voor het opstrooien, zaagsel leverde staleigenaar aan, was geen verplichting maar wel een verzoek (1 paard kon er niet tegen en die kreeg dan ook geen zaagsel eronder), merendeel van de mestkruiwagens ging in de potstal van de koeien ipv op de mesthoop. Boer strooide de koeien in de potstal minder op met stro maar met andere dingen (voordroogbalen die lek waren gegaan en hij teruggekregen had, riet van het maaien, zaagsel en stro ipv alleen maar stro) en stro werd natuurlijk aangeleverd in grote balen en niet in kleine baaltjes, hier is ook de ruimte voor gelukkig

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:29

Annemiek80 schreef:
als ik dit lees vraag ik me af... in juni was het 195 euro de ton... nu 135 euro de ton

Prijs was bv in duitsland niet het zelfde in deze tijd..van 25/ton verschil (vorig jaar goedkoper)..maar vergeet de dieselprijs niet die omhoog is gegaan in die jaren..
en vooral de vraag voor de biomassa.

zie;

http://www.proplanta.de/Markt-und-Preis ... 31457.html

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:32

Annemiek80 schreef:

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij was toen al duidelijk dat alles verregend was.... Stro is bijproduct he, er wordt geoogst op het moment dat de tarwe te oogsten is, en toen regende het. Dus veel bollenstro en weinig paardenstro, wat het paardenstro duur maakte...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:16

ceasario schreef:

ik...
die klein in moet kopen en weinig opslagruimte heeft...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:17

Nouvel schreef:
ceasario schreef:

ik...
die klein in moet kopen en weinig opslagruimte heeft...

Maar waar haal je je baaltjes dan? Mag ook per pb...

onley

Re: Prijs tarwestro flink gedaald, kwaliteit is beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:21

en hier ook kleine balen ben ook al benieuwd of onze stalhouder zo fair is de prijs weer omlaag te doen
nadat hij ze vorig jaar omhoog gedaan had na een super slecht seizoen en nu heeft die alles binnen
super mooi en super goeie kwaliteit zijn zolder is bomvol en hij is nog niet klaar want op sommige velden stond nog wat

dan maar eens eerlijk vragen als ik me stalling ga betalen deze week.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:22

Prijs weet ik niks van af, maar de kwaliteit is zooooo mooi & goed :j

gsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:29

nou hier hadden er al vier paarden in twee dagen koliek van het nieuwe stro....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:42

gsus schreef:

Dat is dus voor mij ook een reden om geen stro te gebruiken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:48

als je voldoende hooi voert eten ze toch nooit teveel stro?
of is het echt zo lekker dat ze gewoon doorgaan... :=

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:49

Wij hebben in ieder geval al kwalitatief goed stro in kleine baaltjes kunnen kopen voor 2 euro per pak. Dat lukte vorig jaar echt niet.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:49

Nouvel schreef:
of is het echt zo lekker dat ze gewoon doorgaan... :=

:') :j _O-

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:51

Goed nieuws de prijs was ook buitengewoon gestegen. Dus laat maar zakken. :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:54

gsus schreef:

En waarom eten die paarden stro ??
Staan ze niet buiten op die groene gras weides ??