SRP komt met aanvulling campagne: Voldoende water voor paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

SRP komt met aanvulling campagne: Voldoende water voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 13:08

Persbericht Sectorraad Paarden / www.bokt.nl

Deze maand staat ‘Voeding’ centraal in de voorlichtingscampagne ‘Ik zorg goed voor mijn paard! Wat doe jij?’, van de Sectorraad Paarden (SRP). De campagne informeert paardenhouders over belangrijke welzijnsthema’s via een website, posters en social media over de juiste verzorging van een paard. Op een warme dag drinkt een paard wel 70 liter water. Naast schoon drinkwater heeft een paard ook behoefte aan voldoende ruwvoer.

Paarden hebben vrije toegang tot schoon drinkwater nodig. De dagelijkse behoefte aan water kan variëren van 20 tot 70 liter, afhankelijk van de temperatuur en luchtvochtigheid, het lichaamsgewicht van het paard, de mate van activiteit en de gezondheid. Het water dat de paarden drinken moet makkelijk toegankelijk en helder zijn en niet stinken.

Het is erg belangrijk dat paarden meerdere keren per dag ruwvoer aangeboden krijgen. Het is per paard verschillend hoeveel ruwvoer een paard nodig heeft. Dit hangt onder andere samen met de conditie van het paard en de prestaties die van het paard worden gevraagd. Ruwvoer is van groot belang in het rantsoen van paarden en is noodzakelijk voor een goede spijsvertering. Dagelijkse controle van de kwaliteit is belangrijk. De paardenhouder/eigenaar is verantwoordelijk voor hetgeen het paard te eten krijgt. Hooi met veel stof of schimmels is schadelijk voor de gezondheid. Een pak kuilvoer dat geopend wordt, kan binnen enkele dagen beschimmeld raken. Schimmels zijn belangrijke oorzaken van koliek, een aandoening waar paarden dikwijls aan overlijden.

Over de campagne
De voorlichtingscampagne is een initiatief van de Sectorraad Paarden en richt zich met de website www.voorkompaardenleed.nl op het verbeteren van kennis en het wegnemen van onkunde over paardenwelzijn. De campagne is een vervolg op de Gids voor Goede Praktijken, die sinds vorig jaar een aantal praktische richtlijnen voor paardenwelzijn onder de aandacht brengt. De campagne is in juni van start gegaan met voorlichting over het natuurlijke gedrag van het paard. Deze maand staat voeding centraal, de komende maanden wordt aandacht besteed aan de verzorging en de huisvesting van het paard.

Appelmoes_11

Re: SRP komt met aanvulling campagne: Voldoende water voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:10

Ik heb zo'n idee dat bijna iedereen wel weet dat een paard genoeg schoon water nodig heeft...

Dat van dat ruwvoer is wel een goede :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:01

Daar vergis je je dan lelijk in. Ik heb meerdere mensen in mij omgeving moeten vertellen dat paarden niet genoeg water uit gras kunnen halen om niet uit te drogen. Deze mensen waren er echt heilig van overtuigd dat paarden wel genoeg water uit gras kunnen halen. "want dat doen ze in de natuur ook" 8)7 En dan ook nog eens paard flink in het zweet rijden. Vinden ze het nog gek dat paardlief steeds uitbreekt en in de sloot ligt. Tsja, hoe komt dat toch. >;)

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:04

dat is bizar, aikon.

Alsof paarden niet altijd in de buurt van water leven in het wild, kan wel zijn dat ze er een km of 10 voor onderweg zijn, maar natuurlijk drinken ze in het wild.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:07

Sammie schreef:
Het is erg belangrijk dat paarden meerdere keren per dag ruwvoer aangeboden krijgen.

Er wordt hier kennelijk van stalpaarden uitgegaan?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:12

Sammie schreef:
Persbericht Sectorraad Paarden / http://www.bokt.nl

Paarden hebben vrije toegang tot schoon drinkwater nodig. De dagelijkse behoefte aan water kan variëren van 20 tot 70 liter, afhankelijk van de temperatuur en luchtvochtigheid, het lichaamsgewicht van het paard, de mate van activiteit en de gezondheid. Het water dat de paarden drinken moet makkelijk toegankelijk en helder zijn en niet stinken.

Valt slootwater hierbij onder schoon drinkwater?
Mijn paard heeft de keus uit water uit de kraan drinkwater (in cementbakken op de wei) en de sloot, maar verkiest over het algemeen de sloot boven de met mankracht gebracht water uit de cementbakken, het slootwater is 'groen' (wel doorzichtig :P), zit vol plantjes, slakjes, vissen ed, er staat maar enkele decimeters water bovenop de modderlaag (als je met een emmer water uit de sloot haalt zit je al in de modderlaag) en toch vind ze dit lekkerder dan kraanwater wat in de ogen van de mens 'schoon' water is.

even als toevoeging:
dit is geen stilstaand water, hoewel in warme tijden met weinig wind en geen regen het dicht in de buurt van 'stilstaand' kan komen

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:14

Ik vind het goed zeg dat ze hier aandacht aan schenken ...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:26

Tsja, wat is 'schoon' water? Leiding/kraanwater?

