In het eerste deel van het boek komt de apparatuur aan bod, die je voor een goede foto nodig hebt. Met behulp van een illustratie van een menselijk oog en een spiegelreflexcamera legt ze duidelijk de werking van de lens uit en hoe dit bij een spiegelreflexcamera werkt. Voor een leek op fotografeergebied is dit goed te volgen. Ook de tips die ze geeft over welk materiaal juist bij paardenfotografie handig is, zijn helder. De tips en uitleg zijn echter hoofdzakelijk van toepassing op een spiegelreflexcamera. Dit is informatie die je toch graag wil hebben voordat je het boek aanschaft.
Sommige dingen spreken zich tegen. (Het diafragma dienen we op A van automatisch te zetten. Verderop in het boek blijkt dat we die juist zelf in moeten stellen.)
Hoewel de pagina's met een duidelijk lettertype zijn geschreven en begeleid worden door foto's die duidelijk laten zien wat effecten zijn van bijvoorbeeld een groothoeklens of een teleobjectief, heb ik moeite verder te gaan met het boek. Ik krijg zoveel technische informatie over brandpuntafstand, het instellen van een diafragma en de sluitertijd en de ISO, dat ik sterk begin te twijfelen of ik wel een simpele foto kan maken. Ik begin te verzanden in het aantal tips en uitleg. De tips zijn echter wel duidelijk en worden ook door foto's begeleid waarop duidelijk het effect te zien. Handig zou zijn een handboekje wat je mee kunt nemen en waarbij de belangrijke punten en tips in logische volgorde staan vermeld. Vooralsnog maak ik veel aantekeningen zodat ik het boek straks niet mee naar de paarden hoef te nemen en de kans loop het te beschadigen. Want ongeacht of je ooit foto's wilt maken, het boek nodigt uit om door te bladeren en de mooie foto's te bekijken en zal daarom al niet misstaan in je boekenkast.
Voor ervaren fotografen zullen sommige tips erg eenvoudig overkomen, net als voor ervaren paardenmensen de paardentips redelijk basaal zijn.
Op mijn vraag welke camera ik nodig heb om iets met de tips in het boek te kunnen komt wel duidelijk een antwoord, namelijk een spiegelreflexcamera met de mogelijkheid om van alles zelf in te stellen. Wil je optimaal gebruik kunnen maken van alle tips en uitleg is het hebben van een spiegelreflexcamera een must.
Ongeduldig word ik wel en wil eigenlijk aan de slag. Helaas moet ik nog geduldig blijven en de rest van het boek lezen. Het zou leuk geweest zijn om opdrachten in het boek te verwerken zodat je alvast aan de slag kan. Met tips wat er eventueel fout kan zijn gegaan en hoe dit op te lossen zouden zorgen voor directe betrokkenheid.
Mijn geduld wordt na verderlezen beloond en nu kom ik meer te weten over de beste achtergrond, de beste pose van het paard, welk tijdstip en hoe om te gaan met teveel of te weinig licht, en tips hoe je je paard het beste voorbereid of nog beter kan laten uitkomen en eventuele fouten van je paard kan verdoezelen. Ook het maken van foto's van bewegende paarden op de wei of onder de ruiter in de bak wordt uitgebreid besproken en van tips voorzien. (Een voorbeeld is welke sluitertijd je kiest bij een niet-bewegend paard). Ik begrijp nu eindelijk waarom fotografen werken met reflectieschermen. Aan het eind van het boek worden nog een paar fotobewerkingprogramma's toegelicht inclusief technieken om een foto te verbeteren.
Op dit punt zou ik nu graag naar buiten rennen, 'mijn' fototoestel instellen, mijn paarden voorbereiden en kijken of ik alles begrepen heb en bij zonsondergang die schitterende silhouet foto maken. Helaas is mijn leencamera steeds op vakantie wanneer ik tijd heb of het weer is te "Nederlands". Met alleen dit boek en een spiegelreflexcamera denk ik niet dat ik het ga redden de juiste instellingen op die camera te zetten voor goede foto's. Daarvoor is de materie voor mij toch te ingewikkeld en is de taal op een spiegelreflexcamera te onduidelijk voor mij. Maar voor fotografen met enige basiskennis is dit boek volgens mij een echte aanrader en misschien voor mij ook wanneer ik een gerichte cursus zou hebben gevolgd en in het bezit ben van een spiegelreflexcamera. De interesse is zeker bij mij gewekt.
Vanmorgen aan de ontbijttafel mijn man over het boek verteld. En drie maal raden, hij wil het graag hebben voor zijn verjaardag

Zie ook:
Sammie @ [VN] Boekrecensie "Kijken door de ogen van het paard"
[VN] Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard
[VN] Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"