Hier krijgen ze al járen grondwater uit de pomp. Als ik er veel van zou drinken zou ik er denk ik ziek van worden. Het smaakt een klein beetje naar roest maar is toch op zich best wel helder. Er gaat wel eerder prut in de waterbakken zitten, maar dat zakt wel naar de bodem.

2 jaar geleden ging de pomp in de winter kapot. Toen moest ik noodgedwongen wel leidingwater gebruiken. Dat wilden ze dus eerst niet drinken, ze waren hun eigen water gewend :+

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:29

Ik vind het wel goed dat hier adviezen in gegeven worden. Ken helaas genoeg mensen die hun paarden zonder water buiten zetten met dit weer.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:29

Bij ons hebben ze de keus uit kraanwater uit een badkuip die gemiddeld 2 keer per week wordt schoongemaakt en de sloot. De sloot is niet volledig stilstaand maar wordt toch wel vies met warm weer. De meeste paarden in onze wei drinken dan ook uit de badkuip.
Vooral als de kuip net wordt gevuld vinden ze het lekker of zo, hij is al half leeg voordat goed en wel weg bent :Y)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:52

Ik ben blij dat ik met dit weer niet hoef te zeulen met water maar dat ze een ouderwetse grote betonnen drinkbak met vlotter hebben waar ze onbeperkt koel grondwater kunnen drinken.

Ik denk dat ze ook vooral de aandacht willen niet van de bewust zonder water buiten zetten maar de kleine specikuipjes met warm weer die halverwege de dag al leeg zijn of omver getrokken waar door ze een halve dag zonder water staan als iemand fulltime werkt. Dat mensen daar rekening mee houden. Onze tinker drinkt een speciekuip moeiteloos op in zijn eentje. En vaak moeten meerdere paarden het doen met 1 of 2 bakken. Wat eigenlijk al te weinig is in normale omstandigheden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:14

Ik vind het op zich een goed punt, maar ik denk nu even aan de winter: leidingen bevroren en dan dus met jerrycans water slepen.
Van de drie paarden die ik nu hier permanent heb staan, doet er maar een normaal met een waterbak. Een mest met opzet in de kuip, kun je elke keer dus een volle speciekuip met 60 liter water wegsmijten omdat truus haar waterbak wil afbakenen als zijnde van haar. (doet ze ook met de automatische drinkbakjes maar die veeg je met een pluk stro leeg, boen je even na en het is weer schoon. En een is van mening dat een waterbak een leuk speeltje is dus die drinkt zover hij dorst heeft en dan gaat hij net zolang met zijn voorbenen kappen en trekken tot de bak omligt. Gewoon waar je bij staat.

@Annemiek: dat is hier ook, als het hard geregend heeft nemen ze liever het water uit de plassen die er staan dan het leidingwater uit de automatische drinkbakken in de stal.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:15

hier hebben ze allemaal gewoon een autom. bak met leidingwater :j

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:22

karuna schreef:
maar de kleine specikuipjes met warm weer die halverwege de dag al leeg zijn of omver getrokken waar door ze een halve dag zonder water staan als iemand fulltime werkt. Dat mensen daar rekening mee houden. Onze tinker drinkt een speciekuip moeiteloos op in zijn eentje. En vaak moeten meerdere paarden het doen met 1 of 2 bakken. Wat eigenlijk al te weinig is in normale omstandigheden.

Eens... we hebben hier minimaal 2 bakken staan voor 4 paarden en deze moeten op warme dagen eigenlijk 2x per dag aangevuld worden, als dit 1x per dag gedaan wordt zijn ze kurkdroog, daarnaast gaat een van de paarden nog wel eens aan de sleep met waterbakken die bijna leeg zijn zodat ze erna dus helemaal leeg zijn >.<
Echter wat ik in mijn eerdere bericht al zei, wij hebben ook nog een sloot dus zonder water staan ze nooit, twee van de paarden kunnen echter wat lastig overweg met de slootkant, staan heel moeilijk te doen als de kanten wat zacht zijn dus om ongelukken te voorkomen staan er dus altijd ook waterbakken

@Urielle, yup als het hard regent/geregend heeft staan de geulen in het weiland vol met water (daarvoor zijn ze ook bedoelt, de afwateringspijp naar de sloot toe loopt door de geulen heen), dan zijn we ook minder snel met water aanvullen in de speciekuipen... het water uit de geulen vinden ze heerlijk.
Speciekuipen in stal ben ik sowieso geen fan van om de redenen die jij noemt (mesten) maar ook doordat ik in die periode meerdere malen een dooie muis erin vond, muizen hebben blijkbaar ook dorst maar kunnen er niet zo handig uitkomen >.<
Gelukkig komt het niet vaak voor dat we de leidingen af moeten sluiten maar afgelopen winter was het wel extreem, jaar ervoor hebben we bijv niets af hoeven sluiten terwijl het toen ook een periode behoorlijk koud is geweest, maar onder de -10 moeten we wel (boven de -10 trekken we het nog aangezien het circuleert met de koestal/verwarmingselement, maar die trok het niet meer afgelopen januari)
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 14-08-12 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:27

Wij hebben automatische waterbakken & een speciekuip :D
Water genoeg dus :j Worden 2x per week schoongemaakt.
Helaas ken ik ook meerdere mensen die hun paard zonder water op de wei zetten -O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:54

Bij ons loopt de leiding vanuit het huis onder de grond naar stal en dan via de buitenstallen omhoog de binnenstallen in. Die leidingen in de grond en in de buitenstallen zijn dus enorm vorstgevoelig is sinds de aanleg de afgelopen twee winters gebleken. Wij zetten het water dus al af zodra het onder 0 komt. Maar ja, het systeem van losse bakken in de stal wil dus niet zo :+ Vandaar dat ik dan toch maar gewoon met de jerrycan sjouw en emmertjes aanbied een aantal keren per dag. De ene keer zuipen ze dan achter elkaar twee jerrycans per paard weg en de andere keer helemaal niks drinken, dus ideaal is dat niet voor de paarden maar ik heb DE oplossing nog niet gevonden (behalve hele watersysteem aanpassen :+ )
Die dooie muis heb ik ook enkele keren gehad, zo ranzig!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:00

Urielle schreef:
Bij ons loopt de leiding vanuit het huis onder de grond naar stal en dan via de buitenstallen omhoog de binnenstallen in. Die leidingen in de grond en in de buitenstallen zijn dus enorm vorstgevoelig is sinds de aanleg de afgelopen twee winters gebleken. Wij zetten het water dus al af zodra het onder 0 komt. Maar ja, het systeem van losse bakken in de stal wil dus niet zo :+ Vandaar dat ik dan toch maar gewoon met de jerrycan sjouw en emmertjes aanbied een aantal keren per dag. De ene keer zuipen ze dan achter elkaar twee jerrycans per paard weg en de andere keer helemaal niks drinken, dus ideaal is dat niet voor de paarden maar ik heb DE oplossing nog niet gevonden (behalve hele watersysteem aanpassen :+ )

Je zou ook z'n emmerhouder kunnen bevestigen:
Afbeelding
Afbeelding
:)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:03

wij hebben ook emmer houders inderdaad, werkt perfect,

ik had de titel niet helemaal goed gelezen, en dacht eerst dat het om champagne in het water van de paarden ging, dat ze dan beter dronken :').

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:07

Sjors schreef:
Urielle schreef:

Je zou ook z'n emmerhouder kunnen bevestigen:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
:)

daar kunnen ze zeer makkelijk mee spelen weet ik uit ervaring en er kan maar 10 liter in... vermoed ik dus moet je nog veel bijvullen. Mijn paard dronk tegen verwachting in meer dan 1 speciekuip per dag tijdens die periode, had verwacht dat ze juist minder zou drinken in de kou maar hij moest toch echt 2x per dag gevuld worden...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:33

Bedankt Sjors maar dat wordt er allemaal afgesloopt (idem met kettingen aan het dak of met fietsbandjes in een hoek of in een tractorband op de grond). Eigenlijk moet je de interesse weg kunnen nemen met iets anders maar in speeltjes dan weer totaal geen interesse, dat zul je zien :roll: De speelappel hangt hier al maanden voor piet snot in de stal.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:49

Mijn oude pony heeft een grote cement kuip water.
Drinkt bij nooit leeg, vul altijd tot boven bij en om de dag schrob ik de kuip uit en vul ik het met vers water. Ik heb een 1000 liter tank gekocht voor achter de traktor :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:00

Met aanhoudend erg koud droog weer drinken ze de eerste paar dagen minder om daarna extra veel te gaan drinken.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:21

Heel goed dat hier aandacht aan word besteed.

Helemaal nadat ik ooit een -beginnend- manege houder met 1 emmer langs de 20 paarden zag lopen toen de leidingen waren bevroren.
Toen ik hem erop attent maakte dat dat niet genoet was,
Was zij reactie ' wat drinkt zo'n paard nou helemaal?'
Hij dacht dus echt serieus dat die emmer genoeg was voor al die dieren! }:0